14 - 08 - 2024
افزایش تمایل هتلداران جهان به سرمایهگذاری
نادر نینوایی- بهروزرسانی زیرساختها و استفاده بیشتر از فناوری در سالجاری میلادی به شدت مورد توجه هتلداران بزرگ در سراسر جهان قرار گرفته است. در این شرایط هتلدارانی که از زیرساختها و فناوریهای قدیمی استفاده میکنند، بهطور فزایندهای نگران آینده بازار خود هستند و همین امر باعث شده تلاشهایشان را برای سرمایهگذاری در مسیر صحیح افزایش دهند.
تحقیقات جهانی جدید آمادئوس نشان داده است که در میان هتلداران میل زیادی برای سرمایهگذاری در سال ۲۰۲۴ وجود دارد. تقریبا(91درصد) شرکتهای مسافرتی بینالمللی که مورد بررسی قرار گرفتهاند، گفتهاند که انتظار دارند در سالجاری میلادی میزان سرمایهگذاری در سازمانهای خود را افزایش دهند.
کارشناسان معتقدند به منظور به حداکثر رساندن درآمد در سراسر تجارت، هتلداران باید بودجه خود را بر ارتقای تجربه مهمان با استفاده از رزرواسیون پیشرفته، توزیع، بازاریابی و خدمات داده متمرکز کنند. برای مقابله با چالشهایی که هتلداران به دلیل قدیمی شدن فناوری با آن دست و پنجه نرم کردهاند نیز نیاز به مجموعهای یکپارچه از راهحلها وجود دارد.
باوجود شکلگیری رقابتی گسترده در عرصه جهانی برای ارتقای خدمات هتلها اما هتلهای ایران به سبب رکود حاکم بر بازار و نبود مشوقهای لازم، برخلاف روند جهانی تمایل چندانی به سرمایهگذاری نشان نمیدهند.
اهمیت ارائه خدمات شخصیسازیشده
تحقیقات آمادئوس نشان میدهد که شخصیسازی نهتنها برای مسافران، بلکه برای هتلداران نیز اولویت اصلی است. حدود ۸۵درصد از پاسخدهندگان هتلدار پیشبینی کردهاند که شخصیسازی میتواند به آنها کمک کند تا بیش از 5درصد رشد درآمدی داشته باشند.
برای دستیابی به امکان شخصیسازی مهمان، هتلداران باید مجموعه فناوری خود را از پایه ایجاد کنند. یک سیستم رزرواسیون مرکزی (CRS) و موتور رزروی که بتواند کاربران و مهمانانی را که دوبار در یک هتل اسکان یافته را شناسایی کند، شروع حرکت تحولی برای ارائه خدمات شخصیسازیشده در هتلها شمرده میشود.
افزون بر این نتایج تحقیقات نشان میدهد، ابتکاراتی نظیر پر کردن یخچال اتاقها متناسب با سن و سلایق مهمانان، ارائه زمانهای اختصاصی برای ورزش و برگزاری کلاس یوگا روی پشتبام هتل، میتواند برای مهمانان جالب توجه باشد.
در نظر داشته باشید وقتی مسافران احساس میکنند یک هتل آنها را میشناسد و هتلدار به اینکه چه میخواهند یا نمیخواهند اهمیت میدهد، احتمال رزرو افزایش مییابد و وفاداری بیشتری به برند هتل نشان داده میشود.
علاوهبر تجربه وب و تجارت الکترونیک، سیستمهای مدیریت مهمان (GMS) را میتوان در هر مرحله از چرخه حضور مهمان (قبل، حین و بعد از اقامت) مورد استفاده قرار داد تا مهمانان را با پیشنهادها یا تخفیفها و تبلیغات منحصربهفرد و مناسب آشنا کرده و انگیزه اقامت دوباره را بیدار نگه داشت.
محدود بودن فرصتهای افزایش فروش
افزونبر استراتژیهای شخصیسازی مهمان، هتلداران در وضعیت بازار پرتلاطم کنونی باید روشهای خلاقانه دیگری نیز در پیش بگیرند تا بتوانند سهم مناسبی از بازار را برای خود داشته باشند.
سیستم رزرواسیون نوآورانه و موتورهای رزرو جدید میتوانند طیف گسترده و متنوعی از خدمات و پیشنهادات را به مسافران ارائه دهند. هتلداران با اتکا به یک سیستم رزرواسیون قوی، میتوانند از تمام خدمات هتل همچون اسپا، استخر، برنامه اشتراک دوچرخه، غذاخوری و موارد دیگر، درآمد مضاعف ایجاد کنند. ارائه هدفمند این خدمات خلاقانه میتواند در استراتژیهای قیمتگذاری و افزایش فروش در طول فرآیند خرید و رزرو نقش موثر داشته باشد.
علاوهبر این، هتلداران میتوانند پیشنهادهای ارزشافزوده مانند پارکینگ رایگان، درصد تخفیف یا ارائه فرصت یک شب اقامت رایگان را به مشتریان وفادار خود داشته باشند و با این روشها مشتریان خود را ترغیب به سفر و اقامت بیشتر در هتل کنند.
دشوار بودن مدیریت توزیع
انتخاب هتل مناسب میتواند برای افرادی که در تلاش برای مقایسه اطلاعات در چندین سایت رزرو آنلاین هستند، بسیار طاقتفرسا باشد.
برای رفع چالشهای این حوزه، هتلها باید اطمینان حاصل کنند که مدیر کانال آنها دسترسی گسترده و جهانی دارد. اتصال به هر دو سیستم توزیع جهانی (GDS) و آژانسهای مسافرتی آنلاین (OTA) احتمال و شانس رزرو اتاقهای هتل را قوت میبخشد.
با توجه به سطح نیازهای هتل، هتلداران حتی میتوانند یک کارمند مرکز تماس اختصاصی را برای مشخص کردن استراتژی حضور آنلاین در سیستم رزرواسیون جهانی در نظر بگیرند.
در بازار رقابتی امروز صنعت هتلداری، چنانچه هتلداران قصد حضور قدرتمند در بازار و کسب سهم قابلتوجهی را داشته باشند، باید تمام موارد ذکرشده و حتی بیش از آن را مدنظر قرار دهند تا در مسیر خود برای حفظ و افزایش مشتری با چالش مواجه نشوند، با این همه بسیاری از این موارد به دلایل مختلف و ریشهای در صنعت هتلداری ایران مغفول مانده است.
موانع توسعه هتلداری در ایران
در شرایطی که هتلهای جهان با سرعت در حال ارتقای خدمات خود بوده و به فکر استفاده گستردهتر از فناوریهای نوین هستند، صنعت هتلداری ایران و سرمایهگذاری در آن با چالشهای عدیدهای روبهرو است.
جمشید حمزهزاده، رییس جامعه حرفهای هتلداران ایران معتقد است که در حوزه سرمایهگذاری در صنعت هتلداری با مشکلاتی روبهرو هستیم، چراکه در درجه نخست، احداث هتل در ایران براساس مطالعات نیازسنجی نیست.
وی میافزاید: هرچند ممکن است مطالعاتی محدود درخصوص پروژههایی محدود انجام شده باشد اما این امر کلی و به صورت ملی نیست. بهطور مثال در زمانی شاهد افزایش تعداد زائران در مشهد بودیم. این امر سبب شد تا سرمایهگذاران به سمت ساخت هتل در مشهد بروند و اکنون با وجود فعالیت 170هتل در مشهد، 200هتل و هتل آپارتمان دیگر در دست احداث است. این در حالی است که ضریب اشغال هتلهای کاهش یافته. این امر درخصوص تهران نیز صدق میکند چنانکه موارد بسیار زیادی اتفاق افتاده است که در زمان برگزاری همایشها در زمان پرمسافر، ظرفیت هتلها تکمیل است و گردشگران به دلیل نبود هتل در خانه مسافرها اقامت میکنند. اگر مطالعات براساس نیازسنجی انجام گیرد، میتوانیم به سرمایهگذار جهت دهیم و در عین حال نیاز است تا مشوقها و حمایتهای تشویقی درخصوص مناطقی اعمال شود که طبق مطالعات نیازمند جذب سرمایهگذار هستند.
به اعتقاد رییس جامعه هتلداران ایران، دولت در پرداخت تسهیلات محدودیت دارد و اگر مطالعات نیازسنجی به صورت ملی انجام شود، این تسهیلات در مناطق مورد نیاز صرف خواهد شد.
حمزهزاده افزود: بعد از انقلاب، در تهران تعداد محدودی هتل 5ستاره توسط بخش خصوصی ساخته شده است. این در حالی است که طی این سالها شاهد ساخته شدن هایپراستارها و مگامالهای متعدد بودیم، چراکه ساخت هتل در ایران توجیه اقتصادی ندارد.
این فعال گردشگری در توضیح نبود توجیه اقتصادی برای ساخت هتل در ایران گفت: در درجه نخست، زمین خیلی گران است در حالی که در قوانین عنوان شده است که شهرداریها موظف هستند با نرخ کارشناسیشده زمین را به سرمایهگذار هتل ارائه دهند اما این اتفاق نمیافتد. در درجه دوم شاهد آن هستیم که سرمایهگذار، درصدی از سرمایه را تامین و مابقی را در قالب تسهیلات بانکی دریافت میکند. در حالیکه با توجه به محدودیت ارائه تسهیلات بانکی، از بیست سرمایهگذار، تنها دو نفر از آنها موفق به دریافت تسهیلات دولتی میشوند. از این رو سایر سرمایهگذاران ناچار میشوند از تسهیلات بانکهای خصوصی با بهره 32درصد استفاده کنند. ساخت هتل با بهره 30 و 32درصد به هیچوجه توجیه ندارد.
رییس جامعه هتلداران ایران معتقد است: «در عین حال هتلدار ناچار است 30 تا 35درصد از فروش خود را به عوارض مختلف اعم از مالیات بر ارزشافزوده، شهرداری و… اختصاص دهد. با جمع این درصدها به این نتیجه میرسیم که هتلسازی در ایران توجیه ندارد و درعین حال نرخ هتلها و اقامت افزایش مییابد.»
با توجه به این شرایط انتظار میرود چنانچه دولت به دنبال افزایش کمی و کیفی هتلها در کشور است با اتخاذ راهکارهای عملی، مسیر را برای افزایش سرمایهگذاری در صنعت هتلداری ایران فراهم کند. در صورت تسهیل نشدن و در نظر نگرفتن مشوقهای لازم برای سرمایهگذاری در صنعت هتلداری اما نمیتوان چندان به بهبود وضعیت این صنعت در ایران خوشبین بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد