25 - 07 - 2020
افزایش قیمت را به رسمیت نمیشناسیم
گروه صنعت- در حالی ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمتهای جدید در بازار خودرو موافقت کرده که وزارت صنعت صحبتهایی را مبنی بر تولید خودروهای ارزان مطرح میکند و معتقد است به دنبال واقعیسازی و منطقی کردن قیمت خودروهاست. در واقع یکی از معاونان وزارت صمت بر این عقیده است که این وزارتخانه به دنبال افزایش قیمت نیست و قیمتهای فعلی بازار را نیز به رسمیت نمیشناسد. این در حالی است که قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور دستکم با افزایش ۳۰ درصدی روبهرو شده است. نکته جالب توجه اینکه این مرحله آخر افزایش قیمتها نیست و بر اساس آنچه شورای رقابت اعلام کرده، خودروسازها میتوانند هر سه ماه یکبار درخواست افزایش قیمت محصولات خود متناسب با تورم را اعلام کنند. آن هم در شرایطی که انواع خودرو در بازار با اختلاف قابل توجهی نسبت به قیمتهای کارخانه به مصرفکنندگان عرضه میشود.
بر همین اساس معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: واقعیسازی و منطقیکردن قیمت خودرو هدف ماست و به دنبال افزایش قیمت نیستیم و افزایش قیمت بازار را نیز به رسمیت نمیشناسیم. مهدی صادقی نیارکی اظهار کرد: هدف ما افزایش تولید و افزایش تحویل خودرو بوده که این امر تاکنون محقق شده است.
وی ادامه داد: طی امسال رشد ۱۸ درصدی تولید خودرو و رشد ۳۰ درصدی در تحویل خودرو را شاهد بودیم و با این آمار در این مدت ۲۰۰ هزار خودرو به متقاضیان تحویل داده شده است. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید یک میلیون دستگاه انواع خودرو و تحویل به متقاضیان از برنامههای وزارت صنعت طی سال جاری است.
افزایش قیمت خودرو حداقلی است
وی با اشاره به اینکه آخرین قیمت خودرو براساس قیمتهای سال ۱۳۹۷ بوده، بیان کرد: ما در بخش عمدهای از نهادهها افزایش قیمت داشتیم و این افزایش قیمت خودرو نیز حداقلی است و با قیمت بازار فاصله دارد. صادقینیارکی با اشاره به اینکه شورای رقابت افزایش قیمت خودرو را بررسی میکند، ادامه داد: باید به این امر توجه شود که ۳۰ رشته فعالیت با بخش خودروسازی مرتبط هستند و هرگونه اشتباه در این بخش تاثیرگذار خواهد بود. وی تاکید کرد: ۴۰۰ هزار نفر در زنجیره تولید و لجستیک بخش خودرو و صنایع وابسته به آن شاغل هستند و باید به این امر توجه شود.
وی گفت: اقلام اصلی خودرو در بورس و نهادههای وارداتی با ارز است و قیمتی که فاصله کارخانه را با بازار کاهش دهد با حداقل افزایش قیمت، مورد نظر ماست.
این مقام مسوول با اشاره به برنامههای وزارت صنعت در سال جاری اظهار کرد: تکمیل طرحهای نیمهتمام و افزایش تولید، پویش تولید – تداوم امید در استانها، طرح توسعه محورهای شرق و غرب که بیشتر مناطق مرزی مد نظر است و افزایش مبادلات تجاری، بازارچههای مرزی، شهرکهای تخصصی، شهرکهای مشترک و سرمایهگذاری توسط سازمانهای توسعهای مورد پیگیری بوده که تلاش میشود تا پایان سال این طرحها به بهرهبرداری برسد.
وی بیان کرد: ۲۰۰ طرح با سرمایهگذاری بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مسائلی است که برای اجرا در کشور در نظر گرفته شده و هر هفته در استانهای مختلف اجرایی میشود. معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۹ هزار واحد غیر فعال راکد در کشور موجود است که بازگشت هزار و ۵۰۰ واحد آن طی امسال در برنامههای این سازمان است.
تولید خودروهای با حداقل امکانات
همچنین این روزها به خصوص پس از حذف دو خودروی پرتیراژ پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید خودروسازان به دلیل ناتوانی در پاسکردن استانداردهای ۸۵گانه و افزایش هزینهها، ایده تولید خودروهایی در بازه قیمتی خودروهای یاد شده به عنوان «خودروی ارزان» در دستور کار قرار گرفته است. هرچند تا همین دیروز که سایپا تولید پراید با قیمت سه هزار دلار را در برنامه داشت، با فرض نرخ متوسط ۲۰ هزار تومانی دلار و قیمت ۶۰ میلیون تومانی کارخانهای، خودرویی ارزان و جزو یکی از ارزانترین خودروهای تولیدی در جهان محسوب میشد، اما به هر حال الزام بر رعایت استانداردهای ایمنی و ۸۵گانه و همچنین لزوم دگرگونی و نوگرایی در خودروسازان، خروج از خط تولید آن را رقم زد و حال خودروسازان به دنبال جانشین قیمتی مناسبی برای آن هستند.
چنین وضعیتی به طور مشابه برای پژو ۴۰۵ جیالایکس وجود داشت، با این تفاوت که این خودرو جزو محبوبترین خودروهای خانوادگی تاریخ ایران محسوب میشود. شنیدهها حاکی است وزارت صنعت سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کممصرف و موتورسیکلتهای چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانوادههای ایرانی برگزیند.
با توجه به سوابقی که از گذشته در تولید خودروهای ارزان موجود است، اینکه چقدر تولید این خودروها میتواند رنگ واقعیت به خود بگیرد، محل بحث و بررسی است. در این زمینه سعید مدنی مدیرعامل اسبق یکی از خودروسازان بزرگ کشور گفت: برخی خودروهای داخلی که با حداقل امکانات و در تیراژ بالا تولید میشوند، جزو خودروهای ارزانقیمت به حساب میآیند.
وی به پروژه ال۹۰ اشاره کرد و گفت: این پروژه از سوی رنو به عنوان خودرویی ارزان و ساده برای حضور در جادهها و خیابانهای کشورهایی همچون روسیه، هند، برزیل، ایران و رومانی کلید خورد و هرچند در ابتدا مقرر بود ارزان تمام شود، اما بعدها به دلایلی همچون طولانی شدن اجرای پروژه، نوسانهای ارزی و وابستگی به واردات، تبدیل به خودرویی شد که قیمتی معمولی داشت.
مدنی تاکید کرد: آنچه سبب میشود یک خودرو ارزانقیمت لقب بگیرد، شمارگان تولید و صرفه اقتصادی دانش ساخت قطعات آن در داخل کشور است.به گفته این کارشناس صنعت خودرو، تولید خودروی ارزان که در عین حال از ویژگیهای ایمنی و راحتی برخوردار باشد، نیاز به طراحی و مهندسی بسیار قوی دارد و اینطور نیست که هرچقدر سادهتر باشد، طراحی سادهتری هم داشته باشد.
وی ادامه داد: در ال۹۰ اثرات تفکر مهندسی همچون مهندسی ارزش و مهندسی قیمت را شاهد بودیم که نشان میدهد کار سختی روی آن انجام شده و همین مساله سبب شد در سایر نقاط جهان خودرویی ارزانقیمت به حساب آید، اما در ایران به دلایل یاد شده قیمتی معمولی پیدا کرد.
وی یادآورشد: میخواستیم ال۹۰ را با قیمت هفت هزار دلاری (با دلاری هزار تومانی) عرضه کنیم، اما وقتی وارد بازار شد ۱۳ میلیون تومان قیمت داشت در حالی که دلار همان قیمت باقی مانده بود.
مدنی بیان کرد: اگر منظور وزارت صنعت و خودروسازان از خودروی ارزان، تولید خودروهای میکرو دو، سه یا چهارنفره باشد، همانند خودروهایی تحت عنوان اسمارت (smart) که در سالهای گذشته توسط شرکت بنز تولید شد و با اقبال چندانی نیز مواجه نشد، باید گفت این خودروها ارزان تمام نمیشوند، زیرا فناوری پیشرفتهتری نیاز دارند.
لزوم تمرکز بر تولید خودروهای برقی
مدیرعامل اسبق سایپا گفت: شاید بهترین راه این باشد که به سراغ خودروهای برقی برویم، زیرا فناوری باتری (به عنوان یکی از اجزای مهم خودروهای برقی) این روزها در جهان پیشرفت خوبی داشته و از طرفی هنوز خودروسازان ما حرکت جدی در این عرصه آغاز نکردهاند.وی همچنین ادامه ساخت خودروهای کنونی با موتورهای با مصرف سوخت پایین (مثل سه سیلندر) را به عنوان راهکاری دیگر در این زمینه عنوان و تاکید کرد: میتوان با افزایش شمارگان تولید، ارتقای بهرهوری و انجام یکسری کارهای مهندسی، قیمتها را کاهش داد.وی ارزانی در ایران را «مفهومی غریب» توصیف کرد و گفت: در فضایی که کسبوکار و کل اقتصاد تحتالشعاع نرخ ارز قرار دارد، به چه چیز میتوان ارزان اطلاق کرد؟
مدنی اضافهکرد: فراموش نکنیم در این مسیر با هزینههای به ظاهر ریالی مثل تولید فولاد، مس، مواد پلیمری و… مواجهایم که با نوسانات ارزی دچار تغییر میشوند و لحاظ کردن همه این مسائل نشان میدهد در تولید خودروی ارزان با چه مشکلاتی مواجهایم.
پارادوکس ارزانی در ایران
امیرحسن کاکایی دیگر کارشناس صنعت خودرو نیز در این زمینه معتقد است: ارزان کلمهای مبهم است که از دید خودروساز و از دید مشتریان معنایی متفاوت دارد. این ابهام سالهاست که برطرف نشده است. وی در این خصوص به ایرنا گفت: روزی که خودروی ال۹۰ تولید میشد، قرار بود در دو کلاس ساده E۰ و فول آپشن E۲ عرضه شود. پیشبینی میشد بیش از ۹۵ درصد متقاضیان به سمت E۰ و بقیه پنج درصد به سمت E۲ تمایل نشان دهند، اما در زمان پیشثبتنام عکس آن اتفاق افتاد.
کاکایی بیان کرد: «ایرانیها دوست ندارند کالایی ارزان بخرند، اما دوست دارند با کمترین قیمت و هزینه بهترین کالا را خریداری کنند» و به همین دلیل آنچه میخرند با آنچه در نظر دارند تناسبی ندارد.وی افزود: در حالی که از دیدگاه مصرفکنندگان در شرایط کنونی چیز ارزان بیمعنی است، اما خودروساز به دنبال ارائه محصولی است که با حذف یکسری آپشنها، امکانات، قطعات و ریزهکاریهای فنی تولید شود یا در آن از قطعات با کیفیت پایینترین استفاده شده باشد.
استاد گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت از خودروهای چینی که بسیاری از قطعات آنها در مقابل خودروهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی عمر و کارکرد پایینتری دارند یا دو خودروی لکسوس و تویوتا که هر دو متعلق به یک شرکت بوده، اما اولی لوکس و دومی معمولی و ارزانتر است، مثال زد و گفت: مفاهیمی که از ارزانسازی در ذهن خودروسازان است، چنین مفاهیمی است.
وی با اشاره به تداوم تولید «نیسان آبی» در گروه سایپا گفت: این خودرو اگر قرار بود استانداردهای روز جهان را پاس کند، قیمتی دستکم پنج برابر قیمت فعلی داشت، اما دیگر مصرفکننده به سراغ آن نمیرفت، حتی در مقطعی این وانت با رنگ سفید عرضه شد و مردم از آن استقبال نکردند!
کاکایی اظهار داشت: نکته اصلی این خودرو در ارزان بودن آن، همچنین قیمت بهرهبرداری و هزینههای اندک آن است که در نظر مصرفکنندگان مهم تلقی میشود.
وی ادامه داد: خودرویی نظیر وانت پراید هم برای فردی که تا دیروز با موتورسیکلت به امور زندگی خود رسیدگی میکرد، خودرویی بهدرد بخور و حتی ایمن تلقی میشود.
این کارشناس صنعت خودرو همچنین به تولید پژو ۴۰۵جیالای در سالهای گذشته اشاره کرد که هرچند با حذف برخی قطعات و آپشنها ارزانتر تولید میشد، اما با استقبال مواجه نشد و مردم یک بار دیگر ثابت کردند هر کالایی که برچسب ارزان بودن به آن بخورد مورد توجه قرار نمیدهند.
وی بیان کرد: تناقضهایی در صنعت خودروسازی وجود دارد که حتی طراحان داخلی را دچار مشکل کرده است، به عنوان نمونه از خودروساز استاندارد یورو ۵ را انتظار داریم، اما در عین حال میخواهیم قیمتها تغییر نکند، همین مساله سبب شده صنعت طراحی در کشورمان به خوبی رشد نکند.
این استاد دانشگاه اضافهکرد: شاید معنی ارزانی برای خودروسازان ما تولید خودروهای با ابعاد کوچکتر (که البته از فناوری پیشرفتهتری برخوردار بوده و ایمنی مناسبی هم دارند) و شاید تولید موتورسیکلتهای چهارچرخ (که فقط حق رانندگی با آنها در محدودههای خاصی وجود دارد و نیازمند فرهنگسازی است) باشد و باید دید در کدام زمینه به جمعبندی میرسند.
افزایش ۱۲۷ درصدی قیمت مواد اولیه و قطعات خودرو
گفتنی است بررسی قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو نشان میدهد این شاخص بر اثر تغییرات قیمت ارز و نهادهها، بیش از ۱۲۷ درصد افزایش داشتهاند. در همین خصوص مدیر مالی گروه خودروسازی سایپا گفت: میانگین رشد نهادههای تولید از بهمن ۹۷ تا پایان تیر ۹۹ نشان میدهد در ۱۸ ماه گذشته شاهد افزایش ۲/۱۲۷ در این شاخصها بودهایم. سهیل نوردرخشان در ادامه به تشریح جزئیات این افزایش قیمتها پرداخت و افزود: یکی از مواد اولیه در تولید خودرو، مواد پلیمری و شیمیایی است که با داشتن سهم شش درصدی از کل پَک مواد و قطعات، ۴/۷ درصد بر قیمت یک محصول تاثیر میگذارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد