14 - 10 - 2023
اَبَرپروژه آزادراه شیراز- اصفهان افتتاح شد
آیتالله سید ابراهیم رییسی رییسجمهوری و هیات دولت در دومین دور از سفر استانی خود روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته (بیستم و بیست و یکم مهرماه) میهمان مردم استان فارس بودند.
اَبَرپروژه آزادراه شیراز- اصفهان در
۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، صبح روز پنجشنبه ۲۰مهرماه با حضور رییسجمهوری افتتاح و با بهرهبرداری از این طرح، علاوه بر مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهرهای مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر شد.
آیین افتتاح اَبَرپروژه آزادراه شیراز- اصفهان روز (پنجشنبه) با حضور رییسجمهوری، استاندار فارس و دیگر مقامات کشوری و استانی برگزار شد.
پیشرفت ۸۵درصدی پروژه در مهرماه ۱۴۰۰
عملیات اجرایی این پروژه که در سال ۱۳۸۹ آغاز شد، در مهرماه ۱۴۰۰ به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده بود و پس از تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم، هماکنون به بهرهبرداری رسید و ارزش روز این پروژه، بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
این آزادراه در مسیر چه شهرستانهایی قرار دارد؟
این آزادراه در ۶ قطعه از دروازه ورودی شهر شیراز آغاز و تا ایزدخواست ادامه دارد که قطعات یک، دو و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسروشیرین و رودخانه سفید میگذرد.
همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز- سپیدان متصل میشود.
از ایزدخواست تا اصفهان هم به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا- سهراهی مبارکه- ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیینشده، عملیات اجرایی آن بهزودی آغاز خواهد شد.
مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز ۵/۵ تا ۶ ساعت به طول میانجامد و با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که برخلاف مسیر فعلی به شکل مستقیم است، طول مسیر ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر میشود؛ در حقیقت مسیر فعلی تا ۲ ساعت کاهش مییابد.
برنامه دولت این است که پس از افتتاح این مسیر با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور را از شمال و از طریق مرکز کشور به دریا متصل کند.
در حال حاضر قطعه هفتم آزادراه شیراز- اصفهان تا ۶۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ساخت قطعه هشتم نیز ابلاغ شده است.
بزرگترین رویداد حملونقلی فارس
این آزادراه از مزایای بسیاری برخوردار است؛ عبور مسافران از این جاده موجب کاهش مصرف سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت، معادل مصرف حداقل یک روز کل کشور نسبت به مسیر قبلی میشود، چراکه با بهرهبرداری از آن ۱۳۵ کیلومتر طول مسیر بین شیراز و اصفهان کوتاهتر و ۵/۲ ساعت از زمان مسیر کاسته شده است.
همانگونه که گفته شد در حال حاضر ۶ قطعه نخست به طول ۲۱۲ کیلومتر به بهرهبرداری رسید و قرار است با برنامهریزی انجامشده در مدت هفت ماه آینده، عملیات اجرایی قطعه هفتم آن تکمیل و آزادراه به شهر شیراز متصل شود.
بزرگترین پل آزادراهی کشور در مسیر شیراز- اصفهان
مرتفعترین پل آزادراهی کشور در آزادراه شیراز- اصفهان قرار دارد؛ پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به طول ۲۶۴ متر در قطعه سه آزادراه شیراز-اصفهان قرار دارد و روی دره رودخانه سپید و در ارتفاع ۱۱۰ متری از کف دره واقع شده است.
طول دهانه وسط آن ۱۲۵ متر و طول دهانههای کناری پل ۶۶ و ۷۳ سانتیمتر است و خودروهای عبوری به سهولت در عرض ۱۵ ثانیه از یک سمت به سمت دیگر پل تردد میکنند. نوع پل بتن درهای پیش تنیده است. قالببندی پل از نوع شاریو پیش تنیده و نوع رویه پل آسفالتی است و برای ساخت آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ مترمکعب بتنریزی انجام شده است و در عرشه آن ۱۱۴ قطعه بتنی به کار رفته است.
کاهش تلفات رانندگی
بخشی از مهمترین دستاوردهای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال- جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال، کاهش مصرف سوخت ۱۳۶ میلیون لیتر در سال و کاهش ۱۲۰ دقیقهای زمان سفر همراه با کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۱۲۰/۳ میلیارد ریال است.
استفاده از روسازی بتنی و مسیری برای رونق گردشگری
استفاده از روسازی بتنی برای نخستینبار در کشور، ملاحظات زیستمحیطی کاشت ۱۰۰هزار اصله نهـال در حریـم آزادراه، رونق گردشگری عبور از مناطق زیبای شمال غربی استان فارس و عبور از سلسله جبال رشته کوههای زاگرس از دیگر دستاوردهای ساخت این آزادراه مهم در کشور است.
در طول مسیر این پروژه آزادراهی، ۲۵ دستگاه پل بزرگ به طول ۲ هزار و ۲۳۷ متر و ۵۹۲ دستگاه پل کوچک به طول هشت هزار متر اجرا شده است.
افتتاح پروژه آزادراه شیراز- اصفهان، بهرهبرداری از خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، شرکت در مراسم یادروز حافظ، دیدار با جمعی از هنرمندان، شرکت در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها، دیدار با جمعی از نخبگان، بازدید از کارخانه آیتیآی، واگذاری ۱۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن، خود مالک، بافت فرسوده و روستایی، سخنرانی عمومی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، دیدار با خانواده شهدا و جانبازان حوادث تروریستی در شاهچراغ (ع)، شرکت در جلسه شورای برنامهریزی و دیدار با فعالان اقتصادی، از جمله برنامههای سفر دو روزه رییسجمهوری به استان فارس بود.
رییسجمهور: مسیر ایران، آسانترین و ارزانترین راه ارتباطات بینالمللی است
رییسجمهور، نظام مقدس جمهوری اسلامی را نظامی پیشرفته و فناور خواند و گفت: برخی مسوولان کشورهای همسایه همواره به ما تاکید میکنند که امروز ایران آسانترین، ارزانترین و مطمئنترین مسیر برای ارتباط شمال، جنوب، شرق و غرب است. آیتالله سید ابراهیم رییسی در مراسم افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان اظهار کرد: کار فنی که در آزادراه انجام شده قابل تقدیر است و جا دارد از دستاندرکاران این اقدام بزرگ از جمله نیروهای فنی، مهندسی، نمایندگان، کارگران، پیمانکاران و وزارت دفاع و راهوشهرسازی، استاندار فارس و همه کسانی که تلاش و پیگیری کردند تا این مسیر زودتر به بهرهبرداری برسد، تشکر و قدردانی ویژهای داشته باشم.
وی با بیان اینکه کار در جهت رفاه مردم هم عنایت پروردگار و هم رضایت مردم را به دنبال دارد، گفت: این برای ما بسیار حائزاهمیت است که مردمی که از این مسیر عبور میکنند رضایت داشته باشند و احساس کنند تردد آنها آسانتر شده است.
آیتالله رییسی با اشاره به اینکه با افتتاح این آزادراه زمان برای رسیدن به مقصد کاهش یافته است، گفت: یکی از کارهای بزرگی که باید انجام شود صرفهجویی در زمان است. کارها باید به نحوی پیش برود و انجام شود که هزینه و زمان را کاهش و بهرهوری را افزایش دهد.
حتما ادامه این مسیر به بوشهر باید با همت متولیان امر دنبال و تکمیل شود. بخشهای دیگری هم وجود دارد، اما تکمیل مسیر برای ما اهمیت بسیاری دارد و این آزادراه میتواند مسیر شمال و جنوب را تکمیل کند.
او با بیان اینکه این آزادراه قرار است به نام مبارک شاهچراغ (ع) که چراغ راه همه ما است نامگذاری شود، گفت: امیدواریم آزادراه شاهچراغ (ع) از شیراز به اصفهان و از شیراز به بوشهر تکمیل شود و مورد استفاده مردم قرار بگیرد.
رییسی بیان کرد: در این مسیر مهندسان و کارگران بسیار تلاش کرده و شب و روز کار کردند. طبق گزارشهایی که به ما میرسید، دستاندرکاران سه شیفته کار کردند تا آزادراه تکمیل و آماده شود.
رییسجمهوری ساخت پلها و تونلهایی که در مسیر فراهم شده را کارهای بزرگی برشمرد و گفت: در حوزه ریلی و جادهای کارهای ارزشمندی انجام شده است، اینها کارهای ماندگار و نمادی از نوآوری، خلاقیت و تلاشهای مهندسان است که باید آنها را قابل تقدیر دانست.
رییسی با گرامیداشت یاد شهیدی که در این مسیر جان خود را از دست داد، گفت: نام این شهید که برای رفاه حال مردم و در مسیر خدمت به مردم جان خود را از دست داد، ماندگار است.
وی اضافه کرد: جا دارد از کارگران که در گرمای تابستان و سرمای زمستان تلاش کردند تا کار آماده شود، تقدیر و تشکر کنم و از خانوادههای آنها که صبورانه در کنارشان ایستادند تا این کار بزرگ رقم بخورد نیز سپاسگزارم.
همه باید در کسوت خدمتگزاری تلاش مضاعف کنند
رییسی اضافه کرد: نیازمند کار و تلاش جهادی در کشور هستیم. همه کسانی که امروز در کشور در کسوت خدمتگزاری هستند، باید تلاش خود را مضاعف کنند.
وی نظام مقدس جمهوری اسلامی را کشور پیشرفته و فناور خواند و گفت: باید یکسری زیرساختها را آماده کنیم و کشورهای اطراف هم همواره به من تاکید میکنند که امروز مسیر جمهوری اسلامی آسانترین، ارزانترین و مطمئنترین مسیر برای ارتباط شمال، جنوب، شرق و غرب است.
سپاه و ارتش و نیروهای دیگر در کنار مردم برای رفع مشکلات مردم هستند. تولید قدرت تنها در حوزه کار صنعتی و نظامی نیست. تولید قدرت در حضور مردم در صحنههاست، همچنان که نیروهای مسلح در عرصههای مختلف تولید قدرت کردند و میکنند. آیتالله رییسی ادامه داد: کار جادهای و ریلی که در این مدت با جدیت دنبال میشود، در جهت این است که بتوانیم از این ظرفیت در جهت توسعه و برای فعالیت اقتصادی در منطقه از آن بهره ببریم.
وی با اعتقاد به اینکه سهم جمهوری اسلامی ایران در گردش کار اقتصادی منطقه بالاست، گفت: تلاشهای خوبی انجام شده، اما کافی نیست. باید تلاشهای بیشتری شود تا جمهوری اسلامی بتواند با ظرفیت بالایی که دارد، این سهم را در شرایط و وضعیت تجاری، اقتصادی و دادوستد منطقه داشته باشد.
او اضافه کرد: مسیرهای ریلی و جادهای اهمیت بسیاری دارد.
امروز برای همه روشن است که ایران به برکت حضور مردم در صحنههای مختلف، به برکت خون شهدا و سرداران رشید اسلام و به برکت وجود نیروهای متدین و متخصص ایران قوی است.
وی با اشاره به اینکه در این کشور تولید قدرت شده است، گفت: وزارت دفاع هم تولید موشک و هم تولید پهپاد میکند و هم در کنار مردم برای مردم بزرگراه و آزادراه میسازد. سپاه و ارتش و نیروهای دیگر در کنار مردم برای رفع مشکلات مردم هستند. تولید قدرت تنها در حوزه کار صنعتی و نظامی نیست. تولید قدرت در حضور مردم در صحنههاست، همچنان که نیروهای مسلح در عرصههای مختلف تولید قدرت کردند و میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد