شناسه خبر : 175376
29 - 04 - 2021
29 - 04 - 2021
از صفر تا میهمان شب
روزهای کرونایی و تعطیلی خیلی از مشاغل، نمایشگاههای مختلف از جمله نمایشگاه کتاب را نیز به تعطیلی کشانده است، تازههای بازار نشر در راستای پیشنهاد بهتر برای انتخاب کتاب به مخاطبان، همچون گردشی در یک نمایشگاه کوچک است. در ادامه کتابهایی چون «دام صیادان یا عبرت ایرانیان»، «بندزن، جامهدوز، سرباز، جاسوس»، «فرانکشتاین»، «چرنوبیل ساعت ۰۱:۲۳:۴۰»، «همچون درون آینه»، «میهمان شب» و «صفر» معرفی شدهاند.
دام صیادان یا عبرت ایرانیان
کتاب دام صیادان یا عبرت ایرانیان نخستین رساله فارسی در شناخت استعمار انگلیس در شبه قاره هند، نوشته ویلیام هوویت و ترجمه آقاصوفی هندی در ۲۴۵ صفحه توسط نشر نی به چاپ رسیده است.
تاریخ استعمار اروپاییان در قرون اخیر، از ادوار غمانگیز و ننگین تاریخ بشر بهشمار میرود که به سبب عمق جنایت، دامنه و استمرار آن، و خسارات و عوارض ناگوار گوناگونی که بر جای نهاد، با هیچیک از جنایات بزرگ مستبدان و مهاجمان شناختهشده تاریخ، قابل مقایسه نیست. اما در میان همه جنایات استعمارگران، هیچکدام همانند جنایات انگلیسیها در شبهقاره هند شامل هندوستان، بنگلادش و پاکستان نیست.
کتاب هویت را باید بیانیهای مستند در افشا و محکومیت استعمارگران بهاصطلاح متمدن اروپایی علیه بشریت و بهویژه استعمارگران انگلیسی بر ضد هندیان برشمرد که از همینرو در عصر خود آوازه یافت و شخصیت معروفی چون کارل مارکس در کتاب سرمایه به آن استناد کرد.
بندزن، جامهدوز، سرباز، جاسوس
بندزن، جامهدوز، سرباز، جاسوس، نخستین کتاب از سهگانه «در جستوجوی کارلا»، شاهکار جان لوکاره در ادبیات جاسوسی است که تیپهای شخصیتی زندهای از ماموران مخفی و نیروهای سازمانی را در لایههای مختلف جامعه بریتانیا تصویر میکند. لوکاره در بازنمایی جدیت و سختکوشی شخصیتهایش، خواه درستکار یا خائن، به بهترین نحو عمل کرده، چون از زمان جنگ شاهد مناسبات حاکم در سیاستهای دستگاههای جاسوسی بوده است. همین اشراف بر سلسله مراتب سازمانی با روح خیالپرور نویسنده در هم آمیخته و به او کمک کرده است تا با نمایش موازی خیانتهای جنسی و سیاسی در کتاب حاضر، گوشهای از چهره واقعی سازمانهای جاسوسی را از رهگذر گمانهزنیهای شخصیت سربهتو، باریکبین و جفادیده جرج اسمایلی برملا کند.
این کتاب نوشته جان لوکاره، توسط زهره قلیپور در ۴۰۸ صفحه در نشر نی به چاپ رسیده است.
فرانکشتاین
دکتر فرانکشتاین دانشمند جوان و بلندپروازی است که طی بررسیها و تحقیقات بسیار در آزمایشگاه خود به چیزی مخوف دست مییابد، رازی هولناک که خالقش را قربانی خواهد کرد: ساخت انسان. موجود که از بقایای مردگان تشکیل شده مخلوقی دهشتناک که فقط شرارت میآفریند و از حیطه کنترل و اختیار دانشمند خارج میشود. مرلی شلی نویسنده کتاب فرانکشتاین هیولایی را به تصویر میکشد که تمثیلی است از انسان تنها و هراسان امروزی. کسی که در جهان مدرن سرگشته و حیران است. بسیاری این رمان را آغازگر سبک گوتیک و وحشت میدانند. سبکی که روایتگر ترسها، اتفاقات ماورالطبیعی، حوادث غریب، مناظر تاریک و قلمروهای ناشناخته است.
بر مبنای رمان فرانکشتاین که در قرن ١٩ نوشته شد، آثار سینمایی بسیاری نیز خلق شده است؛ کتابی که تاثیر عمیقی بر جامعه و نسلی از خوانندگان گذاشت و مُهر خود را بر چهره ادبیات ماندگار کرد. این کتاب نوشته مری شلی، ترجمه فرشاد رضایی در ۳۲۴ صفحه در انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.
چرنوبیل ساعت ۰۱:۲۳:۴۰
«فاجعه چرنوبیل یکی از باورنکردنیترین رویدادهای مهم جهان در صد سال گذشته است، با این همه، کمتر کسی میداند چه روی داده است. این سردرگمی بعضا ناشی از آن بود که همه اطلاعات منتشرشده طی پنج سال پس از حادثه تحریف شدند تا متناسب با یک روایت گزیده شوند: اینکه مقصر کارکنان نیروگاه بودند… هر کتاب، روزنامه، فیلم مستند و تارنمای جدیدی روایت تقریبا متفاوتی از داستان ارائه میداد و تناقضها حتی امروز هم دیده میشود.»
اندرو لدربارو در پی سفرش در سال ٢٠١١ به چرنوبیل تجربه منحصربه فردش را با مخاطب به اشتراک میگذارد و در تلاش است تا مفاهیم و جزئیات درستی به دست آورد و حقیقت را درباره اشتباهاتی که در چرنوبیل رخ داده بفهمد. او برخی جنبههای تخصصی را سادهسازی کرده و ماجرا را مانند یک داستان روایت میکند تا خواننده آسانتر داستان را دنبال کند و درک بهتری از آن داشته باشد. این کتاب نوشته آندرو لدربارو، توسط شهریار خواجیان در ۲۸۷ صفحه توسط انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.
همچون درون آینه
جهان نمایش مجموعهای است از متنهایی که برای صحنه نمایش یا درباره آن نوشته شدهاند. انواع نمایشنامه، چه برای اجرا و چه صرفا برای خوانده شدن، از جمله نمایشنامههایی با اقتباس از آثار ادبی یا سینمایی و نیز متنهای نظری در حوزه درام و نقد آثار نمایشی، در این مجموعه جای میگیرند.
در این کتاب (ص ۷۳) آمده است: «من قضیه تو رو اینجوری میبینم: یه حلقه جادویی دور خودت میکشی و هر چیزی رو دوست نداری ازش بیرون میندازی. بعد زندگی واقعی میآد سراغت و میزنه حلقهتو داغون میکنه و نشونت میده چه احمقی هستی. خب بعدش چیکار میکنی؟ یه حلقه دیگه میکشی و همهچیزو از نو شروع میکنی.» این کتاب نوشته نوشته جنی وورتن توسط پرهام آلداوود توسط نشر نی به چاپ رسیده است.
میهمان شب
این مجموعه داستان از ده داستان تشکیل شده است. اغلب داستانهای این مجموعه در مکزیک میگذرد، جایی که نویسنده بیشتر سالهای زندگی ماجراجویانه و معماگونه خود را در آن گذرانده است. ب. تراون، نویسنده کمتر شناختهشده در ایران، یکی از خلاقترین و تواناترین راویان قرن بیستم است. او برای خلق داستانهای این مجموعه از همه چیز الهام گرفته، از مسائل و موضوعات پیش پا افتاده گرفته تا حقایق جاودانه.در کنار روایت پرکشش و شسته رفته او، آنچه آثارش را برجسته میسازد پرداختن به مضامین کرامت انسانی و آزادیهای فردی در داستانهایش است.
بلندترین داستان این مجموعه، یعنی «ماکاریو» به گفته چارلز اچ میلر، «نسخهای مکزیکی از مضمون کهن فاوستی و یکی از شاهکارهای ادبیات آمریکا» است.
این کتاب نوشته ب. تراون و ترجمه منیژه عراقیزاده از سوی انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.
«صفر»
رمان «صفر» نوشته علیاصغر عالیزاده منتشر شد. این کتاب در ۱۰۲ صفحه و با قیمت ۴۰ هزار تومان در نشر داستان منتشر شده و از بعد محدودیتهای قرنطینه در کتابفروشیهای معتبر در دسترس خواهد بود. پیشتر، مجموعه شعر «پک» از علیاصغر عالیزاده منتشر شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب «صفر» آمده است: ما وقتی خاطرهای را تعریف میکنیم آخرین مرور آن خاطره را در خودمان بازگو کردهایم، و خیلیها ویار مادر را در خاطر داشتند.
نُه ماه چیزی نخورده بود جز آب – و خونمردگیهای تنش را زبان میزده است فقط – قابله آمده است مادر را بزاید دیده است فقط یک شکم افتاده است وسط اتاق – یک شکم یک دایره بزرگ بیدست، بیپا، بیسر. یک دایره، یک صفر بزرگ وسط اتاق… .
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد