18 - 02 - 2024
این صنعت هم جا مانده است
گروه انرژی- یک کارشناس صنعت روانکار میگوید: روغنهای تقلبی، علاوه بر برندهای داخلی، حتی ممکن است تحت عنوان برندهای خارجی نیز در بازار عرضه شوند.
در میزگرد بررسی صنعت روانکار و بازار روغن موتور در ایران و منطقه که با حضور «مهدی قیضی» کارشناس صنعت روانکار، «رضا سلطانی» کارشناس صنعت خودرو و «سهیل رشیدی اقدم» رییس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، مهدی فیضی، کارشناس صنعت روانکارگفت: حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن مصرف سالانه روانکار در کشور است که حدود ۱۵۰ هزار تن آن روغنهای صنعتی و مابقی روغنهای موتوری مورد استفاده در کشور است. بیش از ۹۰ درصد روانکار مورد نیاز کشور به صورت پایدار توسط شرکتهای داخلی در حال تامین و تولید است و مورد استفاده مردم و صنایع مختلف قرار میگیرد.
وی افزود: متناسب با پیشرفت و توسعهای که در صنایع دیگر صورت میگیرد، صنعت روانکار باید این نیازها را نو به نو مرتفع کند؛ از جمله یکی از وابستگیهای صنعت روانکار به صنایع خودروسازی است.۱۰ سال پیش در شرکت ایرانخودرو بالاترین سطح کیفی روغنی که استفاده میشد، SL1040 بود، ولی امروز روغن SN020 مورد استفاده این شرکت است که نوع روغن پایه و مواد افزودنی توسعه یافتهتر، پیچیدهتر و نیازمند روزآمدی است.
وی ادامه داد: بحث فرهنگ مصرف هم بسیار مهم است، وقتی شخصی با توجه به هزینههای خودرو و تجهیزات صنعتی، روغنی را مصرف میکند، باید این شناخت را پیدا کند که آیا این روغنی که میخواهد مصرف کند، مطابق با نیازهای استانداردی مورد مصرف هست و در این صورت از روغن مناسب استفاده خواهد کرد. امروز مارینگی را تامین میکنیم که شرکت ملی نفتکش و سازمان کشتیرانی تا ۱۰ سال پیش، بخش عمدهای از آن را از بازار خارجی تامین میکردند، اما امروز بخش عمدهای از نیاز را داریم در داخل تولید میکنیم. ضمن اینکه صنایع و نیروگاههای کشور که در گذشته بیشتر نیاز به روغنهای صنعتی را از خارج از کشور تامین میکردند، امروز عمده نیاز خود را از داخل تامین میکنند و حتی اخیرا نمونهای از روغن را برای استفاده در نیروگاههای عراق به این کشور ارسال کردهایم.
این کارشناس صنعت روانکار با اشاره به وجود روغنهای تقلبی در بازار روغن ایران گفت: روغنهای تقلبی، علاوه بر برندهای داخلی، حتی ممکن است تحت عنوان برندهای خارجی نیز در بازار عرضه شوند.
در ادامه این میزگرد، رضا سلطانی کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه «در صنعت خودروسازی به روغن به عنوان یک قطعه نگاه میشود»، گفت: چندسالی است که تلاش میکنیم به خودروسازان داخلی القا کنیم که با همکاری شرکتهای روغنساز ایرانی که در توسعه روغن فعال هستند، اسم و برند روغن موتور تولید داخل که مناسب هر خودرو است، در دفترچه خودرو آورده شود و با پایش و انجام تستهای تکمیلی، روغن موتور بهینه تولید داخل برای هر خودرو، در دفترچه آن به مصرفکننده پیشنهاد و معرفی شود که این کار توسط شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان با همکاری با شرکتهای روغنساز برتر دنیا در حال انجام است.
سهم کمتر از یکدرصدی ایران در بازار روغن جهان
سهیل رشیدیاقدم رییس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر با اشاره به موضوع بازارسازی برای روغنهای تولید داخل اظهار کرد: روغن موتور با دو نوع بالای ۷۰ درصد مواد معدنی و زیر ۷۰ درصد طبقهبندی میشود که اگر بالای ۷۰ درصد باشد، در کد خاصی صادر میشود که در بخش نفت و قیر و فرآوردههای نفتی طبقهبندی میشود و اگر زیر ۷۰ درصد باشد در زمینه گریس و مواد دیگر قرار میگیرد.
رشیدی با بیان اینکه «سال گذشته ۴۷۸ میلیارد دلار مصرف روغن موتور، روانکار و گریسهای مختلف را در کل دنیا داشتیم»، گفت: کمتر از یک درصد این بازار بزرگ سهم ایران است و در این یک درصد هم اغلب برندهای بزرگ و معروف حضور ندارند.
وی ادامه داد: روغنسازان ایرانی اغلب نمیتوانند به دلیل تحریمها، استانداردهای بینالمللی را به صورت مستقیم اخذ کنند، مجبور میشوند مطابق استاندارد کار کنند و به شبیهسازی استاندارد روی آورند و شبیهسازی استاندارد الزام قانونی یا ایزویی را به صورت کامل نمیتواند پوشش دهد.
رییس مرکز نوآوری انرژیک دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: بحث بازارسازی بینالمللی مستلزم این است که در فضای دیجیتال بیشتر کار کنیم که روغنسازان ایرانی در این زمینه ورود قوی و جدی تا امروز نداشتهاند. زمینه دیجیتال در بازارسازی یک زمینه بکر محسوب میشود، در ایران هزینه تولید روغن بسیار ارزانتر از کشورهای دیگر تمام میشود و میتوانیم با سودهای کلانی روغنها را با کیفیت خوب، صادر کنیم.
رشیدی با بیان اینکه «صادرات روغن موتور تولید ایران در سالهای اخیر به کشورهای منطقه صورت گرفته»، گفت: برای فروش به بازارهای اصلی باید استانداردهای بینالمللی را رعایت و راهکاری برای اخذ این استانداردها اتخاذ کنیم. تولید ۴ شرکت روغنساز داخلی ۸۵ درصد نیاز مارکت صنعت روانکار را پاسخ میدهد و ۱۵ درصد این بازار توسط تولیدات خارجی تامین میشود که البته بخشی از آن روانکارهای خاصی برای صنایع خاص است که در دنیا نیز تولیدکنندگان محدودی دارد.
رشیدی با اشاره به آغاز تعامل شرکتهای خودروساز داخلی با تولیدکنندگان برتر روغنموتور در داخل کشور، گفت: در زمینه صنعت موتورسیکلت و روغنهای مورد نیاز آن، ورود جدی نداشتهایم و اغلب موتورسیکلتهایی که در ایران مورد استفاده قرار میگیرند براساس آب و هوا و شرایط کشور تولیدکننده، به تولید رسیدهاند، در حالی که این ظرفیت وجود دارد تا شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت نیز با راهاندازی واحدهای R&D ضمن بهروزسازی شاخصههای تولیدی خود با شرایط ایران، با تعامل با شرکتهای تولید روغن موتور ایرانی، روغن موتور مناسب هر نوع موتور را شناسایی کنند و به مصرفکننده پیشنهاد دهند.
به گفته وی، تعامل شرکتهای خودروساز و موتورساز با شرکتهای تولیدکننده روغن میتواند ضمن رونق بیش از پیش فعالیت برای تولیدکنندگان داخلی، برای مصرفکنندگان نهایی نیز آثار بهینه زیادی به همراه داشته باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد