31 - 10 - 2024
بزرگترین خودروساز اروپا به دنبال کاهش هزینه ها
بزرگترین خودروساز اروپا مجبور شد به بادهای مخالف در این صنعت واکنش نشان دهد. چند روز پیش اعلام شد، فولکسواگن قصد دارد ۳کارخانه در آلمان را تعطیل کند. اولین برنامه این خودروساز برای تعطیلی کارخانهها در آلمان موجی از شوک به صنعت خودروسازی این کشور وارد کرد زیرا فولکس واگن تعطیلی کارخانه در آلمان را در ماه سپتامبر برای اولینبار در تاریخ خود، به عنوان بخشی از اقدامات کاهش هزینههای این شرکت اعلام کرد، درحالیکه طرح ۳۰ساله حفاظت از اشتغال خود را پنجسال زودتر به پایان رساند. به گزارش ایسنا، درحالیکه بخش خودروهای سواری شرکت فولکسواگن با هزینههای بالا و تقاضای ضعیف در چین مقابله میکند و احتمال تعطیلی کارخانه در آلمان وجود دارد، فولکسواگن دیروز گزارش داد که سود سهماهه سوم ۴۲درصد کاهش یافته است که پایینترین میزان در سهسال اخیر است. هزینههای بالای انرژی و نیروی کار در اروپا که منجر به کاهش رقابتپذیری و کاهش فروش شد، به عنوان عوامل اصلی این تعطیلیها ذکر شد. این تصمیم صنعت خودروسازی آلمان را تکان داد و فولکسواگن مدتهاست که در حال مذاکره با اتحادیهها بر سر طرحهای تغییرساختار و کاهش هزینهها بود اما رهبران اتحادیههای آلمانی به این خودروساز هشدار دادند که با اخراج کارگران خود یک اشتباه تاریخی مرتکب نشود. فشارهای تورمی، هزینههای بالای انرژی، رشد اقتصادی آهسته در اروپا، اوج راست افراطی و رقابت چین و تسلا، خودروسازان آلمانی را تحت فشار قرار داده است زیرا آنها تحت فشار شدیدی برای کاهش هزینهها قرار گرفتند تا رقابتی باقی بمانند درحالیکه تقاضا کم بود. فولکسواگن درگیر نبرد با اتحادیهها بر سر یک تجدیدساختار اساسی است که تعطیلی احتمالی کارخانه در بازار داخلی خود را برای اولینبار در تاریخ ۸۷سالهاش رقم خواهد زد. یکی از نمایندگان ارشد کارمندان فولکسواگن به روزنامه بیزینس گفت، این خودروساز همچنین قصد دارد دهها هزار شغل را از بین ببرد و حقوق را ۱۰درصد کاهش دهد. فولکسواگن با توجه به رقابت برندهای چینی و انتقال پرهزینه به خودروهای برقی باتریدار، با مشکلاتی مواجه است که میتواند به تعطیلی کارخانهها، اخراج گسترده کارکنان و کاهش حقوق منجر شود. نتایج فولکسواگن نشان داد، بازده عملیاتی فروش آن در تجارت خودروهای سواری از 4/3درصد در ۹ماه منتهی به سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲درصد کاهش یافته است. آرنو آنتلیتز، مدیر امور مالی فولکسواگن در بیانیهای گفت این نیاز فوری به کاهش قابلتوجه هزینهها و افزایش بهرهوری را نشان میدهد. بازار خودروی اروپا از زمان شیوع ویروس کرونا حدود ۲میلیون خودرو کاهش یافته است که در نتیجه سالانه حدود ۵۰۰هزار دستگاه کمتر برای فولکسواگن فروش داشته است و خودروسازانی مانند تسلا و خودروسازان چینی که مدلهای ارزانتری ارائه میکنند، سهم بازار اروپا را به دست آوردهاند. فولکسواگن در چین نیز سهم بازار خود را از دست داده است زیرا رقبای محلی مدلهای ارزانتری ارائه میدهند و این امر با کاهش بیشتر در اقتصاد چین به دلیل بحران املاک تشدید شده است. تحویل فولکسواگن به چین، بزرگترین بازار خودروی جهان، در سهماهه سوم با ۱۵درصد کاهش به ۷۱۱هزار و ۵۰۰دستگاه رسید. آنتلیتز اظهار کرد: نقطه روشن درآمد فولکسواگن، بهبود میزان سفارش در اروپای غربی در ماههای جولای تا سپتامبر است زیرا مدلهای جدید به تدریج وارد بازار میشدند و برای سهماهه پایانی فرصت خوبی را فراهم میکردند. سود قبل از بهره و مالیات در دوره جولای تا سپتامبر به 86/2میلیارد یورو
(09/3میلیارد دلار) کاهش یافت. سهام فولکسواگن از ابتدای سال تا به امروز، حدود یکپنجم از دست داده است و عملکرد کمتری نسبت به کاهش ۱۰درصدی شاخص خودرو در سراسر اروپا داشته است. برترین خودروساز اروپایی در ماه سپتامبر چشم انداز سالانه خود را برای دومینبار در کمتر از سه ماه کاهش داد و به رقبای بیامو و مرسدسبنز در گزارش مشکلات پیوست. روزنامه آلمانی اعلام کرد، کاهش ۱۰درصدی دستمزد تنها در برند اصلی تقریبا ۸۰۰میلیون یورو (۸۶۴میلیون دلار) درآمد سالانه به همراه خواهد داشت و افزود که فولکسواگن میخواهد به بخش عمده پسانداز میلیارد یورویی خود از طریق کاهش دستمزد دست یابد. فولکسواگن در چین، بزرگترین بازار آن، با کاهش سود مواجه شده است زیرا مصرفکنندگان به برندهای محلی مانند بیوایدی روی آوردهاند. این غول آلمانی حاشیه سود عملیاتی پیشبینی شده خود در سال۲۰۲۴ را از 5/6 تا ۷درصد به حدود 6/5درصد کاهش داده است. گروه فولکسواگن حدود ۶۵۰هزار کارمند در ۱۱۴کارخانه تولیدی در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا دارد. توماس شفر، رییس فولکسواگن اظهار کرد که کارخانههای آلمانی به اندازه کافی مولد نیستند و ۲۵ تا ۵۰درصد بالاتر از هزینههای هدفگذاریشده هستند، به این معنی که برخی سایتها دو برابر گرانتر از رقبا هستند. فولکسواگن اعلام کرد راهکارهایی برای این وضعیت مشابه با نمایندگان کارگری پیدا خواهد کرد. اعلام تعطیلی کارخانه و اخراج کارکنان، به دنبال اخبار بد بیشتر برای خودروسازان آلمانی در هفته گذشته است، مرسدسبنز متعهد شد پس از کاهش درآمد، اقدامات کاهش هزینهها را افزایش دهد. پورشه که اکثریت آن متعلق به فولکسواگن است، در عین حال اعلام کرد که نمایندگیهای خود در چین را کاهش میدهد تا منعکسکننده تقاضای ضعیف در بزرگترین بازار خودروی جهان باشد و همچنین میلیاردها یورو کاهش هزینهها را نشان میدهد. خودروسازان آلمانی همچنین از گرفتار شدن در جنگ تجاری بین اتحادیه اروپا و چین و تعرفههای سنگین اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی که قرار است برای آنها اجرایی شود بیم دارند. رویترز گزارش کرد که دولت آلمان باید به سرعت، برنامهای برای جلوگیری از افول صنعت خودروسازی آلمان ارائه دهد. اتحادیه کارگری آلمان که نفوذ زیادی در فولکسواگن دارد، خواهان افزایش ۷درصدی شد و تهدید کرد در صورت برآورده نشدن خواستههایش از اول دسامبر اعتصاب خواهد کرد. دور دوم مذاکرات بین فولکسواگن و اتحادیه کارگری آلمان،
IG Metall قرار است پس از تهدید رییس شورای کاری به قطع مذاکرات و آغاز اعتصابات آغاز شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد