10 - 11 - 2020
احتضار گردشگری
کرونا فقط جان انسانها را نگرفته است. گردشگری هم در وضع احتضار است. کشورهایی گردشگرپذیر همچون فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و ترکیه که نسبت درآمد گردشگری به درآمد سالانه سرانهشان رقم بالایی بود، از کرونا بیشترین ضربه را دیدهاند. ایران هم هر چند هنوز درآمد گردشگری در مقایسه با کل درآمد سرانهاش رقم چندان زیادی نیست، اما بسیاری از آژانسهای گردشگری بسته شدهاند، راهنمایان تور بیکار شدهاند و هتلداران و خانههای محلی که مهمان مسافران بوده است به فکر فروش محل کسب خود هستند. کرونا کابوس گردشگری بوده است.
اما در این بحبوحه، بسیاری از افراد به این فکر افتادهاند که شاید در این حادثه فرصتهایی هم وجود داشته باشد. از جمله این افراد احمد پورفلاح رییس اتاق ایران- ایتالیا و همکاران او هستند. روز ۱۸ آبان در اتاق ایران و در جمع خبرنگاران از طرحی رونمایی کردند که به شکل مجازی و در قالب وبیناری فعالان گردشگری را گرد هم بیاورند. ایتالیا یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه گردشگری است که هم به دلیل موقعیت تاریخی، هم طبیعی و هم جغرافیایی همواره رتبه اول تا سوم را در میان کشورها جهان در زمینه جذب گردشگر داشته است. نزدیکی دو کشور ایران و ایتالیا میتواند تجربیات آنها را در این زمینه به کشورمان منتقل کند.
پورفلاح رییس اتاق ایران- ایتالیا یکی از اولین کسانی بود که بحث گردشگری را وارد اتاقهای بازرگانی کرد. او پنج دوره عضو اتاق تهران بوده است. او میگوید در زمانی که درآمدهای نفتی ایران سیاستمداران را نسبت به اهمیت گردشگری بیتوجه کرده بود و حتی آن را ابزاری در راستای گسترش فرهنگ غربی میدیدند و مانعتراشی هم میکردند، اولین کسی بود که کمیسیون گردشگری را در بین همه اتاقهای کشورهای مختلف راه انداخته و خود سالها هم رییس اتاق ایران ایتالیا بوده و هم رییس کمیسیون گردشگری این اتاق و بعدها دیگر اتاقها به فکر ایجاد چنین کمیسیونی افتادهاند. او میگوید در سال ۲۰۱۹ صنعت گردشگری بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی داشته است و که حالا ایران از درآمد نفتی محروم شده است و سیاستمداران به یاد گردشگری افتادهاند و حمایتهایی نیز در چندسال گذشته کردهاند، از جمله صدور ویزای فرودگاهی برای گردشگران برای تسهیل سفر آنان و دادن وام برای احداث مهمانپذیرهای روستایی. اما ویروس کرونا مهمان ناخواندهای بود که ورق را برگرداند.
در این نشست خبری او گفت که ایران میتواند هم از گردشگری زیارتی کسب درآمد کند و هم از گردشگری طبیعت و هیجانی، هم گردشگری فرهنگی و از این نظر کشوری منحصربهفرد در جهان است و شاید بشود آن را با ایتالیا مقایسه کرد. ایتالیا خواهرخوانده ایران است و در میان سه کشور برتر حوزه گردشگری است. او عقیده دارد ایران سالهاست از قافله گردشگری عقب بوده است و کرونا فرصتی را فراهم کرده که با استفاده از تجربیات دیگران این عقبماندگی جبران شود. همچنین رییس کمیسیون گردشگری اتاق آقای محمد شیرکوند بیان کردند که کرونا فرصت منحصربهفردی خواهد بود اگر بتوان از آن به جهت ایجاد فضای تبلیغاتی درست بهره برد. ایشان خاطرنشان کردند که امروزه تمامی کشورهای فعال در عرصه گردشگری دنیا در حوزه بهرهمندی از فضای تبلیغاتی به دلیل شیوع بیماری کرونا در یک جایگاه هستند واین فرصتی بینظیر برای ظهور و رشد فضای رقابتی جدید برای مقاصد کمتر شناخته شده دنیا از جمله ایران است. محمد شیرکوند ابراز کرد که بهرهمندی از فضای گردشگری آنلاین، سود بردن از حضور استارتآپها و بها دادن به متخصصانی که در عرضه گردشگری الکترونیک و هوشمند فعال هستند، سرعت رشد درعرصه گردشگری و همچنین نفوذ به بازارهای بینالمللی را بسیار گسترش خواهد داد. حالا آنها میخواهند در وبیناری که از سفیر ایران در ایتالیا و سفیر ایتالیا در ایران و چندین کارشناس مطرح صنعت گردشگری حضور دارند نظراتشان را مبادله کند. خانم لیدا شهابی که دبیرکل و عضو هیاتمدیره است و رابطه خوبی با رسانهها دارد میگوید که ایران حتی در مقایسه با کشور همسایه اش ترکیه، بسیار عقب افتاده است و ما میخواهیم با این وبینار و دعوت از سفرا توجه سیاستمداران را به حمایت از این صنعت پولساز جلب کنیم. این وبینار روز ۳۰ آبان برگزار میشود و به جز سفرای ایران و ایتالیا، چهرههای مطرحی از صنعت گردشگری ایتالیا در آن حضور دارند. شاید با ابتکاراتی از این دست، حال بد گردشگری خوب شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد