20 - 02 - 2025
آغاز یک دوران جدید؟
گروه فرهنگ و هنر- امسال در حالی آثاری مانند «آنورا»، بروتالیست» و «امیلیا پرز» در میان نامزدهای اصلی قرار گرفتند که فیلمهای پرهزینهتر و موردانتظارتر جایی در فهرست نهایی برای رقابت اسکار نداشتند و از گردونه رقابت خارج شدند. با وجود اینکه فیلمهایی مانند «شرور» و «تل ماسه: قسمت دوم» توانستند نامزدهای متعددی در اسکار امسال کسب کنند، رویکرد آکادمی در حمایت از فیلمهای کوچکتر و غیرمتعارف باعث شد برخی فیلمهای پرمدعا از رقابت کنار بروند. از دنباله موردانتظار یک برنده اسکار گرفته تا یک درام الهامبخش ورزشی و یک فیلم زندگینامهای موسیقایی با حضور یک بازیگر محبوب، این آثار نتوانستند به موفقیتی که برایشان پیشبینی میشد، دست یابند و از گردونه رقابت حذف شوند.
«آتش درون»
فیلم «آتش درون» به کارگردانی ریچل موریسون که داستان قهرمان بوکس المپیک، کلارسا شیلدز را روایت میکند، در جشنواره فیلم تورنتو با تحسین منتقدان مواجه شد. این فیلم به نویسندگی بری جنکینز و با بازی رایان دستینی و برایان تایری هنری، انتظار میرفت که در اسکار بدرخشد. هنری که پیشتر نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شده بود، شانس بالایی برای تکرار این موفقیت داشت اما عدم توجه آکادمی به فیلمهای ورزشی و تبلیغات ضعیف باعث شد این فیلم از رقابت بازبماند.
«گلادیاتور ۲»
دنباله فیلم مشهور «گلادیاتور» ساخته ریدلی اسکات، ابتدا بهعنوان یکی از مدعیان اصلی اسکار شناخته میشد. نسخه اصلی این فیلم پنججایزه اسکار، ازجمله بهترین فیلم را به خود اختصاص داده بود و امید میرفت که این قسمت جدید نیز بتواند اسکار را برای اسکات به ارمغان بیاورد. اما با نمایش فیلم، انتظارات کاهش یافت و بهتدریج همه نامزدیهای احتمالی آن از پل مسکال و دنزل واشنگتن گرفته تا خود اسکات از بین رفتند. در نهایت، این فیلم تنها در بخش بهترین طراحی لباس نامزد شد، درحالیکه سهم فیلمهای بلاکباستر در شاخه بهترین فیلم به «شرور» و «تل ماسه: قسمت دوم» محدود شد.
«بلیتز»
فیلم «بلیتز» به کارگردانی استیو مککوئین، کارگردان برنده اسکار فیلم «1۲سال بردگی»، یکی از امیدهای اصلی اسکار بهنظر میرسید. این فیلم که به بمباران لندن در جنگ جهانی دوم میپردازد و با بازی سیرشا رونان همراه بود، در جشنواره فیلم لندن برای اولینبار به نمایش درآمد. اما نقدهای متوسط و استراتژی پخش نامشخص از سوی اپل، باعث شد که فیلم در شلوغی فصل جوایز گم شود و در نهایت نتواند نظر رایدهندگان را جلب کند.
«ماریا»
فیلم زندگینامهای «ماریا» به کارگردانی پابلو لارین و با بازی آنجلینا جولی در نقش ماریا کالاس، انتظار میرفت که حداقل در بخش بازیگری نامزد شود. اما این فیلم، مانند دیگر آثار لارائین (جَکی و اسپنسر) که پیشتر مورد توجه آکادمی قرار گرفته بودند، نتوانست به موفقیتی مشابه دست یابد و از فهرست نامزدها حذف شد.
«جوکر: جنون مشترک»
دنباله «جوکر» که در سال۲۰۱۹ اسکار بهترین بازیگر مرد و بهترین موسیقی متن را به دست آورده بود، این بار نتوانست مسیر موفقیت را تکرار کند. فیلم در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و با حضور لیدی گاگا در کنار واکین فینیکس، امید زیادی برای اسکار داشت. اما «جوکر: جنون مشترک» بهعنوان یک فیلم نیمهموزیکال و غیرمتعارف، انتظارات تماشاگران و آکادمی را برآورده نکرد و از فهرست نامزدها کنار گذاشته شد.
«ویل وهارپر»
مستند «ویل وهارپر» که سفر جادهای ویل فرل و دوستشهارپر استیل را به تصویر میکشد، یکی از فیلمهای تاثیرگذار جشنواره ساندنس بود. این مستند که با استقبال تماشاگران و منتقدان مواجه شد، توسط نتفلیکس خریداری و تبلیغات گستردهای برایش انجام شد اما آکادمی در سالهای اخیر نسبتبه مستندهایی با حضور چهرههای مشهور و فیلمهای مستند آمریکایی بیتوجه بوده و این فیلم نیز از نامزدی در اسکار بازماند.
«اینجا»
فیلم «اینجا» به کارگردانی رابرت زمکیس که با ستارگانی چون تام هنکس و رابین رایت همراه بود، یکی دیگر از فیلمهای ناامیدکننده این فصل بود. این فیلم که براساس یک رمان گرافیکی ساخته شده و داستان آن در یک اتاق و در گذر زمان روایت میشود، مانند دیگر آثار اخیر زمکیس نتوانست توجه منتقدان و آکادمی را به خود جلب کند. حتی در بخش جلوههای ویژه نیز که معمولا از فیلمهای زمکیس تقدیر میشود، این فیلم موفق به نامزدی نشد.
«درس پیانو»
پس از موفقیت فیلم «حصارها» در اسکار که توانست جایزهای برای وایولا دیویس به ارمغان بیاورد و سه نامزدی دیگر کسب کند و همچنین موفقیت «بلک باتم ما رینی» با دو جایزه اسکار و سه نامزدی دیگر، انتظار میرفت اقتباس دیگری از آثار آگوست ویلسون نیز مورد توجه آکادمی قرار گیرد. فیلم «درس پیانو» که در جشنواره تلوراید۲۰۲۳ به نمایش درآمد، نقدهای مثبتی دریافت کرد و بازی دانیل ددوایلر که سال قبل از نامزدی برای فیلم «تیل» محروم شده بود، مورد تحسین قرار گرفت. بسیاری پیشبینی میکردند که او امسال در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد شود اما با وجود چند نامزدی از سوی انجمن بازیگران و حلقه منتقدان، بار دیگر نادیده گرفته شد. این فیلم که از نظر بصری پرجزئیاتترین و خوشساختترین اقتباس از ویلسون محسوب میشد، حتی در بخشهای فنی نیز موفق به دریافت هیچ نامزدی نشد و بهعنوان یکی دیگر از شکستهای نتفلیکس در فصل جوایز ثبت شد.
«شِرلی»
فیلم زندگینامهای «شرلی»، درباره شرلی چیزم، نخستین زن سیاهپوستی که برای ریاستجمهوری آمریکا نامزد شد، یکی دیگر از امیدهای بالقوه اسکار بود. با حضور بازیگر برنده اسکار، رجینا کینگ و فیلمنامهای از جان ریدلی (برنده اسکار با فیلم ۱۲سال بردگی)، این فیلم روی کاغذ یک اثر قدرتمند بهنظر میرسید اما پس از اکران آزمایشی ضعیف، این پروژه که میتوانست یکی از شانسهای مسلم نتفلیکس باشد، دو سال به تعویق افتاد و سرانجام در بهار۲۰۲۴، در بحبوحه رقابتهای انتخاباتی آمریکا، با نقدهای متوسطی منتشر شد. این فیلم که میتوانست برای رجینا کینگ موفقیتی در اسکار بههمراه داشته باشد، از رقابت کنار ماند. با این حال، او احتمالا در فیلم جنایی «سرقت نافرجام»(Caught Stealing) به کارگردانی دارن آرونوفسکی، توجه بیشتری را جلب خواهد کرد.
«لی»
کیت وینسلت، با ششنامزدی و یک برد در کارنامهاش، همواره از چهرههای مطرح فصل جوایز بوده است. امسال نیز پس از دو نامزدی گلدنگلوب (یکی در بخش تلویزیونی)، نام او بار دیگر در رقابتها مطرح شد اما نقشآفرینی او در فیلم زندگینامهای «لی» که درباره لی میلر، عکاس جنگ جهانی دوم است، نتوانست نظر آکادمی را جلب کند. این فیلم که ساختاری کلاسیک و روایتی معمولی داشت، ممکن بود ۲۰سال پیش موفق باشد اما در فضای رقابتی امسال نتوانست تاثیرگذار باشد. حتی حمایت لحظه آخری همبازیهای لئوناردو دیکاپریو و فرانسیس فیشر در فیلم «تایتانیک» هم نتوانست به نجات این فیلم کمک کند. «لی» که در جشنواره تورنتو ۲۰۲۳ به نمایش درآمده بود، از نگاه منتقدان فیلمی معمولی و کماثر تلقی شد و در نهایت نتوانست به اسکار راه یابد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد