16 - 03 - 2023
ادعایی با چاشنی رویا
وزیر ارتباطات: برخی پلتفرمهای داخلی از نمونه خارجی بهترند
«جهانصنعت»- معاون امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد طرح شکایت بینالمللی از پلتفرمهای خارجی آماده و مستنداتش جمعآوری شده است. قاسم خالدی با گلایه از رفتار دوگانه این پلتفرمها، هدف شکایت را اثبات حقانیت ایران در این زمینه عنوان کرد.
بیش از ۱۷۰ روز از فیلتر «اینستاگرام» و «واتساپ» میگذرد. با وجود اثرات منفی فیلترینگ بر اقتصاد و زندگی مردم، بهنظر میرسد نهتنها خبری از رفع فیلتر نیست، بلکه قرار بر شکایت از این پلتفرمهاست. مرکز ملی فضای مجازی در دوران ریاست فیروزآبادی نامهای به متا ارسال و به آنها برای پذیرش شرایط ایران و معرفی نماینده اولتیماتوم داد؛ نامهای که هیچگاه به آن پاسخ داده نشد. حال این مرکز شکایت از پلتفرمهای بینالمللی را در دستور کار قرار داده است. او با تاکید بر اینکه خواهان تعامل نیز هستند، اظهار کرد: «همه اینها (طرح شکایت) نافی اینکه میخواهیم تعامل داشته باشیم، نیست. حرفمان مشخص است؛ با ما رفتار دوگانه نداشته باشند و در وهله اول قوانین خودشان را در قبال ما رعایت کنند. قوانین جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسند. در این موارد هر زمان حاضر به مذاکره باشند، ما مذاکره خواهیم کرد.»
ادعای کاهش استفاده از پلتفرمهای بینالمللی
قاسم خالدی این موضوع را که «میزان فعالیت کاربران ایرانی در سکوهای فیلترشده همچنان ادامه دارد و فیلترکردن آنها اقدام اثربخشی نبوده است»، قبول ندارد و معتقد است پلتفرمهای خارجی با استفاده از بات سعی دارند شرایط را عادی نشان دهند: «با سکوهایی مواجه هستیم که بیش از ۶۰ درصد از فعالیتهایشان روباتیک است.
در کنار این، سکوهای داخلی را داریم که از بات یا روبات بهصورت عمومی استفاده نمیکنند و اکانتها و آمارهایشان واقعی است.
این حجم استفاده از بات و روبات نشاندهنده توفیق پیامرسانها و شبکههای اجتماعی داخلی است. این یعنی سکوهای خارجی تلاش میکنند به این وسیله خود را به سطح قبل از مسدودسازی برسانند.» خالدی با اشاره به ترافیک شبکه، مدعی است استفاده از پلتفرمهای خارجی کاهش یافته: «اگر فیلترشکنها موفق بودند، نباید با این حجم از کاهش ترافیک روبهرو میشدیم. این اعمال حکمرانیها نتیجه داده و به واسطه آن دشمن صحنه جنگش را تغییر داده است.
بخشی از اختلالاتی که در شبکه یا سکوهای داخلی شاهد هستیم نیز بهدلیل حملات وسیع سایبری است که انجام میشود. به جرات میتوانم بگویم طی چند ماه گذشته با شدیدترین جنگ سایبری علیه جمهوری اسلامی مواجه بودیم. سکوهای داخلی اگر توفیق نداشتند و آمارهایشان واقعی نبود، پس چرا با این حجم از حمله مواجه میشوند؟»
عملیات روانی خواندن ضرر کسبوکارها از فیلترینگ
طی چند ماه اخیر کارشناسان و فعالان صنفی بارها گزارشهایی از زیان کسبوکارها بابت فیلترینگ منتشر کردند. معاون مرکز ملی فضای مجازی در واکنش به این گزارشها به مهر گفت: «حتما عده زیادی متضرر شدند. برای ما در مرکز ملی فضای مجازی کمِ این ضرر هم زیاد است. ما و دولت خود را موظف کردیم که شرایط را برای فعالیت آنهایی که متضرر شدند، در سکوهای داخلی فراهم کنیم. درخصوص آمار واقعیت این است که تقریبا میتوانم بگویم که اکثر گزارشهایی که در این زمینه ارائه شد، واقعی نبود. این حجم عملیات روانی که در بحث کسبوکارها شکل گرفت، واقعیت نداشت.»
او اعتقاد دارد از سهم حدود ۵/۴ تا ۵/۶ درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور، ۵۰ درصد متعلق به اقتصاد شبکه است که یک سوم اقتصاد شبکه، اقتصاد اینستاگرام بود: «همه اینها درحالی است که بعد از مسدودسازی، مراجعه به سکوهای داخلی کسبوکار با رشد مواجه بوده است. الان تقریبا همه پیامرسانها نیز قابلیت کسبوکار را ایجاد کردهاند.» به گفته خالدی، در برآورد اولیه تقریبا بیش از ۲۵ درصد کسبوکارهایی که از اینستاگرام به پلتفرمهای داخلی مهاجرت کردهاند، فعال و صاحب درآمد شدهاند: «در این مقطع زمانی و در عرض چند ماه این عدد رشد خوبی است.»
برخی پلتفرمهای داخلی از نمونه خارجی بهترند
از سویی دیگر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وضعیت پلتفرمهای داخلی باید بسیار بهتر شود اما همین الان هم دستکمی از پلتفرمهای خارجی ندارند و با قطعیت میگویم برخی از آنها حتی قابلیتهای بیشتری از پیامرسانهای خارجی دارند. عیسی زارعپور در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: «به دنبال این هستیم که سرعت اینترنت را در استانهای مختلف ۳۰ تا ۴۰ برابر بیشتر کنیم.» زارعپور درباره علت کندی سرعت اینترنت اظهار کرد: طبیعی است که وضع موجود باید ارتقاء یابد، اما زمان میبرد. هرچند اگر به آمار مراجع بینالمللی در یک سال اخیر نگاه کنیم نشان از افزایش سرعت اینترنت دارد. آنچه که مردم را شاکی کرده به دلیل محدودیتهای وضعشده برای برخی فیلترشکنهایی است که استفاده میکردند که طبیعتا سرعت را به مراتب کاهش میدهد.
زارعپور تصریح کرد: در نسخه جدید واتساپ ویرایش پیام اضافه شد، اما در برخی پیامرسانهای داخلی این امکان وجود دارد، استتوس (وضعیت) وجود دارد، تماس تصویری باکیفیت وجود دارد. پس خودمان، خودمان را تحقیر نکنیم. ممکن است اختلالی پیش آید، دوهفته پیش واتساپ هم اختلال داشت، اما روند کلی رو به رشد است. وزیر ارتباطات تاکید کرد: اینکه پیامرسانهای داخلی در روز چند ده میلیون نفر را در روز میزبانی کنند اتفاق بزرگی است. تجربه چنین میزبانی از میلیونها کاربر را نداشتیم و همین مدت اخیر به وجود آمده و باید تلاش کنیم که این مسیر بهبود یابد. زارعپور ادامه داد: در پیامرسانهای داخلی مشکل خاصی نداریم و اگر یک روز یا ساعتی اختلالی پیش آید طبیعی است، اما روند کلی این است که پشت این پلتفرمها جوانان خودمان هستند تا بهترینها را ارائه کنند.
شکایات باید در چارچوب درست قانونی باشد
کیوان نقرهکار کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص طرح شکایت از پلتفرمهای خارجی به «جهانصنعت» گفت: شکایات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در مجامع بینالمللی ویژگیهای خاص خود را دارد. به این معنی که باید در چارچوب درست قانونی بگنجد و موضوعی که قرار است مطرح شود باید موضوع درستی باشد، همچنین باید ادلههای واقعی وجود داشته باشد. فرض را بر این بگیریم که شکایت هم انجام شد و حتی در این محکمه پیروز هم شدیم، بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چرا فضا را در هر موضوعی به سمتوسویی که تقابل با فناوری اطلاعات و ارتباطات است، میبریم. این همان هزینه از جنس زمان، پول و بودجه است و تمام این هزینهها از جیب مردم میرود که هیچ نتیجهای به همراه نخواهد داشت. بنابراین به نظر میرسد باید اولویتهایمان را تغییر دهیم. دوستان اگر اولویتهای خودشان را تغییر دهند نیازی به فیلتر کردن نخواهیم داشت.
این صحبتها در دنیای علم و دانش جایی ندارد
نقرهکار همچنین در خصوص ادعای معاون امور محتوای مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر اینکه پلتفرمهای خارجی با استفاده از بات سعی دارند شرایط را عادی نشان دهند، گفت: به نظر من این صحبتها در دنیای علم، دانش و اقتصاد مبتنی بر علم جایی ندارد. کاربر میخواهد در فضایی فعالیت کند که بیشترین مطلوبیت را دارد. افراد اگر شاهد ارائه خدمات مطلوب باشند دیگر برایشان مهم نیست که بات وجود دارد یا خیر. فکر میکنم اصلا نباید به این سمتها حرکت کنیم. در یک جامعه علمی و فرهیخته این نوع موضوعات باعث میشود به نظر آید کسی که چنین صحبتهایی میکند از دانش لازم برخوردار نیست.
هیچ بقالی نمیگوید ماست من ترش است
این کارشناس در خصوص ادعای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه برخی پلتفرمهای داخلی از نمونه خارجی بهتر هستند، عنوان کرد: این صحبتها من را یاد ضربالمثلی که هیچ بقالی نمیگوید ماست من ترش است، میاندازد. همه افراد به نوعی از محصول خود دفاع میکنند. اگر میخواهیم یک مقایسه درست داشته باشیم باید شاخصهای مختلف را ارزیابی کنیم که بخشی از آنها فنی است. حتی اگر در حوزههای فنی هم مقایسهای داشته باشیم درخواهیم یافت که با ضعفهای بسیاری روبهرو هستیم. یکی از بزرگترین ضعفهایی که در شبکههای اجتماعی داخلی میبینیم، عدم احساس امنیت افراد نسبت به محتوای حریم خصوصی است. زمانی که بخشی از یک محصول فناورانه در اختیار دولت قرار میگیرد، عدم اطمینان را به وجود میآورد و این نکته در تمام کشورها حائز اهمیت است. بنابراین اگر بنا به مشکلات و شرایطی، یکسری از خدمات و کاربران به پیامرسانهای داخلی منتقل شدهاند دلیلی بر اینکه این فضا مطلوب و بهتر است، نیست. اگر آقای وزیر میخواهند این دو فضا را مقایسه کنند، این مقایسه باید در شرایط یکسان اتفاق بیفتد، آن زمان معلوم خواهد شد که مردم تا چه میزان استقبال خواهند کرد. در نتیجه هیچ نیازی به شاخصهای فنی و غیرفنی نیست.
فضای مجازی قابل مسدودسازی نیست
نقرهکار در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از نمایندگان مجلس اشاره کرده بودند که فضای فیلترینگ باید حتما ادامهدار باشد. اصلا نمیتوانیم فضای مجازی را محدود کنیم. این نکته را همیشه گفتیم که این فضا قابل مسدودسازی نیست و مدام با امکانات جدیدتر خدمات خود را ارائه میکند. بنابراین اگر بخواهیم به سمت فیلترینگ و مسدودسازی حرکت کنیم، قطعا هزینه کشور باطل میشود به این دلیل که هیچ چیز در حوزه فناوری مشخص نیست و ممکن است اتفاقات جدید، تمام هزینهها را از بین ببرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد