23 - 06 - 2022
بهار خزانزده گیشه
«جهانصنعت»- این روزها آمار فروش فیلمها و تعداد مخاطبان سینما شکستی سنگین را برای گیشه سینما در بهار ۱۴۰۱ نشان میدهد، در حالی که خیلیها پیشبینی میکردند با کاهش آمار مبتلایان به کرونا وضع بهتری را شاهد باشیم و کمکم سینماها رونق پیدا کند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه به نظر میرسد روزهای تاریکتری هم در انتظار اکران باشد.
سینماهای کشور در بهار ۱۴۰۱، ۱۲۹ میلیارد تومان فروش داشتند. ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار نفر در ۱۷۷ هزار سانس به تماشای فیلمها نشستند. در فروردینماه، ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار به تماشای فیلم نشستند و گیشه ۵۳ میلیارد تومانی را رقم زدند. تعداد مخاطبان سینما در اردیبهشتماه، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که گیشه ۴۰ میلیاردی را محقق کردند و در خردادماه نیز ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به تماشای فیلم نشستند و گیشه سینماها نیز برای این ماه، ۳۶ میلیارد تومان بود.
گیشه ۱۲۹ میلیاردی فصل بهار که با مخاطب حدودا ۴ میلیون نفری محقق شده، میتوانست در بهترین حالت، تنها در فروردینماه محقق شود. تعدد فیلمهای آماده اکران، این بستر را فراهم کرده تا دست شورای صنفی نمایش در انتخاب فیلمهای شایسته و متناسب با فضای اکران، به خوبی باز باشد اما برخی سیاسیکارها که به متلاطم شدن فضا میان هنرمندان و دولتمردان سینمایی کشور انجامید، سبب بروز حواشی در این زمینه و تاثیرات این حواشی بر مقوله اکران شد. فیلمهای نهچندان مطلوبی به پرده راه یافتند و چنین اقتصادی را برای بهار سینماهای کشور رقم زدند.
با این حال اما قطعا میتوان نتیجه گرفت که اکران طلایی بهار ۱۴۰۱، میتوانست در صورت نداشتن حواشی میان سینماگران و دولتمردان سینمایی، به انتخابهای بهتری روی پرده و نتیجه طلاییتری در گیشه سینماها دست یابد.در فصل بهار، ۱۰ فیلم اجتماعی، ۶ کمدی، ۳ فیلم کودک و نوجوان و ۱ فیلم دفاع مقدس به روی پرده رفت. البته که این ترکیب خود نشاندهنده انتخابهایی غیرتخصصی برای ۳ ماه خوب اکران است. در این فصل، اکران نوروز، اکران عیدفطر و اکران بعد از تعطیلات نیمهخرداد، فرصتهای مناسبی برای نمایش فیلمهای کمدی بود اما در کمال تعجب، طی ۳ ماه، تنها ۶ فیلم کمدی نمایش داده شد تا گیشه سینماها، از آن رونق اصیل چنین فصلی عقب بماند. ضمن آنکه نیمی از این کمدیها، صلاحیت نمایش در اکران طلایی بهار را نداشتند و میشد با انتخاب آثار کمدی شایستهتر، گیشه بهاری سینماها را با رونق بیشتری مواجه کرد.
کاهش ۶۰ درصدی مخاطب در سالنهای سینما
کاهش ۶۰ درصدی مخاطبهای سالنهای سینما در بهار این تلنگر را به ما میزند که برای سینماداران و کارکنان سینمایی باید یک فکر اساسی و تدبیر منطقی داشت چرا که ممکن است این چراغ سوسوکنان به خاموشی برسد اگر دخل و خرج متناسبی نداشته باشد. تجربه میگوید وضعیت اقتصادی سالنهای سینما عاملی است که میتواند صاحبان سینما را به تعدیل کارکنان و عوامل خود ترغیب کند و با یک حساب سرانگشتی شاهد بیکار شدن بخش عمدهای از خانواده سینما در این تصمیم خواهیم بود که بخش عمدهای از آنها نیز افراد صاحب خانواده و در گروه سنی بزرگسال و بالاتر هستند که شاید در حرفههای دیگر نتوانند فعالیت کنند.
البته در همین اثنا شاهد این هستیم که بلیتهای کنسرتهای مختلف به خوبی فروش میرود، کنسرتها تمدید میشوند، اعداد و ارقام چندبرابری بلیتهای کنسرت در فروشهای آنلاین به سرعت به فروش میرسد، اما برای سالنهای سینما و بهترین فیلمها نیز ما شاهد این اتفاق نیستیم، به طوری که نگرانی صاحبان فیلم از اکران و از حضور در سالنهای سینمایی مختلف و حتی از تقویم زمان اکران آن قدر زیاد است که بسیاری از سرمایهگذاران کمکم میروند تا از حضور فعال در حوزه فیلمسازی فاصله بگیرند. این در حالی است که در فصل بهار سالهای ۹۸ و۹۷ بیش از ۹ میلیون نفر در سالنهای سینمایی فیلم دیدند، اما در بهار ۱۴۰۱ کمی بالاتر از سه میلیون نفر به سالنهای سینمایی رفتند.
برای درک حاد بودن وضعیت و کاهش چشمگیر تعداد مخاطبان سینما مقایسههای مختلفی میان آمار فروش و مخاطبان سینما در سالهای پیش از کرونا با امسال انجام میشود که نشان میدهد میزان فروش سینما در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸ نسبت به مدت مشابه آن در سال ۱۳۹۷، ۳۵ درصد افزایش داشت؛ یعنی سینماها از فروش۸۴ میلیارد و ۷۵۳ میلیونی با حدود ۹میلیون و ۸۱۷ هزار مخاطب در سال ۱۳۹۷ به فروشی معادل ۱۱۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون با ۹ میلیون و ۸۴۶ هزار تماشاگر رسیده بودند. این در حالی است که در بهار امسال اگرچه به لطف افزایش قیمت بلیت میزان فروش به ظاهر افزایش داشته و به رقم ۱۲۷ میلیارد تومان رسیده، اما تعداد تماشاگران فیلمهای اکران شده سال ۱۴۰۱ تا به امروز حتی به چهار میلیون نفر هم نرسیده است.
البته با وجود اینکه برخی معتقدند باید تلاش شود به شرایط پیش از کرونا و سال ۹۸ برگردیم، اما برخی دستاندرکاران پخش و نمایش فیلم معتقدند نباید مقایسهای میان فروش امسال با سالها قبل انجام شود چرا که شرایط بسیار تغییر کرده است.
۵۰۰ هزار تومان هزینه یک فیلم دیدن
در این زمینه محمد قنبری، مدیر پردیس سینمایی مگامال عنوان کرد: به نظر من مقایسه فروش امسال سینما با سالهای ۹۸ و ۹۷ اشتباه است و حتی مقایسهای که میان استقبال مردم از بعضی کنسرتها و تئاترهای گرانقیمت میشود نیز درست نیست چون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مخاطب سینما از قشر متوسط جامعه هستند، اما آن نوع نمایشها و کنسرتها مخاطبی با سطح درآمدی بالاتر دارند اما از آنجا که فشار اقتصادی و تورم روی قشر متوسط وحشتناک است، این قشر توان رفتن به سینما را از دست داده چرا که یکبار سینما رفتن هزینه پارکینگ و تنقلات و شام را به نیز همراه دارد که دستکم به ۵۰۰ هزار تومان میرسد.
او اضافه کرد: البته این تنها دلیل سینما نرفتن مردم نیست و یک دلیل دیگر به فیلمهای در حال اکران برمیگردد، یعنی انتخاب فیلمها در چرخه اکران بسیار تاثیرگذار است و متاسفانه در بهار امسال فقط دو، سه فیلم پتانسیل استقبال مخاطبان را داشتند و مابقی چندان قابلیت فروش ندارند.
در کنار اینها نباید فراموش کرد که تعطیلات عید نوروز، عید فطر و نیمه خرداد هم بر کاهش مخاطب تاثیر داشت چون اولویت مردم پس از دو سال کرونایی، سفر بود.
او ادامه داد: برای برونرفت از این وضعیت یک راهحل میتواند این باشد که در یک بازه زمانی، دو فیلم کمدی و دو فیلم اجتماعی که قابلیت جذب مخاطب را داشته باشند اکران کنیم. اگر وزارت ارشاد مجوز فیلمهایی مثل «قاتل و وحشی»، «صد سال به این سالها»، «چپ راست» و «شیشلیک» را صادر کند، قطعاً آشتی مخاطب با سینما را به همراه خواهد داشت.
او درباره موثر بودن راهکار فروش بلیت با قیمت شناور گفت: این راهکار زمانی میتواند موثر باشد که فیلم خوب اکران شود و اگر فیلم خوب روی پرده نباشد قیمت بلیت ۱۰ هزار تومان هم شود، باز مخاطب نخواهد داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد