9 - 11 - 2020
افزایش دوبرابری قیمت ورقهای فولادی
گروه معدن- عرضه مچینگ ورق فولاد به یکی از مشکلات اصلی نوردکاران و همچنین صنایعی همچون لوازم خانگی بدل شده، اما با این حال برخی از تولیدکنندگان فولاد بر فروش اختصاصی ورقهای فولادی در مچینگ اصرار دارند در حالی که این موضوع دستکم زمینه افزایش دوبرابری قیمت ورقها فولادی در بازار را فراهم کرده است.
در شرایطی که وزارت صمت، نمایندگان مجلس و نیز فعالان بازار فولاد کشور بر لزوم عرضه کل محصولات تولیدی زنجیره فولاد در بورس تاکید دارند تا بازار این تولیدات به سمت تعادل لازم سوق پیدا کند، تداوم عرضههای اختصاصی فولاد مبارکه اصفهان در قالب مچینگ ترازوی این موازنه را برهم زده و نارضایتی تولیدکنندگان صنایع پاییندستی از جمله تولیدکنندگان لوازم خانگی را در پی داشته است. در همین زمینه اخیرا سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن انتقاد از تداوم عرضههای مچینگ، اعلام کرد کل عرضههای ورقهای فولادی باید در تالار اصلی بورس کالا عرضه شود تا با حذف کامل سهم رویه مچینگ، فضای رقابتی و عادلانه در میان تولیدکنندگان صنایع پاییندست فولاد برای خرید ورقهای مصرفی حاکم شود.
به گفته حمیدرضا غزنوی، نهتنها فولادسازان به کف عرضه تعیینشده از سوی ستاد تنظیم بازار پایبند نیستند، بلکه همچنان بخش زیادی از عرضههای ورق نیز به صورت مچینگ عرضه میشود و در نهایت درصد بسیار ناچیزی از تولید ورق فولادی کشور به تالار اصلی بورس راه پیدا میکند.
عرضهها در بورس افزایش نیافته است
در همین خصوص رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران نیز گفت: شرکت فولاد مبارکه به مصوبههای وزارت صمت عمل نمیکند و با اصرار بر عرضههای مچینگ، زمینه فروش محصولاتش با قیمتهای بالا در بازار مهیا میشود. به گفته احمد رضوینیک، شرکت فولاد مبارکه برای فروش ورقهای فولادی به صورت اختصاصی در مچینگ اصرار دارد که این مساله موجب افزایش دو برابری قیمت در بازار میشود.
رضوی نیک اظهار کرد: در آخرین مصوبه با حضور نماینده دادستانی در کمیته رصد و پایش کمیته فولاد، تصمیم گرفته شد تا فولاد مبارکه از یک مرداد سال جاری عرضهها را افزایش داده و مچینگ را حذف کند. وی ادامه داد: این مصوبه با امضای نماینده دادستانی و کسانی که حق امضا داشتند از جمله انجمن نورد فولاد ایران مواجه شد اما شاهد هستیم که نهتنها از مرداد ماه مچینگ حذف نشد بلکه عرضهها در بورس افزایش نیافته و مچینگ ادامه دارد.
ضرر مصرفکننده پاییندستی
رییس انجمن نوردکاران فولاد ایران گفت: اینکه شعار میدهند که در بورس ورق ۱۰ هزار تومان عرضه میشود و در بازار آزاد قیمت ۱۴ یا ۱۸ هزار تومان است آیا این عرضه ارزان به مصرفکننده پایین دست میرسد؟ خیر، چراکه عرضه در بورس محدود است و در مچینگ نیز فولاد مبارکه خودش میزان عرضه را به شرکتهایی که خودش تعیین میکند میفروشد.
رییس انجمن نورد کاران فولاد ایران ادامه داد: تفاوت قیمت درب کارخانه با بازار آزاد دو برابر است. مچینگ مگر به این معنا نیست که مازاد کالای عرضه شده را در خارج بورس با قیمت کف معامله کنند؟ در حال حاضر سهمیه ورق تولیدکننده مشکل دارد و عرضه کم صورت میگیرد، بنابراین نیازی نیست که به صورت مچینگ معامله شود.
رضوی نیک اظهار کرد: به گفته وزارت صمت، فولاد مبارکه ۱۰۶۶ واحد را به عنوان مشتری رصد و کد مشخص کرده است اما مگر میشود مشتری سنجی را به خود واحد سپرد؟ این رویه ایجاد فساد میکند و جالب است که از این مقدار بیش از ۶۰۰ واحد وجود خارجی ندارند و کاغذی هستند.
مالیات بر صادرات فولاد، مانع شکوفایی
در حالی که به گفته برخی فعالان بازار، بازار ورقهای فولادی به دلیل ادامه مچینگ و همچنین کاهش عرضه از سوی برخی شرکتها با افزایش قیمتهای بالایی روبهرو است؛ برخی از فولادسازان معتقدند که مالیات بر صادرات فولاد، مانع شکوفایی و جهش این بخش شده است. این در حالی است که به باور برخی از کارشناسان، محدودیتهای صادراتی در حوزه فولاد برای تنظیم بازار داخل است و در صورتی که تسهیل صادرات در این حوزه به کار گرفته شود، بازار ورقهای فولادی با افزایش قیمتهای بیشتری روبهرو خواهد شد که مصرفکنندگان صنایع پاییندستی را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد. با این حال البته نظر گروهی دیگر از کارشناسان این است که به بهانه تنظیم بازار داخل، نباید در حوزه صادرات محدودیت اعال کرد بلکه باید با استفاده از اهرمها و ابزارهای مناسب، بازار را مدیریت کرد.
بر همین اساس دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است: امروز که صادرات تولیدات ایران با دشواریهای خاص خود همراه است، وضع مالیات بر صادرات فولاد کارایی نداشته و نمیتواند پیامد جهش صادراتی را به دنبال داشته باشد.
رسول خلیفه سلطانی اظهار کرد: اکنون صادرات فولاد ایران با هزینههای تحمیلی سنگین ناشی از تحریمها محقق میشود و آنچه تاکنون مانور صادرکنندگان ایرانی در بازارها را به دنبال داشت، نبود بار مالیاتی بود، اما وضع مالیات این امکان را از صادرکنندگان کشور در بخش فولاد خواهد گرفت.
«جعفر سرقینی» سرپرست سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: سال ۹۱ نزدیک به ۵/۶ میلیون تن واردات و ۵/۱ میلیون تن صادرات فولاد ثبت شده بود، اما در سال ۹۸ صادرات فولاد رکورد زد و به ۱۲ میلیون تن رسید، ضمن اینکه میزان واردات به چند صد هزار تن فولادهای خاص رسیده است و با توسعههای انجام شده در فولاد آلیاژی ایران، این بخش هم در داخل پوشش داده میشود.
دبیر انجمن یاد شده، خاطرنشان کرد: نبود مالیات امکان تخفیف به خریداران فولاد ایران را فراهم ساخته بود، اما وضع مالیات مانع از تمایز قیمت فولاد ایران، نسبت به سایر تولیدکنندگان و صادرکنندگان میشود.
قیمتهای غیررقابتی
وی تاکید کرد: نبود مالیات و قیمتهای غیررقابتی ایران سبب میشود که طرفهای تجاری ریسک معامله با ایران را نپذیرند.
آمارهای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان میدهد که حجم صادرات شمش و تولیدات فولادی ایران در ششماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۹ و ۴۹ درصد کاهش داشته است.
خلیفه سلطانی تاکید کرد: پیشتر مسوولان کشور فولادسازان را ترغیب کردند که برنامه امسال را برپایه جذب پنج میلیارد دلار از محل صادرات قرار دهند، اما بخشنامهها و دستورالعملهای صادره سدی برای تحقق این مهم است و اکنون نیز اگر بحث مالیات در صحن مجلس شورای اسلامی مصوب شود، قفلی بر پای صادرات خواهد شد.
وی گفت: امروز در شرایط تحریمهای سخت پیشروی ایران، مسوولان باید در اندیشه مشوقهای صادراتی و سهولت صادرات باشند، اما ابزارهایی مانند مالیات مانع از تحقق این مهم خواهند شد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: ایران امروز در بین ۱۰ تولیدکننده شاخص فولاد جهان قرار دارد و ابزار صادرات موجب توسعه این بخش و ارتقای جایگاه آن در عرصه بینالمللی میشود، اما موانع ایضایی و اخذ مالیات، مانعی برای توسعه آن است.
گفتنی است براساس سند چشمانداز ۱۴۰۴ ایران هدف ظرفیتسازی ۵۵ میلیون تن فولاد را برگزیده که با تحقق آن، دستکم ۴۰ درصد از تولید باید راهی بازارهای صادراتی شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد