16 - 03 - 2023
ارائه مشوق برای سرمایهگذاری صنعتی در مناطق کمبرخوردار
رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان اینکه ۱۸ میلیون نفر در مناطق با سرمایهگذاری صنعتی صفر یا کمتر از ظرفیت شهرستانها زندگی میکنند، از ارائه مشوقهایی از جمله ارائه زمین ارزان، افزایش مدت بازپرداخت زمان، تسریع تامین زیرساخت و غیره برای سرمایهگذاری در این مناطق خبر داد.
علی نبوی در نشست خبری اظهار کرد: بحث گسترش وزارت صمت این است که دولت نباید خود متولی برنامهریزی و پیادهسازی برنامههای صنعتی باشد. پروژه توازن سرمایهگذاری با دو هدف توازن منطقهای صنعت و توازن در زنجیرههای تولیدی تعریف شده است.
به گفته وی، در بسیاری از تولیدات کشور در برخی حلقهها سرمایهگذاری بیشتر از سایر حلقههاست که باعث شده به ظرفیت مورد نظر نرسیم که بارزترین نمونه آن صنعت فولاد است.
نبوی همچنین با بیان اینکه در برخی شهرها حجم سرمایهگذاری صنعتی بسیار بیشتر از زیرساختهای آن شهر و منطقه بوده که منجر به آلودگی محیطزیست، مهاجرت، حاشیهنشینی و غیره شده، گفت: در مقابل شهرهایی داریم که به دلیل سرمایهگذاری کم، نرخ بیکاری و نرخ مهاجرت از آنها زیاد بوده و با چالشهایی مواجه شدهاند.
به گفته این مقام مسوول در این راستا طبق برنامهریزی انجامشده، شهرستانهای کشور به چهار دسته بر اساس شاخصهای اشتغال، اشتغال صنعتی، تعداد واحدهای صنعتی طرحهای نیمهتمام و غیره تقسیمبندی شدهاند. شهرستانهایی که در منطقه یک واقع شدهاند واحد صنعتی ندارند، آنهایی که در منطقه ۲ واقع هستند واحدهای صنعتی کمتر از هدفگذاری داشتهاند، در منطقه ۳ شرایط طبیعی و نرمال وجود دارد و در منطقه ۴ بیش از ظرفیت منطقه سرمایهگذاری اتفاق افتاده است.
معاون وزیر صمت ادامه داد: از مجموع ۴۶۵ شهرستان کشور ۱۰۷ شهرستان در منطقه یک، ۱۵۴ شهرستان در منطقه ۲، ۱۲۶ شهرستان در منطقه ۳ و ۷۸ شهرستان در منطقه چهار واقع شدهاند و براساس این دستهبندی مشوقهای سرمایهگذاری در کشور تقسیمبندی شده است. در مجموع ۱۸ میلیون نفر جمعیت در مناطق یک و ۲ و جمعیت ۶۱ میلیون نفر در مناطق ۳ و ۴ زندگی میکنند.
رییس ایدرو با بیان اینکه هدف از این دستهبندی این است افرادی که در مناطق یک و دو سرمایهگذاری کردهاند، بتوانند حداکثر استفاده از مشوقها را انجامداده و در مناطق ۳ و ۴ حمایتها به حداقل برسد، تصریح کرد: مشوقها شامل ارائه زمین در شهرکها با قیمت کم، کاهش مدت بازپرداخت پول زمین، تسریع تامین زیرساختها مثل آب، برق و گاز و کاهش هزینههای آنها و تسهیل دسترسی به تسهیلات بانکی و غیره است. اما انگیزه بانکها برای پرداخت تسهیلات بلندمدت، بهخاطر تورم کم است که این دغدغه کلان است. در مجموع دستورالعمل این سرمایهگذاریها تدوینشده به صورت رسمی ابلاغ میشود و اطلاعات کاملتر در اختیار عموم قرار گیرد.
نبوی با بیان اینکه اولویت سرمایهگذاری در این مناطق با طرحهای نیمهتمام موجود در مناطق است، گفت: در حال حاضر ۸۱ هزار طرح نیمهتمام صنعتی و معدنی در کشور وجود دارد که از بین آنها ۸۰۰۰ طرح پیشرفت یک تا ۲۰ درصدی داشته، ۱۳ هزار طرح با پیشرفت ۲۰ تا ۹۹ درصدی است و ۶۰ هزار طرح نیز فقط جواز گرفتهاند، اما در سامانه وزارت صمت ثبت نشدهاند.
وی در ادامه با اشاره به تکلیف دیگر ایدرو در زمینه نوسازی و بازسازی صنایع گفت: در ادوار گذشته نوسازی و بازسازی واحدهایی همچون قند دزفول نساجی مازندران و هفتتپه توسط ایدرو و شرکتهای تابعه آن به انجام رسید. در دوره جدید، با برنامهریزی برای ایجاد یک پلتفرم، قصد داریم تا متقاضیان نوسازی و بازسازی صنایع و افرادی که از توانمندی لازم برای این کار برخوردارند را بههمرسانی کنیم.
رییس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه بند «ح» ماده ۴۶ قانون برنامهششم توسعه کشور، دولت را مکلف کرده بود تا برای بازسازی و نوسازی سرمایهگذاریها و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور برنامهریزی کند؛ در این راستا بهمنماه پارسال کارگروهی متشکل از دستگاههای محیطزیست، سازمان برنامهوبودجه، اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و… تشکیل شد و سعی کردیم تا برنامهریزی هدفمندی به این منظور داشته باشیم.
وی هدف نوسازی و بهسازی با هدف ارتقای بهرهوری واحدها و همچنین افزایش رقابتپذیری محصولات نهایی تولید عنوان کرد و گفت: تاکنون ۱۶۲۰ واحد بابت نوسازی و بازسازی، ارزیابی اولیه شدهاند که از بین آنها ۴۸۶ واحد به دفاتر تخصصی وزارت صمت معرفی و ۱۳۴ واحد برای عارضهیابی اولیه معرفی شدند. بر این اساس، طرح نوسازی و بازسازی برای هر واحد تدوین میشود و اگر در کارگروه یادشده به تصویب برسد، عارضهیابی عمیق انجامشده و طرح توجیهی فنی و اقتصادی برای آن تهیه خواهد شد.
نبوی با اشاره به پروژه فاز ۱۴ پارسجنوبی به عنوان ایرانیترین فاز پارسجنوبی گفت: با توجه به تجربه و ظرفیتی که در این زمینه اکنون نزد ایدرو و برخی شرکتهای تابعه در باب پروژههای نفتی و گازی وجود دارد، قصد داریم در دیگر پروژهها نیز حضور داشته باشیم.
معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به حضور ایدرو در مناطق محروم و کمتر توسعهیافته، خاطرنشان کرد: سازمانهای توسعهای مطابق رسالتشان در مناطقی به سرمایهگذاری میپردازند که کمتر توسعه یافته بوده یا قصد راهاندازی صنایع پیشرفته وجود داشته باشد که هر دوی این موارد بهطور معمول با استقبال بخش خصوصی همراه نمیشود. واقعیت این است که ایدرو به دلیل محدودیتهای منابع مالی که دلیل اصلی آن بازنگشتن منابع حاصل از واگذاری سهام شرکتهای تابعه ایدرو به این مجموعه است، نتوانسته مجری کار در مناطق محروم باشد، اما در طرحهای نیمهتمام موجود ورود کرده است.
وی درباره طرح نوسازی ناوگان فرسوده تجاری کشور نیز اظهار کرد: در این زمینه طرح جدیدی با تولیگری وزارت صمت در دستور کار است که روز گذشته در شورای اقتصاد نیز مصوب شد و بخشی از اقدامات آن از سوی ایدرو به انجام خواهد رسید.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد