25 - 07 - 2020
اینترنت موبایل ارزان نشد
«جهانصنعت»- تقریبا سه هفته از افزایش تعرفههای اینترنت همراه توسط دو اپراتور موبایل همراه اول و ایرانسل میگذرد، طی این مدت سازمان رگولاتوری به دو اپراتور اخطار داد، به سازمان تعزیرات و حمایت از حقوق مصرفکننده شکایت کرد، پس از یک مهلت ۱۰روزه، اپراتورهای موبایل را به مبلغ دو میلیارد تومان جریمه کرد، رییسجمهور و سخنگوی دولت نیز مخالفت خود را با افزایش تعرفههای اینترنت همراه و حذف برخی بستهها اعلام کردند. همراه اول و ایرانسل هیچ واکنشی نشان ندادند، اما نتیجه این همه تذکر، جریمه و اخطار چه شد؟ هیچ. همراه اول و ایرانسل میدانند که با افزایش تعرفههای همراه چندین برابر دو میلیارد تومان جریمه را از مردم پس میگیرند. از سوی دیگر اگر این اپراتورها خصوصی بودند چه ایرادی داشت که تعرفههایشان را افزایش دهند؟ ماجرا زمانی مشکلساز میشود که میدانیم هر دو اپراتور خصولتی هستند و هیچیک کاملا مستقل و خصوصی نیستند. همچنین دولت از یکسو به اپراتورها اخطار میدهد و از سوی دیگر به همراه ایرانسل فاز نخست اینترنت ۵G را افتتاح کرده و از ایرانسل قدردانی میکند، طی برنامههای دیگر با همراه اول پروژههای مشترک راهاندازی میکند و همکاریهای خود را همچنان ادامه میدهد. ظاهرا دولت و اپراتورها نهتنها در دوران کرونا که نیاز مردم به اینترنت افزایش یافته قصد ندارند از آنها حمایت کنند، بلکه این شرایط را بازاری میبینند تا درآمدزایی خود را افزایش دهند.
افزایش نجومی تعرفهها
یکی از مثالهای افزایش تعرفه آن است که قیمت بسته یکماهه ۱۰ گیگابایتی ایرانسل از ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ۶۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.
مشترکان همراه اول دیگر نمیتوانند بستههای بیشتر از هفت و نیم گیگابایتی ماهانه بخرند و تازه باید برای آن حدود ۴۰ هزار تومان پول خرج کنند.
بسته ۱۵ گیگابایت یکماهه ایرانسل که قبلا با قیمت ۳۷ هزار تومان فروخته میشد به بسته یکماهه با حجم هفت و نیم گیگابایت تغییر کرد. اگرچه این بسته با همان قیمت ۳۷ هزار تومان عرضه میشد، اما کاهش حجم دقیقا به معنای گران کردن بستهها بود. در فرم جدید قیمت بسته یک گیگابایتی یکماهه ۱۴ هزار تومان اعلام شد.
تفکیک اینترنت داخلی و خارجی یکی دیگر از انتقاداتی بود که به نظام تعرفهگذاری اینترنت موبایل ایرانسل وارد شد. به عنوان مثال کسانی که ۱۵۵ هزار تومان پرداخت میکردند تا بسته یکساله بخرند، تنها ۳۶ گیگابایت حجم اینترنت بینالملل در اختیار داشتند و ۷۲ گیگابایت حجم داخلی برایشان در نظر گرفته میشد.
مشترکان همراه اول هم از تغییرات قیمت و نظام تعرفهبندی بستههای اینترنتی این اپراتور ناراضی بودند، چون باید برای بسته پنج گیگابایتی اینترنت بینالملل با ۱۰ گیگابایت حجم داخلی حدود ۳۰ هزار تومان پول خرج میکردند و بسته هفت و نیم گیگابایتی اینترنت بینالملل بهاضافه بسته ۱۵ گیگابایتی داخلی ۳۷ هزار تومان هزینه روی دستشان میگذاشت.
کاربران همچنین گزارش دادند باید برای خرید بسته یکساله با حجم ۳۵ گیگابایتی بینالملل به اضافه ۷۰۰ گیگابایت اینترنت داخلی، ۱۶۰ هزار تومان پول کنار میگذاشتند.
تجربه نشان داده تفکیک اینترنت بهحجم داخلی و خارجی در نهایت به ضرر مشترکان تمام میشود و آنها قادر نیستند حجم خود را مدیریت کنند. وقتی سر و صداها بلند شد، وزیر ارتباطات آستین بالا زد و مثل همیشه با انتشار یک توئیت به ماجرا واکنش نشان داد.
مدیران رگولاتوری هم اقدام انجام شده را نوعی تخلف دانستند. اعتراضها در نهایت به نتیجه رسید و اپراتورهای اینترنت خیلی بیسروصدا یا فتیله قیمتها را پایین کشیدند یا دوباره بهسراغ منوی قبلی خدمات فروش بستههای اینترنت خود رفتند. با این حال بهنظر میرسد کاربران همچنان دلایل زیادی برای ادامه نارضایتی دارند.
ارزانترین بسته ایرانسل ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد
یک بسته کوچک با حجم تنها یک گیگابایت که خودتان بهتر میدانید بهسرعت تمام میشود. این اپراتور بستههای دو گیگابایتی را هم با قیمت ۱۴ هزار تومان پیشنهاد میدهد. این در حالی است که بیشتر کاربران با توجه به حجم استفاده خود معمولا نمیتوانند به حجمهای کمتر از پنج گیگابایت فکر کنند. ایرانسل قیمت چنین بستهای را ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده است.
بسته هفت گیگابایتی یکماهه ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و بسته ۱۰ گیگابایتی یکماهه در ایرانسل ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان است. این یعنی کاربران ایرانسل در صورت خرید بسته یکماهه با بیشترین مقدار حجم اینترنت، باید بابت هر گیگابایت حجم سه هزار تومان پول بدهند.
بعضیها دوست دارند بستههای مدتدار خریداری کنند. در حالت سهماهه ایرانسل دو پیشنهاد جلوی روی این دسته کاربران میگذارد: اولی بسته ۱۸ گیگابایتی با قیمت ۴۸ هزار تومان است و دومی بسته ۲۴ گیگابایتی با حجم ۵۸ هزار تومان. در اولی قیمت هر گیگابایت دو هزار و ۷۰۰ تومان و در بسته دوم قیمت هر گیگابایت دو هزار و ۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. خریداران بستههای ششماهه اینترنت موبایل ایرانسل هم با پرداخت ۹۵ هزار تومان میتوانند ۳۶ گیگابایت حجم داشته باشند. یعنی قیمت هر گیگابایت دو هزار ۶۰۰ تومان است.
اگر بسته ششماهه با حجم ۴۸ گیگابایت بخرید باید ۱۱۵ هزار تومان پول بدهید. یعنی هر گیگابایت دو هزار و ۴۰۰ تومان پای شما محاسبه شده است. دو تا بسته یکساله هم در منوی ایرانسل بهچشم میخورد. اولی ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد و ۴۸ گیگابایت حجم در اختیار مشترک میگذارد که در آن قیمت هر گیگابایت دو هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
بسته دیگر ۷۲ گیگابایت حجم دارد و با توجه به اینکه برای خریدش باید ۱۵۵ هزار تومان پول بدهید، هر گیگابایت آن حدود دو هزار و ۱۵۰ تومان خرج روی دستتان میگذارد. به این ترتیب احتمالا بیشتر مشترکان ایرانسل خرید بستههای ۳۰روزه با حجم ۱۰ گیگابایت را منصفانهتر بدانند.
ایرانسل هفته گذشته این بسته را حذف کرده بود و انتظار داشت مردم با پرداخت همان ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان یک بسته با پنج گیگابایت حجم بینالملل و ۱۰ گیگابایت حجم داخلی خریداری کنند.کسانی هم که خودشان را بهمصرف ۱۰ گیگابایت عادت داده بودند، باید ۶۰ هزار تومان پول میدادند. حالا میتوانید به کاربران این اپراتور حق بدهید که از تصمیم ایرانسل عصبانی شوند و به آن اعتراض کنند.
افزایش تعرفههای همراه اول
همراه اول نیز بستههای اینترنت موبایل را افزایش داد به طوری که قیمت بسته یکماهه به ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.
این بسته فقط پنج گیگابایت حجم بینالملل و ۱۰ گیگابایت حجم داخلی در اختیار خریدار میگذارد. همراه اول بسته هفت و نیم گیگاباتی بینالملل به اضافه ۱۵ گیگابایت حجم اینترنت داخلی را هم با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ هزار تومان عرضه کرده بود.
قیمت بسته یکساله با حجم ۳۵ گیگابایت اینترنت بینالمللی و ۷۰ گیگابایت اینترنت داخلی هم به ۱۵۹ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود. بعد از اعتراض کاربران و تشر وزیر ارتباطات انتظار داشتیم این اپراتور هم مجبور شود فتیله را پایین بکشد، اما اگر الان به سایت این اپراتور مراجعه کنیم متوجه میشویم در بر همان پاشنه میچرخد.همراه اول بسته یکماهه با حجم یک گیگابایت را ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان میفروشد و خبری از بستهای که بتواند حداقل یک ماه نیاز کاربر را فراهم کند نیست.
گرانترین بسته یکماهه همراه اول فقط هفت و نیم گیگابایت حجم بینالمللی در اختیار مشترک میگذارد و با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شده است.
در این حالت هر گیگابایت اینترنت موبایل برای همراه اولیها چهار هزار و ۹۲۰ تومان است. به عنوان مشترک همراه اول احتمالا به ناچار باید خرید بستههای بلندمدت را بررسی کنید. در حالت سهماهه این اپرتور به شما تنها خرید بسته ۵/۱۷ گیگابایتی بینالملل به اضافه ۳۵ گیگابایت اینترنت داخلی را پیشنهاد میدهد. آن هم با قیمت ۷۹ هزار تومان که اگر حجم داخلی را در نظر نگیریم، قیمت هر گیگابایت حجم بینالملل چهار هزار و ۵۰۰ تومان تمام میشود.
اگر ۱۱۹ هزار تومان پول بدهید میتوانید از همراه اول بسته ششماهه با ۲۵ گیگابایت حجم بینالملل و ۵۰ گیگابایت حجم داخلی خریداری کنید.در این حالت قیمت هر گیگ حجم بینالملل چهار هزار و ۷۶۰ تومان محاسبه میشود. قیمت بسته یکساله همراه اول هم به ۱۵۹ هزار تومان میرسد که ۳۵ گیگابایت حجم بینالملل و ۷۰ گیگابایت حجم داخلی در اختیار کاربر میگذارد.یعنی هر گیگابایت اینترنت حدود چهار هزار و ۵۰۰ تومان است.
مقابل بیقانونی اپراتورها ایستادگی میکنیم
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به حذف بستههای اینترنتی و افزایش تعرفهها از سوی اپراتورها گفت: این موضوع برخلاف قانون است و ما در برابر این بیقانونی ایستادگی میکنیم که این وظیفه ماست. حسین فلاحجوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتوگو با رادیو اقتصاد در رابطه با اینکه آیا بستههای اینترنتی یکماهه تا سهماهه را از اپراتورها میتوان خرید کرد، گفت: اپراتورهای تلفن همراه هنوز بستههای اینترنتی یکماهه تا سهماهه را برای خرید بازنگرداندهاند اما ما روال قانونی را دنبال میکنیم تا همانطور که به مردم قول داده بودیم این بستهها را برگردانیم.
او تاکید کرد: برای بازگشت این بستهها مقاومتهایی از سوی اپراتورها شده و دلایلی از جمله افزایش هزینهها مطرح میشود. روشی که پیش گرفتهاند برای ما قابل قبول نیست.
فلاحجوشقانی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه مگر قانون نمیگوید هرگونه تغییر قیمت باید با موافقت سازمان تنظیم مقررات باشد گفت: تا به حال چنین اتفاقی رخ نداده و حرکت اپراتورها نوعی سرکشی در مقابل قانون است و ما با آن برخورد میکنیم. معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: اوایل هفته جاری مرحله اول جریمه که در پروانه پیشبینی شده را به اپراتورها ابلاغ کردیم که اعمال شد. در صورت ادامه این روند در مراحل بعدی، کاهش مدت اعتبار پروانه و محدودیتهای دیگر نیز اعمال میشود.
او بیان کرد: از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده به اپراتورها اولتیماتوم داده شده و برای آنها ضربالاجل ۲۴ساعته تعیین شد. اگر اقدامی صورت نگیرد پرونده از سوی این سازمان به تعزیرات حکومتی ارجاع داده میشود. البته ما هم پرونده شکایتی علیه اپراتورها در سازمان تعزیرات باز کردهایم .
فلاحجوشقانی با تاکید بر اینکه ما در برابر بیقانونی ایستادگی میکنیم بیان کرد: هفته آینده، هفته رسیدگی به این بیقانونی است که علاوه بر بازگشت تعرفهها به قبل، حقوق مردم را به آنها برمیگردانیم.
او درباره کسانی که در این بازه زمانی از اپراتورها خرید کردهاند نیز توضیح داد: از تاریخ ۱۳ تیر که افزایش قیمت اعمال شده تا لحظه بازگردانده شدن تعرفهها به قیمت قبل، هزینهها محاسبه و در خریدهای بعدی مشترکان اعمال میشود.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان افزایش تعداد اپراتورها در کشور وجود دارد؟ افزود: در حال حاضر ما دارای سه اپراتور هستیم که سه -چهار اپراتور دیگر هم به صورت مجازی فعال هستند و سیمکارت به مردم عرضه میکنند.
او درباره افزایش قیمت از سوی دو اپراتور تلفن همراه نیز افزود: پس از افزایش تعرفهها از سوی دو اپراتور تلفن همراه، مشترکان آنها کاهش یافتند و در حوزه سرویس و دیتا به اپراتور سومی که این افزایش قیمت را اعمال نکرد مراجعه کردند بنابراین این موضوع در بلندمدت به نفع اپراتورها نیست.
فلاحجوشقانی تاکید کرد: اپراتورها بدون اطلاع قیمتها را افزایش دادهاند که این کار نوعی بیقانونی است. بستههای اینترنتی یکماهه تا سهماهه جزو بستههای پرمخاطب هستند به طوری که بالای ۸۰ درصد مردم از این نوع بستهها استفاده میکنند اما به یکباره از دسترس خارج شدند.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: اگرچه اپراتورها اعلام کردند که بستههای اینترنتی گران نشده است اما شاهد افزایش قیمت در چند بسته اینترنتی دیگر بودیم که با اعتراض ما و سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده این افزایش قیمت اعمال نشد.
او اظهار کرد: پس از افزایش تعرفهها، مردم مجبور به خرید بستههای اینترنتی گران با بیش از دو برابر قیمت قبل شدند. این روش کاملا غلط و برخلاف حقوق مردم است. بنابراین میتوانم بگویم این افراد دانش بازاریابی ندارند.
بیاطلاعی رگولاتوری
پیمان قرهباغی، مدیرکل دفتر حمایت از حقوق مصرفکننده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرده بود: از سوی سازمان رگولاتوری هیچ تاییدیهای برای افزایش تعرفه بستههای اینترنتی اپراتورها صادر نشده است.
او تاکید کرده بود: اپراتورهای ایرانسل و همراه اول اپراتور مسلط محسوب میشوند چراکه بیشترین آمار کاربران و مشتریان را در بازار ایران به خود اختصاص دادهاند. به همین روی این اپراتورها موظفند پیش از افزایش تعرفههای بستههای اینترنتی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هماهنگ کرده و از این سازمان برای افزایش تعرفههایشان تاییدیه دریافت کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد