24 - 02 - 2020
آینده روشن در انتظار LNG
در سال ۲۰۱۸ واردات LNG چین نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۴۱ درصد رشد کرده و این کشور پس از ژاپن به دومین کشور بزرگ واردکننده LNG در جهان تبدیل شد. در صورتی که روند تنزل واردات LNG چین ادامه یابد، انتظار میرود تداوم عرضه محمولههای جدید و افزایش مازاد در بازار، همچنان سبب تداوم روند نزول قیمتها در بازار گاز منطقه شمالشرق آسیا شود.
بهگزارش میز نفت، مازاد عرضه و تقاضای ضعیف به ویژه از سوی چین باعث شد قیمت تکمحمولهها در بازارهای جهانی به پایینترین سطح مشاهده شده تاکنون تنزل یابد. در عین حال با توجه به اینکه طی ۱۲ ماه گذشته هشت طرح تولید جدید به ظرفیت ۸۴ میلیون تن به مرحله تصمیمگیری نهایی برای ساخت رسیده است، انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۲۰ مازاد عرضه همچنان مانع از رشد قیمتها شود.
علاوه بر این در صورت به بهرهبرداری رسیدن طرح توسعه قطر، تا سال ۲۰۲۳ به میزان۳۳ میلیون تن LNG به بازار عرضه و با توجه به روند کنونی تقاضا همچنان بازارهای مصرف با مازاد عرضه مواجه خواهند بود.
همانگونه که در نمودار ۱ نشان داده شده است، براساس پیشبینی موسسه «مکینزی» از چشمانداز عرضه و تقاضای LNG جهان با ورود ظرفیتهای جدید، بازار جهانی LNG تا سال ۲۰۳۵ با مازاد عرضه مواجه خواهد بود و این امر تاثیر منفی بر قیمتها خواهد گذارد.
در عین حال با توجه به فاصله قیمتی بین دو منطقه آتلانتیک و پاسیفیک، در حال حاضر انتقال محمولهها به مقصد بازار شمالشرق آسیا، اقتصادی نبوده و از طرف دیگر همچنان روند افزایش مازاد عرضه در بازار اروپا ادامه خواهد یافت. اما با توجه به اینکه قیمت گاز همچنان از نظر ارزش حرارتی مساوی نسبت به نفت به میزان قابل ملاحظهای در سطح پایینتری قرار دارد، این امر میتواند عامل موثری برای تداوم مصرف گاز در بخش نیروگاهی شود.
چشمانداز تولید LNG جهان تا سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۲۳، آمریکایشمالی مهمترین عامل افزایش تولید LNG جهان خواهد بود و ۸۲ درصد از رشد ظرفیت تولید LNG جهان از سوی این منطقه خواهد بود. براساس اطلاعات منتشر شده، تا سال ۲۰۲۳ با بهرهبرداری از مجتمعهای جدید تولید، ظرفیت تولید LNG آمریکایشمالی به ۵/۱۷۵ میلیون تن در سال خواهد رسید که نیمی از این ظرفیت ناشی از توسعه طرحهای کنونی و مابقی آن ناشی از به بهرهبرداری رسیدن مجتمعهای جدید تولید خواهد بود.
همچنین آمارها حاکی از ان است که تا سال ۲۰۲۳، آمریکایشمالی عامل اصلی رشد تولید LNG در جهان خواهد بود و انتظار میرود ۲۱ طرح احداث مجتمعهای تولید LNG در این منطقه به بهرهبرداری برسد که مجتمع LNG «ریوگرانده» در ایالت تگزاس آمریکا با ظرفیت تولید ۶/۱۷ میلیون تن در سال بزرگترین این طرحهاست.
علاوه بر این، تولید LNG روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ به میزان ۷/۱۸ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که مجتمع LNG «آرکتیک -۲» شرکت نواتک با ظرفیت تولید ۱/۱۳ میلیون تن در سال، مهمترین آنهاست.
علاوه بر این تولید LNG آفریقا نیز تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۳/۱۱ میلیون تن خواهد رسید که طرح تولید طرح مجتمع LNG «کورال» موزامبیک با ظرفیت تولید ۴/۳ میلیون تن در سال مهمترین این طرحهاست.
تاثیر کاهش تقاضای چین در افزایش مازاد عرضه LNG و کاهش قیمتها در بازار شمالشرق آسیا در حالی که طی سالهای گذشته کاهش قابل ملاحظه دمای فصل زمستان و رشد تقاضای چین مهمترین عوامل رشد قیمت محمولههای LNG بوده است، اما در سال جاری با توجه به اعتدال دمای هوای زمستان در منطقه شمال آسیا، کاهش تقاضای چین و افزایش عرضه، انتظار نمیرود قیمت محمولههای LNG با جهش قابل ملاحظهای مواجه شود.
براساس معاملات انجام شده در بازار بورس شیکاگو شاخص نفت ژاپن و کرهجنوبی، در حال حاضر بالاترین قیمت اعلام شده برای محمولههای تحویلی در ماه فوریه در بازار شمالشرق آسیا، هفت دلار در هر میلیون بیتییو و برای ماههای مارس و آوریل به ترتیب ۷/۶ و ۱/۶ دلار در هر میلیون بیتییو ارزیابی شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ قیمت تکمحمولهها در بازار آسیا نسبت به زمان مشابه سال قبل در فصل زمستان این منطقه از ۴/۵ دلار به ۵/۱۱ دلار در هر میلیون بیتییو افزایش یافت. علاوه بر این، عرضه محمولههای LNG استرالیا و آمریکا و رشد عرضه، بر ادامه این روند و عدم افزایش قیمت تکمحمولهها تاثیر منفی داشته است.
طی دهه گذشته هشت طرح جدید مجتمعسازی در استرلیا به بهرهبرداری رسیده است و تولید LNG آمریکا نیز از شروع صادرات LNG این کشور از سال ۲۰۱۶ روندی صعودی داشته و سه طرح جدید مایعسازی در این کشور در سال ۲۰۲۰ به بهرهبرداری خواهد رسید و انتظار میرود تا انتهای این سال، چندین طرح دیگر نیز به مرحله تولید برسند. کاهش تقاضای LNG چین نیز از مهمترین عوامل کاهش قیمت محمولههای LNG در منطقه شمالشرق آسیاست.
همانگونه که در نمودار ۲ نشان داده شده است با وجود کاهش قیمت تکمحمولههای وارداتی، میزان واردات تحت تاثیر مازاد عرضه و کاهش تقاضا در فصل زمستان نسبت به زمان مشابه سال قبل به میزان قابل ملاحظهای کاهش یافته است. در سال ۲۰۱۹ واردات LNG چین با ۸/۶ درصد رشد نسبت به زمان مشابه سال قبل به ۷/۵۲ میلیون تن رسید که نسبت به سال ۲۰۱۸ به میزان قابل ملاحظهای پایینتر است.
قابل ذکر است که در سال ۲۰۱۸ واردات LNG چین نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۴۱ درصد رشد کرده و این کشور پس از ژاپن به دومین کشور بزرگ واردکننده LNG در جهان تبدیل شد. در صورتی که روند تنزل واردات LNG چین ادامه یابد، انتظار میرود تداوم عرضه محمولههای جدید و افزایش مازاد در بازار همچنان سبب تداوم روند نزول قیمتها در بازار گاز منطقه شمالشرق آسیا شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد