23 - 02 - 2021
آزادسازی بدترین و آخرین راهکار اصلاح قیمت خودرو است
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو به ضرر قطعهسازان و مردم است، گفت: در صورت کاهش قیمت مواد اولیه قطعات، قیمت کارخانهای خودروها ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.
مازیار بیگلو در یک نشست خبری با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو به ضرر قطعهسازان و مردم است، اظهار داشت: آزادسازی قیمتها بدترین و آخرین راهکار اصلاح قیمت خودرو است، به جای این کار باید با مدیریت قیمتهای افسارگسیخته مواد اولیه، قیمت خودرو کاهش یابد.
وی با تاکید بر اینکه میخواهیم قیمت تمام شده کالا پایین باشد، تصریح کرد: با آزادسازی، قیمت خودرو افزایش مییابد و این موضوع باعث نارضایتی مردم خواهد شد.
وی افزود: ۸۰ درصد قیمت خودرو شامل قیمت قطعات و مواد اولیه است و این در حالی است که قیمت قطعات و مواد اولیه افسارگسیخته افزایش یافته است. ما آمادگی داریم در صورت تعدیل قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات خود را در تعامل با خودروسازان و به نفع مردم کاهش دهیم.
به گفته بیگلو، موضع قطعی انجمن قطعهسازان این است که بدترین راهکار، افزایش قیمتهایی است که به مصرفکنندگان لطمه بزند.وی با اشاره به اینکه قیمت خودرو باید به نفع مصرفکننده و تولیدکننده تمام شود، گفت: در حال حاضر که بحث قیمتگذاری خودرو مطرح است، قیمتها باید طوری تعیین شود که به نفع مصرفکننده باشد.
دبیر انجمن قطعهسازان تصریح کرد: طرحهای مختلفی برای قیمتگذاری خودرو مطرح است که یکی از آنها، قیمتگذاری در بورس است. این طرح به شرطی خوب است که قطعات و مواد اولیه نیز در بورس عرضه شود.
وی با تاکید بر اینکه با کاهش قیمت مواد اولیه میتوانیم قیمت کارخانهای خودروها را ۳۰ درصد کاهش دهیم، گفت: در حال حاضر چند طرح برای قیمتگذاری خودرو مطرح است که به صورت موازی و بدون اخذ نظر قطعهسازان پیگیری میشود. یکی از این طرحها در مجلس مطرح شده اما با وجود تماسهای مکرر با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ظاهرا نمیخواهند از قطعهسازان نظرخواهی و استفاده کنند.
بیگلو اظهار کرد: طرح دوم نیز طرح جهش تولید است که توسط وزارت صنعت پیگیری میشود و در طرح سوم هم موضوع قیمتگذاری خودرو توسط نهاد ریاستجمهوری پیگیری میشود. در هر حال امیدواریم قیمت خودرو یکبار برای همیشه در کشور تعیینتکلیف شود.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد قیمت خودرو به مواد اولیه و قطعات اختصاص دارد، ادامه داد: مواد اولیه در بورس فروش میرود، اما قیمت خودرو دستوری تعیین میشود، در این میان، قطعهسازان در حال زیان هستند زیرا مواد اولیه را با قیمت بالا میخرند، اما محصولشان را ارزان به خودروساز میفروشند.
وی همچنین با اشاره به پیشنهاد وزیر صنعت برای تشکیل کنسرسیومی از قطعهسازان در راستای خودکفایی در صنعت خودروسازی، گفت: این کنسرسیوم با حضور ۳۰ شرکت قطعهساز تشکیل شده و وجاهت حقوقی نیز دارد، اما جالب اینجاست که خودروسازان حتی به این کنسرسیوم وقت ملاقات نمیدهند و تمایلی به انجام این کار ندارند.
به گزارش فارس، دبیر انجمن قطعهسازان ادامه داد: با وجود همه مسائل و مشکلات، اما قطعهسازان همچنان در خطمقدم تولید هستند و سعی میکنند سال آینده نیز تیراژ تولیدشان را حفظ کنند که در این مورد میتوان به حضور در پروژههای خودکفایی در محصولات جدید ایرانخودرو و سایپا اشاره کرد. خوشبختانه قرار است تولید شاهین آغاز شود، تارا هم در حال تولید و آمادهسازی است که با تولید آنها به قطعهسازان کمک خواهد شد.
به گفته وی، قطعهسازان به موقع پول تولیدات خود را از خودروسازان دریافت نمیکنند که این رویه باعث میشود نتوانند در تولید سرمایهگذاری کنند و مدام در حال ضرر و زیان هستند.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در صورت گشایشهای بینالمللی نباید دوباره به سمت شرق یا غرب متمایل شویم، گفت: طی دو سال گذشته و در دوران تشدید تحریمها، قطعهسازان به توانمندی بالایی در داخلیسازی قطعات دست یافتند که منجر به کاهش وابستگی کشور به غرب و شرق شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد