11 - 08 - 2024
استدلال مجلس برای تفکیک وزارت راهوشهرسازی
ایسنا- عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد با توجه به وظایف سنگینی که وزارت راهوشهرسازی برعهده داشته و تجربه موفقی که کشورهای پیشرفته در تفکیک این وزارتخانه دارند، از نگاه مجلس برای اجرای قوانین بر زمین مانده در حوزه راهوشهرسازی و مسکن تفکیک این وزارتخانه یک ضرورت است.
مجتبی یوسفی با اشاره به دلایل ضرورت تفکیک وزارت راهوشهرسازی بیان کرد: وزارت راهوشهرسازی با توجه به گستردگی و اهمیتی که داشته و نقشی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سبد خانوار دارد باید تفکیک شود. با توجه به مشکلاتی که در حوزه مسکن داریم و مشکلاتی که در حوزه راه و ترابری و دسترسی برون شهری چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بینالمللی با آن مواجه هستیم، وظایف تعریف شده برای وزارت راهوشهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است.
او در ادامه اظهار کرد: این وزارتخانه به شکل مستقیم با هزینههای خانوار و زندگی روزمره مردم در ارتباط است. از لحاظ پیشرانهای اقتصادی مانند توسعه بنادر، توسعه صنعت هوایی، توسعه صنعت ریلی و توسعه حملونقل زمینی این وزارتخانه وظایف سنگینی بر دوش دارد. این وزارتخانه اکنون با گستردگی بالایی در حوزه کاری خود مواجه است. از سوی دیگر ما امروز خیلی از کشورهای اروپایی را داریم که منابع و ذخایر زیرزمینی به اندازه کشور ما ندارند، اما بیش از ۵۰درصد تولید ناخالص ملی آنها به حوزه ترانزیت بار و مسافر گره خورده است. امروز جنگ، جنگ کریدورها و مسائل اقتصادی است.
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما امروز دچار تحریمهای ظالمانه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی هستیم. امروز چین در حال احداث بندر گوادر در پاکستان است. عملا قصد دارد خود را به آسیای غربی نزدیکتر کرده و بحث صادرات و دسترسی سریعتر به آبهای آزاد را دنبال کند. ما اگر میخواهیم به کریدورهای بینالمللی متصل شویم باید به این ظرفیتها توجه کنیم. از بندر گوادر تا بندر چابهار حدود شش ساعت روی آب، راه هست. از بندر چابهار تا بندر لاذقیه سوریه که به دریای مدیترانه راه دارد، بیشتر از سه روز از طریق مسیر زمینی زمان نخواهد برد.
او در ادامه تاکید کرد: چه تحریمی میتواند جلوی این کریدور را بگیرد. از سوی دیگر مجلس در برنامه هفتم توسعه مصوب کرده است تا ستاد ملی ترانزیت تشکیل شود. این تنها یک بخش از مسوولیتهای سنگین وزارت راهوشهرسازی است. این وزارتخانه در حوزه مسکن، بافت فرسوده، سکونتگاههای غیررسمی و شهرسازی وظایف سنگینی برعهده دارد. این وزارتخانه عریض و طویل بوده و یک وزارتخانه کلیدی در عرصه پیشران اقتصادی است.
او افزود: ما 5/6میلیون خانوار مستاجر داریم. ما شاهد یک رخوت هشت ساله در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن بودیم. امروز بیش از ۱۳۰حرفه مرتبط با حوزه مسکن است. صنعت هوایی ما بیش از ۴۰ سال است که تحریم است. با دست خالی جلوی تحریمها ایستادهاند. امروز این صنعت نیاز به حمایت دارد. برنامه هفتم توسعه، قوانین بالادستی، قانون جهش تولید مسکن، قانون ساماندهی بازار اجارهبها و قانون حملونقل عمومی وظایف سنگینی را بر دوش وزارت راهوشهرسازی گذاشته است.
او در ادامه خاطرنشان کرد اینها استدلالهای کمیسیون عمران برای تفکیک این وزارتخانه بود. این وزارتخانه بیش از ۱۹ معاونت دارد. اگر وزیری بخواهد ماهی یک بار با هر کدام از این بخشها دیدار داشته باشد، یک ماه طول خواهد کشید. گستره کار خیلی زیاد است. ما یا به مسکن میپردازیم یا به راه میپردازیم یا به هیچکدام. برای همین مجلس طرح دو فوریتی تفکیک این وزارتخانه را داد. در دولت شهید رییسی نیز این موضوع طرح شد. ایشان نیز پذیرفت اما گفتند فرصتی دهید بعد از تشکیل دولت. اما در ادامه با مخالفتهایی از سوی وزرا مواجه شدیم. در این دولت نیز گفتیم در شروع کار این تفکیک انجام شود آقای پزشکیان نیز فرصت خواستند تا دولت تشکیل شود.
او در ادامه بیان کرد در روسیه، آمریکا، انگلستان، چین و ایتالیا و بسیاری از کشورهای دنیا این دو وزارتخانه از هم تفکیک شدهاند. حتی چین در دهه ۹۰ برای توسعه ریلی خود، وزارتخانه ریلی راهاندازی کرد. بعد اینکه به وضع مطلوبی رسید آن را پیوست داد. ما قوانین بسیاری در این حوزه داریم که روی زمین مانده است. اگر کریدورهای ریلی و زمینی و راههای مواصلاتی کشورهای همسایه بدون نقش ما ایجاد کنند، در یک بازه کمتر از یک دهه ما عملا از کریدورهای بینالمللی حذف خواهیم شد. به همین دلیل است که مجلس تفکیک وزارت راهوشهرسازی را دنبال خواهد کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد