14 - 12 - 2024
آژیر هشدار برای تهرانیها به صدا در آمد
مهدیه بهارمست- چند روز پیش تهران در صدر کشورهای آلوده قرار گرفت، دیروز هم کیفیت هوای تهران 182 را نشان میداد اما ساعاتی پس از آن سایت دسترسی به اطلاعات کیفیت هوای تهران از دسترس خارج شد. حالا وضعیت آلودگی هوا چنان افسار گسیخته که امکان تعطیلی مدارس در روزهای پیشرو نیز وجود دارد. این در حالی است که هنوز فصل زمستان که اوج آلودگی هوا را شاهد هستیم، شروع نشده است. مسوولان اما عاملهای متعددی را برای آلودگی هوا عنوان میکنند؛ از سوختهای بیکیفیت تا گازهای خانگی و مازوتسوزیهای پیدرپی نیروگاهها. با این حال وزارت بهداشت از آمار 50هزار نفری ایرانیها در پی تنفس در این هوا خبر داده است البته تداوم وضعیت آلودگی هوا، دامن بسیاری از شهرهای کشور را فرا گرفته و دیگر به کلانشهرها محدود نمیشود، این وضعیت که به شدت نیازمند علاج است؛ دردی جانکاه بوده و هر روز شهروندان را با مشکلات بسیاری مواجه میکند؛ آنطور که بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرده است، وضعیت هوای ۱۰روز گذشته کشور، حاکی از افزایش ۲۱درصدی مراجعان به اورژانس نسبت به ۱۰روز مشابه سال گذشته شده است. سال گذشته در همین مدت در مجموع ۸۵هزار و ۲۴۷ نفر در پی آلودگی هوا به اورژانس بیمارستانهای کشور مراجعه کرده بودند که این عدد در مدت مشابه امسال به ۹۵هزار و ۳۶۲مراجعه افزایش یافته است. به گفته وی، در همین مدت، میزان مراجعات موارد قلبی ۲درصد، مراجعات موارد تنفسی ۲۱درصد و در مجموع مراجعات قلبی و تنفسی ۱۲درصد رشد داشته است.
آین آمار نشاندهنده وضعیت نامناسبی است که شهروندان در این روزها با آن روبهرو هستند. در پایتخت نیز از ابتدای امسال تاکنون، شهروندان تهرانی پنج روز هوای پاک، ۱۷۵روز هوای سالم، ۷۹روز هوای ناسالم برای گروههای سنی حساس و هشت روز هم ناسالم برای همه گروههای سنی جامعه استنشاق کردهاند.
سال گذشته و براساس روزشمار شاخص آلودگی در مجموع ۱۰روز هوای پاک، ۲۳۶روز هوای قابل قبول، ۱۰۷روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و ۱۲روز هوای ناسالم برای تمامی گروهها در پرونده شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است. این در حالی است که استاندار تهران موتورسیکلتهای فرسوده را متهم اصلی این آلایندگی دانسته است. اما چرا سالهاست که قانون هوای پاک
خاک میخورد؟!
قوه قضاییه به ترک فعل دستگاهها در حوزه آلودگی هوا ورود کند
مهدی پیرهادی، رییس کمیسیون سلامت محیطزیست و خدمات شهری شهر تهران نیز در صحن شورای شهر تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوا گفته بود، باوجود اینکه بسیاری از افراد و مسوولان دم از آلودگی هوا میزنند و تریبونها روشن و سخنها گفته و مصاحبههایی انجام میشود اما به صورت عملی نتیجه ملموس را مردم نمیبینند و به زودی نیز موضوع آلودگی هوا حل نخواهد شد چراکه دغدغه جدی در کشور برای موضوع آلودگی هوا فعلا وجود ندارد.
رییس کمیسیون سلامت محیطزیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: حداقل ۶میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم که این ۶میلیون خودرو فرسوده بین ۱۵ تا ۲۰لیتر بنزین میسوزانند. میزان آلایندگی این خودروها بالاست.
وی با اشاره به نقش و وظایف ۲۳دستگاه در موضوع آلودگی هوا، از رییس قوه قضاییه خواست به موضوع آلودگی هوا که با جان انسانها در ارتباط است، ورود کنند و گفت: طبق گزارش وزارت بهداشت، سالانه هزاران نفر به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس، ایست قلبی و سکته میشوند.
دولت چهاردهم به دنبال راهکار بلندمدت حل مشکل
در این میان فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت چهاردهم برای حل مشکل آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا راهکارهای کوتاه و بلندمدت دارد و برخی راهکارها مانند زوج و فرد کردن تردد یا تعطیلی برخی مراکز، اقدامات کوتاهمدت برای کاهش آسیب هستند.
وی افزود: برخی اقدامات مانند خروج ناوگان فرسوده و افزایش کیفیت سوخت در وسایل نقلیه و نیروگاهها و کارخانهها و صنایع، تنوع سبد انرژی و تمرکز بر استفاده از انرژی پاک از راهبردهایی است که در دستور کار دولت قرار گرفته و شناسایی منابع آلاینده و تمرکز بر کاهش آلایندگی نیز مورد توجه دولت است.
مهاجرانی مشکل آلایندگی هوا را یکی از مشکلات زیست در قرن جدید عنوان کرد و گفت: بسیاری از کشورها مانند ایران درگیر این مشکل هستند.شهروندان در کلانشهرها از وضعیت هوای شهر خود ناراضی هستند و در این روزها و در پی اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر آغاز بارشها از بعدازظهر روز پنجشنبه ۲۲ آذرماه، برای رفع آلودگی هوا چشم به آسمان دوختهاند.
آغاز برخورد مجلس با مسوولان متخلف در زمینه قانون هوای پاک
سمیه رفیعی، رییس کمیته محیطزیست کمیسیون کشاورزی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کشور بخصوص پایتخت افزود: متاسفانه وضعیت آلودگی هوا هر روز رو به بدتر شدن میرود و هیچ عزمی برای مدیریت این بحران مشاهده نمیشود. وی با اشاره به مولفههای مختلف در آلودگی هوا گفت: با وجود ادعاهای مطرح شده برابر گزارشات مراجع نظارتی کیفیت سوخت توزیعی مطابق استانداردهای تعیینشده نیست و کاهش اکتان بنزین موجب شده حجم آلودگی خروجی از خودروها افزایش یابد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه عملا تغییر محسوسی در حوزه خودروهای تولیدی هم صورت نگرفته است،گفت: براساس قانون هوای پاک و آییننامههای اجرایی مربوطه، اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای کیفیت سوخت، مدیریت مصرف سوخت خانگی، تجاری، صنعتی و توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی با مجموع سهم ۴۱درصدی مهمترین محورهای مهار آلودگی هوا هستند. به گفته وی، اجرای این بندهای قانونی با روندی کند همراه است و عملا مدیریت آلودگی هوا به باد و باران واگذار شده است. رفیعی با اشاره به مرگ و میر سالانه بر اثر آلودگی هوا در کشور گفت: برابر گزارش وزارت بهداشت طی چند روز گذشته که آلودگی هوا در تهران افزایش یافته است شاهد افزایش قابلتوجه سکتههای قلبی بودیم که مقصر و پاسخگوی این موارد قطعا مجریانی هستند که وظایف خود را به درستی انجام ندادهاند. وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت باید خیلی قاطعانهتر در این خصوص ورود کند در حالی که عملا این وزارتخانه همانند سایر دستگاهها منفعلانه در این زمینه رفتار میکند.
وی با اشاره به وضعیت اجرای قانون هوای پاک گفت: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ تفاوتی محسوسی در اجرای احکام قانون هوای پاک توسط دستگاههای اجرایی صورت نگرفته و از ۲۲۸ حکم احصا شده مربوط به ۲۳دستگاه اجرایی ۲۷درصد احکام اصلی و تاثیرگذار قانون مزبور شامل ۶۲ حکم کمافیالسابق توسط دستگاههای اجرا نشده و حدود ۶۱درصد احکام شامل ۱۳۸حکم نیز به صورت ناقص در حال انجام است.رفیعی با اشاره به نقش نظارتی مجلس تاکید کرد: مجلس در حال بررسی موضوع عدم اجرای قانون هوای پاک و قوانین مرتبط در این زمینه است و قطعا بهأزودی برخورد با مسوولان و دستگاههای متخلف را آغاز خواهد کرد و متخلفان برای برخورد به دستگاه قضایی معرفی میشوند.
هوایی که نداریم!
علیرضا مهدیه، کارشناس محیطزیست نیز در اینباره به «جهانصنعت» گفت: ما بهجای هوای پاک، تا دلمان بخواهد آلایندگی داریم و آلودگی هوا در تهران و به تازگی در کل ایران، زیست و محیط را به چالشهای جدید کشیده و بیشتر هم خواهد کشید! انتشار آلاینده از خودروها، صنایع و نیروگاهها و نیز ناقص سوختن گاز در گازسوزها، دلایل اصلی آلودگی هستند و البته فرسودگی همه موارد در شهرهایی که فقط بزرگتر شدهاند و نه بهتر و توسعهیافتهتر! شاید پدیده وارونگی دما که به ویژه در فصلهای سرد، باعث انباشت آلایندهها در جو شهرها میشود که آن هم به سایر وارونگیهای زیستی ما افزوده شده و افزون هم خواهد شد! وی افزود: نبودن هوای مناسب پیامدهای زیستی زیادی دارد که تنگی در نفس و قلب و بروز انواع سرطان، یکی از هزاران است. آلودگی هوا محیط و زیست را میآزارد و بر کیفیت و هزینههای زندگی تاثیرگذار است، بهرهوری اقتصادی را در جامعه کم میکند و ناسلامتی هوا، نارضایتی و ناراحتی خواهد ساخت. همان ناراحتی که از ناداشتههایی تشکیل میشود که باید داشته باشیم تا کمی هوای ما را داشته باشند تا در نبودن مازوت هم هوایی شویم و هوا بخواهیم!
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد