14 - 11 - 2019
بازاریابی در ژنو
سفر سوییسیها به ایران همانند سایر کشورهای اروپایی پس از خروج آمریکا از برجام کاهش داشته است. با این وجود درست در روزهایی که پرونده تازهای در راستای سیاهنمایی ایران باز شده، سوییس پای مذاکره با کشورمان نشست و تفاهمنامهای را امضا کرد که در چهار دهه گذشته بین دو کشور برقرار نشده بود.
ولی تیموری- معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی- که به تازگی سفری به سوییس داشته است، درباره تعاملات تازه گردشگری ایران با برخی کشورها، توضیح داد: با توجه به فضایی که با خروج آمریکا از برجام ایجاد شد و ریزشی که در گردشگران کشورهای غربی تجریه کردیم، تصمیم گرفتیم برای جبران و تغییر وضعیت، با بازارهای مستعد که کمتر تحت تاثیر تحولات سیاسی قرار میگیرند، وارد تعاملات گستردهتر شویم که سوییس از جمله این کشورها بود. ما دنبال بازارهایی بودیم که به طور مستمر جایگزین کشورهایی شوند که در سالهای اخیر ریزش گردشگران آنها در ایران بیشتر بوده است.
او ادامه داد: در حال حاضر بیشتر مطالعات و تمرکز بازاریابی گردشگری ایران علاوه بر کشورهای اروپایی، شبهقاره هند است. معتقدم این شبهقاره که متشکل از کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش است با جمعیتی بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ هزار نفر که بیش از ۳۰ میلیون نفر آنها شیعه دوازده امامی هستند، بازار پرقدرتی به حساب میآید. ما حتی بهطور جدی مایل به کار در بازار افغانستان هستیم.
وی افزود: درست است همه کشورهای شبهقاره هند ثروتمند نیستند اما دلیل نمیشود که اصلا جمعیت ثروتمند و یا گردشگر نداشته باشد و نتوان روی آن سرمایهگذاری کرد.
تیموری گفت: در حوزه اروپا نیز علاوه بر ارتباطهایی که با سوییس و اتریش برقرار شده است دنبال گسترش ارتباطهایی با کشورهایی همچون دانمارک و سوئد هستیم.
او ادامه داد: سوییس یکی از کشورهایی بود که در سالهای گذشته با وجود نوسانات سیاسی، همواره به ایران توریست فرستاده است، به اضافه اینکه مردم آن شناخت خوبی از ایران دارند. از طرفی، سوییس در حدود هشت میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۹۱ درصد آنها در سال دستکم سه سفر انجام میدهند که یک سفر آنها به خارج از این کشور اختصاص دارد و دو سفر دیگر معمولا در داخل کشور انجام میشود. مردم این کشور از نظر رفاهی در سطح بالا هستند و از جمله توریستهایی به شمار میآیند که هزینهکرد بالایی هنگام سفر دارند.
معاون گردشگری با اشاره به یادداشت تفاهمی که بین دو کشور امضا شد، گفت: یک سال پیش در تهران دیداری با نماینده گردشگری سوییس داشتم که ارتباطها ادامه پیدا کرد تا اینکه در حاشیه اجلاس کمیسیون همکاریهای اقتصادی دو کشور، سند همکاری بین بخش گردشگری ایران و سوییس امضا شد. روابط گردشگری دو کشور در سالهای دور بسیار پرقدرت بود اما دستکم در چهار دهه اخیر هیچ یادداشت تفاهمی بین دو کشور وجود نداشت و چارچوب همکاریها در این زمینه مشخص نبوده است.
تیموری اضافه کرد: برای این سند همکاری بازه زمانی تعیین نشده و حتی اشاره شده در ادامه این تفاهم، اسناد مهمتر و برنامههای عملیاتیتری بین دو کشور مبادله شود. این سند چارچوب همکاریهای دو کشور را مشخص میکند تا روابط و تعاملات گردشگری بین ایران و سوییس منسجمتر شود.
وی به جزئیات بیشتر این تفاهمنامه اشاره کرد و افزود: در این تفاهمنامه دو دولت متعهد شدند بخش خصوصی و دولتی را برای توسعه همکاریهای گردشگری تشویق کنند و مقررات و قوانین جاری، آمار و ارقام در حوزه گردشگری، تجارب و موفقیتهای دو کشور در ارتقای کیفیت خدمات گردشگری را با یکدیگر تبادل کنند. در حوزههای مختلف آموزش و پژوهش نیز مقرر شد موسسات برای همکاریهای آموزشی تشویق شوند و برای شرکت در نمایشگاهها و رویدادهای گردشگری دو کشور مشارکت کنند.
معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی همچنین به برگزاری نشستی با اعضای اتاق بازرگانی ایران و سوییس در شهر زوریخ اشاره کرد و آن را فرصتی برای معرفی ایران دانست و گفت: تجار و بازرگانان سوییس ذهنشان بر این بود که ممکن است در شرایط تحریم، گردشگری ایران افت پیدا کرده باشد اما ارائه آمارها در این بخش، وضعیت امیدوارانهای را برای آنها ترسیم کرد.
او با اشاره به نظر مقامات سوییس درباره تداوم همکاریها با ایران در شرایط تحریم گفت: در مقدمه یادداشت تفاهم گردشگری ایران و سوییس صراحتا ذکر شده گردشگری ابزاری برای تفاهم میان ملتها و آشنایی و شناخت بیش از پیش و عمیقسازی روابط دو ملت است، بنابراین مصمم هستیم همکاریها را توسعه دهیم و آن را حفظ کنیم. ما مطمئنیم با افزایش رفت و آمد گردشگران ارتباط با سایر کشورها عمیقتر میشود.
تیموری اضافه کرد: در جریان این سفر بازدیدی از ساختار اداری گردشگری سوییس صورت گرفت که همزمانی آن با تعریف ساختار و تدوین چارت گردشگری در وزارتخانه جدید میتواند تجربه مفید و کاربردی باشد. همچنین در یک برنامه یکروزه بازدید فنی از توانمندیهای گردشگری یک مقصد ویژه در این کشور به ویژه در بخش حمل و نقل آن انجام شد و در جریان هماهنگی بین دستگاهها قرار گرفتیم. تجربیات گردشگری سوییس و جایگاهی که گردشگری آن در درآمدزایی و اشتغالزایی این کشور دارد میتواند برای ایران مفید باشد.
سوییس در سال ۲۰۱۶ تنها از بخشهای هتلداری، رستورانداری و حملونقل ۳/۲۰ میلیارد فرانک درآمد به دست آورد. سفر گردشگران خارجی از سوییس در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۶ میلیارد فرانک معادل ۴/۴ درصد درآمد صادراتی این کشور بود. درآمد حاصل از سفر گردشگران خارجی به این کشور در سال ۲۰۱۷ نیز بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار بود.
در سال ۲۰۱۶ گردشگری در سوییس بالغ بر ۱۶۵ هزار شغل مستقیم ایجاد کرد که برابر با ۳/۳ درصد کل اشتغال در این کشور بوده است.
آمارهای بخش گردشگری سوییس نشان میدهد بیشترین سفر مردم این کشور در سال ۲۰۱۶ بیشتر به کشورهای همسایه از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه و ۲۱ درصد به سایر کشورهای اروپایی بوده و هشت درصد هم به خارج از اروپا سفر کردهاند. سوییسیها بیشتر برای گذران تعطیلات و تفریح از کشورشان خارج میشوند.
سوییس همچنین در زمینه حملونقل، گردشگری کوهستان و تجهیزات تلهکابین و ورزشهای کوهستانی کشوری پیشرو به حساب میآید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد