13 - 12 - 2021
افزایش ۵۶ درصدی بودجه صداوسیما
«جهانصنعت» – صبح دیروز لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور منتشر شد. طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، میزان بودجه تخصیصیافته به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، پنج هزار و ۲۸۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، میزان بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۰، برابر با سه هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان بوده که نشاندهنده رشدی ۵۶ درصدی است.
این در حالی است که مبلغ دو هزار و ۴۲۵ میلیارد تومان دیگر نیز به عنوان ردیف بودجه متفرقه برای توسعه کمی و کیفی برنامههای تولیدی، به این سازمان اختصاص یافته است. این رقم امسال هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان بود که برای سال ۱۴۰۱، افزایشی حدودا ۶۵ درصدی را نشان میدهد.رسانه ملی همچنین ۷۰ درصد از درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را که مجموعا ۳۱۵ میلیارد تومان پیشبینی شده، در اختیار خواهد گرفت. سهم صداوسیما از این رقم ۲۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. اینجا نیز افزایش قابل توجه ۱۱۰ درصدی شامل حال رسانه ملی شده است.بودجه دولت برای تادیه بدهی سازمان صداوسیما به شرکت ارتباطات زیرساخت نیز که در سالجاری ۶۰ میلیارد تومان بود، با ۱۰ درصد افزایش به مبلغ ۶۶ میلیارد تومان رسیده است. البته این رقم احتمالا به صورت مستقیم به شرکت ارتباطات زیرساخت پرداخت خواهد شد.سازمان صداوسیما همچنین در سال ۱۴۰۱، مبلغ ۲۰۷ میلیارد تومان نیز برای طرح نشانکی (سیگنالی) دریافت میکند؛ رقمی که در بودجه سالجاری، ۲۳۰ میلیارد تومان بود و در بودجه سال آینده، ۱۱ درصد کاهش یافته است.به علاوه مقرر است شرکتهای ملی گاز و توانیر تا سقف ۵ درصد از منابع حاصل از کاهش مصرف گاز و برق ناشی از پخش برنامههای فرهنگسازی توسط صداوسیما را به این سازمان پرداخت کنند؛ مبالغی که مشخص نیست چقدر خواهد بود.مجموع ارقامی که در بالا آمد، به جز بودجه تادیه بدهی صداوسیما به شرکت ارتباطات زیرساخت، رقم هشت هزار و ۱۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را نشان میدهد. با وجود همه آنچه گفته شد، بودجه رسانه ملی در فصلهای مختلف بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، ممکن است با نظر مجلس شورای اسلامی دستخوش تغییرات شود و آنچه در نهایت به تصویب برسد متفاوت از این ارقام باشد.
۲ برابر شدن حقپخش ورزشی
در بودجه ۱۴۰۱
بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۳۱۵ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما تقسیم شود و نسبت به عدد ۱۵۰ میلیارد تومانی در قانون بودجه ۱۴۰۰، رشد ۱/۲ برابری را نشان میدهد.به استناد بند «پ» ماده ۹۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانهداری کل کشور واریز کنند.وجوه واریزی به نسبت مساوی از محل ردیف ۴۹ – ۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره ۹ این قانون به نسبت ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیونهای مربوطه) و ۷۰ درصد در اختیار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد.
در این لایحه، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۳۱۵ میلیارد تومان برآورد شده است که با توجه به نسبت ۳۰ به ۷۰ درصدی وزارت ورزش و جوانان نسبت به سازمان صداوسیما سهم وزارت ورزش معادل ۵/۹۴ میلیارد تومان و سهم صداوسیما معادل ۵/۲۲۰ میلیارد تومان خواهد بود.
باید خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما تقسیم میشد، بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده بود بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد است که برابر ۴۵ میلیارد تومان میشود و مطابق قانون بودجه، در سالجاری صداوسیما باید این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت کند.
بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد
بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سال ۱۴۰۱ در حالی بیش از پنجهزار و ۳۸ میلیارد تومان برآورد شده که از ردیفهای تفکیکشده دستگاههای زیرمجموعه این وزارتخانه در لایجه بودجه خبری نیست.لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با سقف کلی ۳۶۳۱ هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به امسال حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. در حوزه فرهنگ و هنر هم افزایش بودجه وجود دارد، اما برخلاف چند سال قبل جزئیاتی از بخشهای مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر نشده است.البته یک ویژگی قابل توجه لایحه بودجه ۱۴۰۱ این است که دستگاههای اجرایی مجاز هستند تا دو درصد از بودجه هزینهای خود را برای همافزایی و ارتقای فعالیتها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرانی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانهای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند. همچنین تاکید شده است که آییننامه اجرایی این بند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و به تصویب هیات وزیران میرسد. در خلاصه بودجه سال ۱۴۰۱، برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجهزار و ۳۸ میلیارد تومان برآورد شده است. برای فصل فرهنگ و هنر اشاره شده که عملکرد سال ۱۳۹۹، هزار و ۵۷۷ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۰، بیش از دو هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان مصوب شده بود و حالا برای سال ۱۴۰۱، بالغ بر سه هزار و ۷۰۵ میلیارد تومان برآورد شده است.در جدول خلاصه بودجه دستگاههای اصلی برای حمایت از امور رفاهی و اجتماعی نویسندگان، هنرمندان و روزنامهنگاران (صندوق هنر) ۳۲۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. برای حمایت و گسترش سینمای ملی هم ۳۳۶ میلیارد و ۹۰۸ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین برای حمایت از توسعه هنر ۲۳۷ میلیارد تومان برآورد شده است.
در ادامه روزنامه «جهانصنعت» در گفتوگو با اساتید ارتباطات در خصوص افزایش بودجه صداوسیما به گفتوگو پرداخته که میخوانید:
افزایش بودجه توجیهپذیر باشد
دکتر بیژن نفیسی-روزنامهنگار و استاد علوم ارتباطات اجتماعی- درباره افزایش ۵۶ درصدی بودجه صداوسیما گفت: زمانی که بودجه به حوزهای اختصاص مییابد، باید کارکرد آن در تبصرههای بودجه مشخص باشد و به اهداف آن نیز توجه شود. به این معنا که قرار است چه کاری و خدمتی انجام شود که مستحق دریافت این مقدار هزینه باشد. اگر ۵۶ درصد به بودجه صداوسیما اضافه میکنیم برای چه کاری است، آیا قصد افزایش حقوق یا توسعه شبکه را در نظر دارند؟ ضمن اینکه شرایط اقتصادی برای وسایل ارتباطجمعی در کشور چندان مطلوب نیست، فرقی نمیکند چه رسانههای چاپی باشد یا خبرگزاریها، بخش عمده رسانه با مشکلات عدیدهای مواجه هستند. دکتر بیژن نفیسی با انتقاد از مبهم بودن این افزایش بودجه اضافه کرد: برای مثال قیمت کاغذ بسیار بالا رفته، آیا در این بودجه هنگفت، یارانهای برای آن در نظر گرفتهاند یا خیر. یا برای فعالیتهای فرهنگی و چاپ کتاب چه برنامهای دارند. باید اهداف روشن و مشخص باشد. متاسفانه فقط یک رقم کلی از افزایش بودجه را داریم بدون اهداف مشخص. اختصاص بودجه به تنهایی توجیهگر رقم آن نیست، ضمن اینکه با مشخص شدن اهداف میتوان بعدا متوجه شد که آیا این اقدام نتیجهبخش بوده، آیا افزایش این رقم تحولی در صداوسیما ایجاد کرده یا خیر. اگر توجیهپذیر نباشد به هیج وجه قابل قبول نیست.
بحران ریزش مخاطب
دکتر بهروز بهزادی- روزنامهنگار و جانشین مدیر مسوول روزنامه اعتماد- نیز در گفتوگو با «جهانصنعت» در این خصوص اظهار کرد: هر ساله رقم بالایی به عنوان بودجه به سازمان صداوسیما اختصاص مییابد و اقدام عجیبی نیست. صداوسیما همیشه جزو سازمانهایsی بوده که این هزینه هنگفت را دریافت کرده، اما باید دید تا چه حد این سازمان کارآمدی دارد. در سالهای اخیر که صداوسیما با بحران ریزش مخاطب مواجه بوده، اقدامی در راستای افزایش مخاطب و همگام با سلیقه مخاطب داخل حرکت نکرده است. مسوولان فکر میکنند که با افزایش بودجه میتوانند مخاطبان ازدسترفته را دوباره جذب کنند که این اتفاق نخواهد افتاد. صداوسیما باید در برنامههای خود در مواجهه با مخاطب تجدیدنظر کند. دکتر بهزادی با انتقاد از اینکه صداوسیما از همه پتانسیلهای خود بهره نمیبرد، ادامه داد: صداوسیما از پتانسیل بالایی برای درآمدزایی از طریق پخش تبلیغات و آگهی برخوردار است، کمااینکه بسیاری از رسانههای دیداری و شنیداری جهان نیز درآمد بیشتری از طریق تبلیغات دریافت میکنند. این در حالی است که صداوسیمای جمهوری اسلامی با ازدستدادن تبلیغات و آگهی خود مجبور به دریافت بودجه دولتی است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد