6 - 12 - 2022
ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال
ایسنا – سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور از آغاز بررسیهای اولیه برای ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال خبر داد و گفت: بررسیهای اولیه برای ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده به ویژه وانتبارها را آغاز کردهایم.
مجید کرمی در میزگرد ایسنا که با عنوان «خودروهای فرسوده» برگزار شد، درباره رکود در نوسازی ناوگان گفت: اسقاط خودرو جزو تکالیف ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور بوده و هدف از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بدون جایگزین است.
وی افزود: سال ۸۵ اسقاط خودرو تحت مدیریت مراکز اسقاط و زیر نظر خودروسازان انجام میشد و ایرانخودرو و سایپا از طریق نمایندگیهای خود اقدام به اسقاط خودروهای فرسوده میکردند اما باوجود اینکه این طرح با سرعت زیادی انجام میشد دارای اشکالاتی نیز بود.سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه جامعه هدف ستاد خودروهایی با سن فرسودگی بالا هستند، گفت: در حال حاضر تعداد خودروهای سواری که به سن فرسودگی بالای ۲۵ سال رسیدهاند، حدود ۳۰۹ هزار و ۸۰۰ دستگاه است. همچنین ۴۹۱ هزار دستگاه وانت، ۶۱ هزار تاکسی، ۶۶ هزار مینیبوس، ۲۱۱ هزار کامیون و ۱۵۹ هزار دستگاه اتوبوس درونشهری و برونشهری فرسوده نیز در کشور وجود دارند که به این ترتیب تعداد خودروهای فرسوده کشور حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه است.
کرمی تصریح کرد: ستاد مدیریت حملونقل و سوخت به دنبال کاهش سن فرسودگی خودروهای سواری است و اخیرا در پیشنویسی که به دولت ارایه داده، کاهش سن فرسودگی خودروهای سواری از ۲۵ به ۲۰ سال پیشنهاد شده است که در صورت تصویب آثار بسیار خوبی را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه با این اتفاق صرفهجویی بسیار زیادی در مصرف بیرویه سوخت خودروهای فرسوده خواهیم داشت، به اشتغالزایی مراکز اسقاط خودرو اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ۳۵۰۰ نفر پرسنل در بخشهای مختلف مراکز اسقاط فعالیت دارند، چنانچه بتوانیم این مراکز را به طور دایم فعال کنیم به بخش اشتغالزایی کشور نیز کمک میشود.
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور در ادامه از آغاز بررسیهای اولیه جهت ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال خبر داد و گفت: یکی از برنامههای ستاد برای کاهش مصرف سوخت و همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ابطال کارت سوخت این خودروها به ویژه وانتبارهاست که این طرح آغاز شده و وانتهایی که بلااستفاده هستند و تنها کارت سوخت آنها مورد استفاده قرار میگیرد در اولویت ابطال این کارتها هستند.
کرمی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از مصرف بیرویه سوخت در کشور عنوان کرد و گفت: در دولت جدید به دنبال افزایش میزان کمک بلاعوض دولت جهت اسقاط بیشتر و رونق طرحهای خروج خودروهای فرسوده هستیم تا بتوانیم این طرحها را اجرا کنیم هر چند در بحث اسقاط از لحاظ مالی هیچ مشکلی نداریم اما ایجاد انگیزه برای اسقاط سختترین بخش کار ستاد سوخت است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد