21 - 08 - 2017
این وزارتخانه به تنهایی بار اجرای سند تحول را بر دوش کشید
رییس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه آموزشوپرورش سعی کرده به تنهایی بار اجرای سند تحول را بردارد، گفت: هیچ جا کوتاهی نکردیم و گزارشات متعددی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دادیم اما هنوز موفق به نظامسازی برای سند تحول از طریق نهادهای مسوول نشدهایم.
به گزارش ایسنا، اسفندیار چهاربند درباره چالشهای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش اظهار کرد: داشتن یک نسخه خوب از یک پزشک حاذق شرط لازم برای مداواست اما اگر پول نداشته باشید آن نسخه را تبدیل به دارو کنید، عملا کارایی ندارد. درباره سند تحول نیز همین گونه است و باید سازوکارهای اجرایی سند تحول دیده شود. سند تحول یک نسخه پیشرفته و بومی برای تحول در نظام تعلیم و تربیت اسلامی است و تردیدی در آن نداریم اما اجرای آن نیازمند اقدامات و سازوکارهایی است.
رییس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی وزارت آموزشوپرورش به چهار چالش و مانع اجرای سند تحول اشاره کرد و افزود: چالش نخست گفتمانسازی است. یک گفتمان در رده مسوولان و در دل حاکمیت باید وجود داشته باشد که سند را با تمام پیامدهایش برای اجرا بپذیرند و یک گفتمان در میان عامه مردم که قرار است تحت تاثیر این سند در باورها و آگاهیهایشان تغییر ایجاد شود. از کارکنان وزارتخانه گرفته تا والدین و دانشآموزان شامل این موضوع میشوند و تا نتوانیم نگاهها و باورها را تغییر دهیم، پیشرفتی در اجرای سند نخواهیم داشت. متاسفانه اکنون گفتمانسازی در هر دو حوزه مسوولان و عامه مردم دچار مشکل جدی است. چالش دوم ابهام در جایگاه نظام تعلیم و تربیت است. در تمام اسناد رسمی بالادستی، آموزشوپرورش جایگاه حاکمیتی تلقی میشود که سازوکارهای خودش را دارد و مواردی چون تامین منابع و نیروی انسانی باید در شأن حاکمیت دیده شود اما در عمل شاهد هستیم که تصدیگری جای آن را میگیرد. مرز میان حاکمیتی بودن آموزشوپرورش و تصدیگری بسیار آشفته است. هرجا عرصه تنگ میشود، میگویند وظیفه آموزشوپرورش تصدیگری است و هرجا مطالبهای ایجاد میشود میگویند حاکمیتی است.
وی سومین چالش را توان فنی برای عملیاتی کردن سند تحول دانست و گفت: اینکه برای دستگاهی با ۹۰۰ هزار نیروی انسانی برنامهریزی انجام دهید نیازمند توان فنی است. اگر در کشور پنج نفر را پیدا کردید که مبانی نظری برنامهریزی نیروی انسانی در این حد را بدانند به ما معرفی کنید. اگر برخی این موضوع را نمیپذیرند میتوانیم فراخوان دهیم و اعلام کنیم هر پروپوزالی ارائه شود میپذیریم و از آن بهره میگیریم. البته قبلا هم فراخوان داده شده است و چهار سال پیش برای تهیه زیرنظام نیروی انسانی فراخوان دادیم و هنوز منتظریم. باید واقعیتها را بپذیریم.
رییس مرکز برنامهریزی نیروی انسانی وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: چالش چهارم ضعف چارچوب نهادی است که در فصل هشتم سند تحول به آن اشاره شده است. اساسا نهادگرایان در نظام تعلیم و تربیتی از این منظر به سند نگاه میکنند. دو لایه برای مدیریت و نظارت و ارزیابی سند در فصل هشتم درنظر گرفته شده که لایه اول شورای عالی انقلاب فرهنگی است و قرار بود اجماع ملی در این حوزه را شکل دهد و لایه دوم به برنامهریزی و اجرا برمیگردد. در لایه دوم شورای عالی آموزشوپرورش، وزارت آموزشوپرورش، سایر دستگاهها چون صداو سیما و خانواده چهار نهاد موثر و مسوول هستند. شورای عالی آموزشوپرورش نهادی مستقل از آموزشوپرورش است اما تصور اینکه شورای عالی همان وزارت آموزشوپرورش است غلط است و به همین علت معمولا نظارت بر عملکرد این شورا نیز مغفول واقع میشود. شورای عالی به اجرای سند کمکی نکرده و به واحد زیرمجموعه وزارتخانه تبدیل شده است. در مجموع برای یافتن علت قصور در اجرای سند باید به چارچوب نهادی برگردیم و ببینیم عملکرد نهادها در این دولایه متناسب بوده است یا خیر.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد