13 - 11 - 2021
افزایش ریسک بورس با لیدری خودروییها
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که گروه خودرو لیدر بورس شود به علت زیانده بودن این صنعت، ریسک بازار سرمایه بالا میرود. آراد پورکار در رابطه با وضعیت این روزهای بازار سرمایه و اقبال به نمادهای گروه خودرویی در بورس تهران گفت: میزان نقدینگی موجود در بازار با عمق بازار سرمایه همخوانی ندارد. معاملات روزانه پنج یا شش هزار میلیارد تومانی به شاخص یک میلیون و ۴۵۶ هزار واحد نمیخورد. به همین علت زمانی که در بازار خبری مانند افزایش نرخ خودروییها منتشر میشود، نمادهای گروه خودرویی فارغ از اینکه این افزایش نرخ باعث افزایش سودآوری کدام شرکتها میشود و کدام نه، نقدینگی را به سمت خود جذب میکند. اهالی بازار سرمایه سهام سایر گروههای خود را نقد میکنند که از شانس سرخطی زدن در نمادهای خودرویی در هنگام بازگشایی بهرهمند و موفق به خرید شوند.
وی ادامه داد: خبری که در بورس در رابطه با خودروییها پیچید، باعث لیدر شدن گروه خودرویی در بازار شد، بنابراین بازار به گروه خودروییها توجه کرد و میکند. لیدر شدن باعث میشود که اگر خودروییها اصلاح کنند، فشار عرضه در بازار زیاد شود و زمانی که خودروییها صف خرید شوند کل بازار با تقاضا روبهرو شود. لیدر شدن خودروییها میتواند یک خبر نه چندان مطلوب برای بازار سرمایه باشد به این دلیل که خودروییها بنیادی قوی نداشته و اغلب زیانده هستند که صرفا با افزایش نرخهای اخیر بازار به آنها توجه کرده است. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: چون خودروییها هنوز دارای زیان انباشته هستند ممکن است لیدری این گروه زیانده که صرفا با خبر افزایش نرخ در حال رشد هستند، ریسک بازار را بالا ببرد.
وضعیت نماد خودروسازان
وی در پاسخ به این پرسش که نماد خودرو، خساپا و خپارس که تعلیق شدهاند چه اثری بر کلیت نمادهای خودرویی بورس خواهند گذاشت گفت: خبر افزایش نرخ روی نماد خودرو (شرکت ایرانخودرو) و خساپا (شرکت سایپا) تاثیر مستقیم روی فروش و وضعیت بنیادین این دو شرکت دارد. همچنین به دلیل سرگروه بودن دو شرکت مذکور تاثیر غیرمستقیم روی نمادهای دیگر خودرویی دارد. بنابراین اولین گروهی که میتواند با افزایش نرخ خودروییها رشد کند خود نمادهای گروه خودرویی و زیرمجموعههای آن هستند. با این حال اعلام شده است که هرگونه افزایش نرخ این دو خودروساز منتفی است.
این کارشناس بازار سرمایه در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، عنوان کرد: در روزهای آینده و با بازگشایی سه نماد خودرویی تعلیق شده اگر این سه نماد صف خریدهای خوبی داشته باشند، شاهد افزایش تقاضای خرید برای دیگر شرکتهای خودرویی خواهیم بود، ولی اگر سهامشان عرضه شود شاهد افزایش عرضه سهام نهتنها در سایر نمادهای گروه خودرویی، بلکه کل بازار خواهیم بود. وی افزود: نکتهای که وجود دارد این است که با بررسی موجودی انبار دو شرکت خودرو و خساپا و بررسی فروش ۶ ماه این شرکتها، میتوانیم بگوییم اگر خودرو وخساپا با نرخ آزاد، فروش شش ماه اول خودشان را انجام دهند در چندین ماه این نمادها میتوانند از زیاندهنده بودن خارج شده و به سود برسد، با این حال همچنان اما و اگر بسیاری در این مسیر وجود دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد