20 - 09 - 2021
بازار راکد و طرحی پرابهام
چند روزی از تصویب طرح واردات خودرو در صحن علنی مجلس میگذرد. طرحی که از همان ساعات نخست تصویب موافقان و مخالفان خاص خود را داشت. برخی بر تاثیر مثبت آن بر بازار خودرو صحبت میکنند و عدهای دیگر عدم زیرساخت کافی برای اجرای طرح را بیان و اعلام میکنند در شرایط فعلی نتایج قابل توجهی نخواهد داشت.
اما از آن طرف واکنش بازار خودرو نسبت به این طرح قابل توجه است. فعالان بازار خودرو معتقدند در طول چند ماه اخیر بازار خودرو در رکود مطلق قرار داشت و در دو هفته اخیر تاحدودی معاملات به بازار برگشته بود اما زمزمه آزادسازی واردات خودرو باعث شده تا همه به نوعی منتظر ارزانی خودرو باشند و دست از معاملات بکشند.
به گزارش تسنیم، روز گذشته فقط آن دسته از افرادی که نیاز ضروری به فروش خودرو دارند اقدام به معامله کرده و مابقی تمایلی به فروش خودرو ندارند. مصرفکنندگان هم خوشبین به کاهش قیمتها هستند و خبری از رونق در خرید و فروش نیست.
به اعتقاد فعالان بازار پیش از اعلام طرح واردات خودرو مالکان خودروهای خارجی تصور میکردند خودروهای عتیقه در اختیار دارند و قیمتهای نجومی را برای آنها مطرح میکردند. اما همین افراد امروز احساس خطر کرده و نمیدانند سرنوشت سودهای بالایی که از فروش خودروهای کارکرده خارجی کسب میکردند چه خواهد شد.
بررسی بازار خودروهای خارجی نشان از آن دارد که طی چند روز اخیر خودروی یک میلیاردی حدود ۲۰۰ میلیون تومان، خودروی دو میلیاردی حدود ۳۰۰ میلیون تومان و خودروهای بالای ۳ میلیارد و نیم بالای ۴۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردهاند.
در حال حاضر النترای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و سانتافه دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. علاوه بر رکود در فروش خودروهای خارجی در محصولات داخلی هم بازار شاهد کاهش معاملات است وحتی در برخی محصولات کاهش قیمتهایی هم به وجود آمده است. بر همین اساس پراید ۱۱۱ با قیمت ۱۵۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۳۰۴ میلیون تومان، پژو پارس سال با قیمت ۲۸۱ میلیون تومان، سمند ال ایکس ۲۴۷ میلیون تومان، تیبا ۲ با قیمت ۱۶۰ میلیون تومان، دنا با قیمت ۳۲۸ میلیون تومان و رانا پلاس ۲۷۳ میلیون تومان به فروش میرسد.
قرار نیست واردات بیقید و شرط صورت بگیرد
در این شرایط و در حالی که برخی نمایندگان مجلس نیز معتقدند طرح آزادسازی قیمت خودرو به تولید داخل آسیب میزند و به احتمال زیاد با مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه خواهد شد، یک عضو کمیته تحقیق و تفحص خودرو مجلس با اشاره به انتقادات مطرح شده از طرح واردات خودرو خارجی گفت: این طرح به معنی آزادسازی بیقید و شرط واردات خودرو نیست و با هدف تنظیم بازار تهیه شده است.
مهدی عسکری با اشاره به اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن بر طرح ساماندهی صنعت خودرو جهت رفع ایرادات شورای نگهبان، گفت: نمایندگان مجلس با ۱۷۲ رای موافق با اصلاحات کمیسیون صنایع و معادن در ماده ۴ طرح مذکور درباره واردات خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.
نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس همچنین توضیح میدهد: در این طرح تاکید شده واردات خودرو نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای کشور ایجاد کند و صرفا واردات به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو و یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با صنایع نیرو محرکه و یا با ارزهای دارای منشاء خارجی مجاز است، بنابراین انتقال ارز از داخل به منظور واردات خودرو ممنوع است، زیرا منجر به ایجاد تقاضای جدید و فشار مضاعف به بازار داخلی میشود.
وی درباره نحوه تعیین میزان واردات خودرو به کشور، توضیح داد: سقف تعداد مجاز خودروهای وارداتی، با توجه به میزان کمبود عرضه داخلی نسبت به نیاز واقعی خودروی سواری در کشور، هر شش ماه یکبار توسط شورای رقابت تعیین میشود. سایر مقررات لازم جهت کنترل و مدیریت واردات خودرو به نحوی که بدون تضعیف روند تولید داخلی منجر به رقابت سازنده و تامین تقاضای بازار خودرو با هدف جلوگیری از افزایش کاذب قیمتها شود، توسط وزارت صمت، تعیین خواهد شد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: واردات مجدد اقلام صادر شده ممنوع و در حکم کالای قاچاق است، همچنین واردات خودروهای کارکرده در چارچوب این ماده، به شرطی که بیش از سه سال از تاریخ تولید آنها نگذشته باشد، مجاز است.
رییس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی با اشاره به اینکه این طرح با هدف ایجاد تعادل و تنظیم بازار داخلی تدوین شده، ادامه داد: براساس مصوبه مجلس، واردات خودروهای تمام برقی یا هیبریدی مجاز بوده، درعین حال خودروهای بنزینی و گازسوز تنها در صورت دارا بودن برچسب انرژی (B) و بالاتر و یا شاخص ایمنی سه ستاره به بالا امکانپذیر است.
وی تصریح کرد: تا زمانی که قانون مشخص و مدونی برای واردات خودرو در کشور وجود نداشته باشد، خودروهای خارجی موجود در کشور، چند برابر نرخ جهانی به فروش میرسند و روند رشد کمی و کیفی تولیدات داخلی نیز سرعت لازم را نخواهد داشت و این اجحاف به مردم است. وی همچنین با تاکید بر اینکه اجرایی شدن این مصوبه نیاز به تایید شورای نگهبان دارد، گفت: واردات خودرو طبق این مصوبه تا زمانی مجاز است که کمبود عرضه جبران شود بنابراین هدف این طرح در واقع کاهش مشکلات موجود در بازار خودرو و حمایت همزمان از مصرفکننده و تولیدکننده است.
واردات خودروهای بیش از ۴۰ هزار دلار
ممنوع است
این در حالی است که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد آخرین جزئیات طرح آزادسازی واردات اظهار کرد: واردات خودروهای کارکرده در تبصره ۵ طرح ساماندهی بازار خودرو آمده بود که حذف شد، الان فقط خودروهای صفر کیلومتر میتوانند وارد شوند و قوانین و مقررات سابق همچنان در مورد واردات صدق خواهد کرد. بنابراین واردات خوروهایی که قیمت آنها بیش از ۴۰ هزار دلار باشد و یا خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان ممنوع است.
مهدی دادفر در گفتوگو با خبرگزاری ایلنا در این خصوص توضیح میدهد: طبق مصوبه مجلس واردات خودرو محدود به شرکتها نشده است که بخواهیم شرکتهای واجد شرایط را مشخص کنیم، بلکه همه اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند واردات خودرو داشته باشند. این قانون یک فرصت مساوی و عادلانه را بین همه تقسیم کرده و همه میتوانند در این فضا حاضر باشند و هیچ محدودیتی از این نظر ایجاد نکرده است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: واردات دوباره خودرو کار سختی نیست و از نظر عملی امکان واردات آن را داریم، حتی اگر شرکتهای واردکننده خودرو در این سه سالی که واردات خودرو ممنوع بود از میان رفته باشند، از آنجا که مصوبه به شرکتها اتکا ندارد و اجازه واردات را به هر شخص حقیقی و حقوقی میدهد، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد و اشخاص میتوانند با رعایت قوانین و مقررات خودرو وارد کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نیاز به شرکتهای پشتیبان خدمات پس از فروش برای خودروهای وارد شده وجود داشته باشد، شرکتهای ما امکان پشتیبانی خدمات پس از فروش را دارند و میتوانند برای انواع خودروها خدمات ارائه دهند، ما امروز شرکتهای خدماتدهنده مولتی برند نیز داریم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد