11 - 01 - 2021
باز هم سقوط؛ باز هم ۷۳۷
گروه حملونقل- اولین سانحه هوایی بزرگ سال ۲۰۲۱ شنبه این هفته در اندونزی رخ داد و یک هواپیمای مسافربری در اندونزی سقوط کرد؛ سقوطی که باز هم به حساب بوئینگ ۷۳۷ نوشته شد.
در تاریخ ۹ ژانویه سال ۲۰۲۱، یعنی دور روز پیش، یک فروند بوئینگ ۷۳۷ از سری ۵۰۰ متعلق به شرکت «سریویجایا» اندونزی با شماره ثبت PK-CLC لحظاتی پس از برخاستن از باند فرودگاه بینالمللی جاکارتا، به درون دریا سقوط کرد و تمام ۶۲ سرنشین خود، که شامل شش خدمه پرواز و ۵۶ مسافر بودند را به کام مرگ کشید. این سانحه اولین سانحه بزرگ و مرگبار در سال ۲۰۲۱ به حساب میآید.
بر اساس دادههای پایگاه Aviation Safety Network این هواپیما ساعت ۱۴:۱۸ فرودگاه بینالمللی سوکارنوهاتای اندونزی را به مقصد فرودگاه پونتیانک ترک کرده و پرواز این هواپیما به علت شرایط بد آب و هوایی، یعنی بارش شدید باران و ابرهایی با ارتفاع پایین با نزدیک به ۴۰ دقیقه تاخیر انجام شده بود. این پرواز در ساعت ۱۴:۳۷ اجازه صعود به ارتفاع بیشتر را کسب کرده بود اما در ساعت ۱۴:۴۰ از صفحه رادار محو شد. محل سقوط این هواپیما ۱۹ کیلومتر دورتر از فرودگاه مبدا تخمین زده شده است. دادههای مستخرج از رادار نشان میدهد که این هواپیما به جای ادامه مسیر طبیعی خود، به سمت شمال-غرب منحرف شده است.
در لحظه نگارش این گزارش، نیروهای امداد و نجات به محل حادثه رسیده و توانستهاند بخشی از بدنه هواپیما را به همراه اعضای بدن و لباس قربانیان پیدا کنند.
هنوز مشخص نیست که علت این سانحه چه بوده است. برای یافتن علت سانحه، باید منتظر پیدا شدن جعبههای سیاه (شامل ضبطکننده صدای کابین و ضبطکننده اطلاعات پرواز) ماند اما به نظر میرسد شرایط وخیم آبوهوایی، ممکن است علت اصلی این سانحه باشد، به خصوص که عبور از میان ابرهای طوفانزا میتواند برای پرواز هواپیما خطر ایجاد کند.
یک ۷۳۷ دیگر؟
نکته قابل توجه در مورد این حادثه، تکرار نام بوئینگ ۷۳۷ در کنار اندونزی است. سال گذشته میلادی سقوط یک هواپیمای ۷۳۷ متعلق به خطوط ایر لاین اندونزی خبرساز شد و به دنبال این سانحه مشخص شد جدیدترین نوع از بوئینگ ۷۳۷ یعنی ۷۳۷ مکس مشکل طراحی دارد. این مشکل سبب زمینگیری این هواپیما در سرتاسر جهان به مدت بیش از یک سال شد و غائله آن با رفع مشکل طراحی و جریمه ۵/۲ میلیارد دلاری بوئینگ توسط وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به پایان رسید. بنابراین سقوط یک بوئینگ ۷۳۷ دیگر در اندونزی توجه رسانهها را به خود جلب کرده است.
اما باید توجه داشت که هواپیمایی که اخیرا سانحه دیده، از سری ۵۰۰ بوده و با ۷۳۷ مکس تفاوت دارد. بوئینگ، ۷۳۷ ملقب به بچه بوئینگ را نیمقرن پیش به جهان هوانوردی معرفی کرد و از آن زمان تاکنون مشغول توسعه این هواپیما شد. این هواپیما نزدیک به ۲۷ سال سن تقویمی داشته و بسیار نامحتمل است که علت سقوط آن، نقص طراحی باشد. نقص فنی نیز الزاما تقصیر شرکت سازنده نیست بلکه نقص در تعمیر و نگهداری نیز ممکن است منجر به نقص فنی شود.
با این حال اگر مشخص شود که سقوط این بچه بوئینگ نیز به علت نقص فنی و نه به علت سایر عوامل از جمله آبوهوا و خطای انسانی بوده است، ممکن است این سانحه نیز تبدیل به مصیبتی دیگر برای اعتبار جهانی بوئینگ شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد