3 - 11 - 2019
برگزاری روز ملی هنر معاصر ایتالیا در تهران
مراسم روز هنر معاصر ایتالیا در ایران با نمایش آثار بیژن بصیری هنرمند ایرانیالاصل فعال در ایتالیا و مقیم این کشور با عنوان شبگرد در موزه ملی ایران آغاز به کار کرد و با دعوت از مهمانان برای تماشای فیلم مستند گداخت اندیشه به کارگردانی علی اسکندری پایان یافت.
جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در ایران با حضور در مراسم روز هنر معاصر ایتالیا در تهران به ایرنا گفت: فرهنگ و هنر ابزار پیوند میان جوامع و ملتهاست و ما تلاش میکنیم با استفاده از زبان جهانی هنر و فرهنگ، ارتباط دو ملت ایران و ایتالیا را افزایش دهیم.
وی گفت: در سالهای گذشته هنر کهن ایران همواره بستری برای معرفی خود به جهانیان بوده است در حالی که امروزه شاهد ظهور هنرمندان مدرن ایران هستیم که توانستند مرزها را فتح کنند و در هنر معاصر جهان جای خود را تثبیت کنند. وی با اشاره به همکاریهای مشترک هنرمندان ایران و ایتالیا گفت: خلاقیت ایرانیان ستودنی است و من از نزدیک با نقاشی، طراحی و معماری آنها ارتباط داشتم. من در یک برنامه مشترک، طراحی محل اقامت خود را در ایران به ۲ هنرمند ایرانی و ایتالیایی سپردم.
پروژه هنری یک سال دو هنرمند نقش مهمی در گسترش دوستی بین دو ملت ایران و ایتالیا داشته است که در اولین گام آثار مهدی قدیانلو و پائو، ۲ هنرمند ایرانی و ایتالیایی آذینبخش دیوار سفارت شد و اکنون دیوار یک نهاد سیاسی در پایتخت ایران با طرحی سه هزار ساله از فرهنگ و تمدن غنی این مرز و بوم شهروندان ایرانی را مخاطب خود ساخته و باعث خرسندی آنها شده است.
بصیری از سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل به ایتالیا رفت و از همان زمان فعالیت هنری خود را در این کشور آغاز کرد و تا به امروز نیز این فعالیت را ادامه داده است. او در رویدادهایی مهم هنری همچون ونیز حضوری مستمر داشته است.
بصیری با ترکیبی از نقاشی، مجسمهسازی، موسیقی و شعر و نیز با نگاه هنری حماسی و آرمانگرایانه خویش تماس بین دو فرهنگ عظیم شرق و غرب را نمایان ساخته است.
وی طی مسیر هنری خویش که در ایتالیا آغاز میشود بدون چشمپوشی از ریشههای فرهنگی ایرانی به خلق تفکری زاینده میپردازد که با تکیه بر شهودی شاعرانه و الهامات ناشی از رابطه عمیق وی با طبیعت و هنر گداخت اندیشه نام میگیرد.
جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در این مراسم گفت: هنر ابزاری برای برانگیختن حس، اندیشه و انتقال خلاقانه و غیرمستقیم ایدههاست به گونهای که حمل بر معرفتی زیباشناسانه شود و این زیبایی قبل از آن که یک واقعیت باشد یک مفهوم ارزشی است که محدود به مکان و زمان نیست. هنر در سبکهای متغیری عرصه ظهور مییابد، گاه طبیعت را با تمام جزئیات بازنمایی میکند و در گونهای دیگر مفهوم و ایده بر تمامی دیگر عناصر ارجحیت دارد.
وی افزود: آنچه امروز به بهانه آن گردهم آمدیم انعکاسی از ضمیر عواطف، احساسات و بازنمایی چالشها و افکار درونی بیژن بصیری به عنوان هنرمندی مفهومگراست. آنجا که شبگردی در پس ژرفترین تاریکی دنبال معنای جهان است و در جایی دیگر شهابسنگی از ورای هستی در نقطهای نامعلوم از زمین خاکی فرود آمده و به انتهای حرکت رسیده اما پایانی که خود نقطهای برای آغاز دیگر شده است. شاید بهتر باشد وصف وی و نقد آثارش را به همین کوتاه بسنده کنیم و به توصیه این استاد فرهیخته، مانند نگاه عمیق و سکوت طولانی خودش، ادامه را به دیالوگ اثر و بینندهاش واگذاریم.
نوکنده ادامه داد: بیژن بصیری هنرمندی ایرانی- ایتالیایی است که ذات هنر ایرانی یعنی کشف و شهود را در آثارش به عنوان مبنا قرار میدهد و در عین حال سبکهای غربی را در روش بیان برمیگزیند و این همنشینی در مرزی بهنام شرق و غرب نقطه عطفی بود تا موزه مادر ایران را در برگزاری این رویداد فرهنگی تشویق و ترغیب کند. به یقین نمایش اثری معاصر در موزه ایران باستان نگاه بسیاری را به این پیام مهم فرهنگی جلب مینماید.
مراسم روز هنر معاصر ایتالیا در ایران با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا کارگر مدیر کل موزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران و وینچنتزو روسو اسپینا رایزن فرهنگی سفارت ایتالیا در تهران در موزه ملی ایران برگزار شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد