24 - 08 - 2023
۴ هزار میلیارد تومان در صندوق توسعه وزارت صمت
سیدامیر احمدی دبیر انجمن مرکز اسقاط کشور در مورد اینکه ظاهرا تغییراتی در روند ثبتنام مالکان خودروهای اسقاط در سامانه یکپارچه فروش خودرو ایجاد شده، آیا سیاستهای دولت در این خصوص تغییر کرده است؟ گفت: با توجه به بحث قانون ساماندهی صنعت خودرو که کلیه خودروسازان را مکلف به استفاده از گواهی اسقاط کرده است، خودروسازان برای محصولاتی که داخلیسازی بیشتر از ۴۰ درصد دارند باید گواهی اسقاط ارائه دهند. بنابراین خودروسازان بیشتر از گذشته متقاضی گواهی اسقاط شدهاند. این موارد به دلیل راهاندازی ستاد نوسازی ایجاد شده که مدیریت صحیح روی موضوع اسقاط خودروها دارد. اگر برنامههای این ستاد با قوت فعلی ادامه یابد، خروج خودروهای فرسوده به روزهای آرمانی خود باز خواهد گشت. وی در مورد ستاد نوسازی افزود: ستاد نوسازی ذیل وزارت صمت و سازمان ایدرو فعالیت خود را انجام میدهد. این ستاد با راهاندازی سامانه جدید به دنبال رونمایی از طرحهای تازه است. اگر روند نوسازی برای متقاضیان مرحله دوم سامانه یکپارچه خودرو تسریع یافته به دلیل پیگیریها و پاسخگوییهای این ستاد است. ستاد نوسازی از انجمن جهت افزایش نوسازی و تسهیل روند دعوت به همکاری کرده است. احمدی در مورد ارزش مقدار گواهی اسقاط خودرو، گفت: ۵/۱ درصد ارزش مقدار گواهی اسقاط خودرو به صندوق توسعه وزارت صمت واریز شده است. بارها از مسوولان خواستار بودیم که وامهای کمبهره، بدون بهره یا ارزانقیمت توام با بودجه مذکور در این صندوق جهت نوسازی ناوگان در نظر بگیرند. باتوجه به وجود ۴ هزار میلیارد تومان در صندوق توسعه وزارت صمت، طرحی جهت هزینه این بودجه برای نوسازی وجود ندارد. امیدواریم ستاد نوسازی با ارائه برنامهای برای صرف این بودجه روند خروج خودروهای فرسوده را تسریع بخشد. البته زمزمه واردات خودرو مالکان محصولات فرسوده را نسبت به نوسازی امیدوار کرده است. دبیر انجمن مرکز اسقاط کشور در مورد این سوال که به تازگی معاون اول رییسجمهوری دستوری برای افزایش تسریع روند واردات کامیونها صادر کرده، آیا اسقاط کامیونها همچنان در جریان است نیز گفت: سرعت روند اسقاط خودروهای سنگین کاهش یافته است. در حملونقل باری جادهای شاهد حضور خودروهای سنگین با ۴۰ تا ۵۰ سال سن در جادهها هستیم؛ خودروهایی که علاوه بر افزایش مصرف و سوخت آلایندگی منجر به کاهش ایمنی نیز میشوند. باید محرک ویژهای برای خروج این محصولات در نظر گرفته شود.احمدی در پاسخ به این سوال که برخی از متقاضیان از وضعیت واریز وجه جهت تکمیل فرآیند دریافت خودرو شکایت دارند، وضعیت تکمیل روند ثبتنام اکنون در چه مرحلهای است؟ تصریح کرد: مالکان خودروهای فرسوده که در دی و بهمن سال گذشته محصولات خود را به مراکز اسقاط تحویل دادند، تاکنون وارد مرحله واریز وجه نشدند، از همین رو فشارهای فراوانی به مراکز اسقاط از سوی مالکان تحمیل شده است. مالکان این محصولات از اقشار آسیبپذیر جامعه هستند که امیدوار بودند بتوانند سال جدید را با خودروی نو شروع کنند، علیرغم گذشت حدود شش ماه از سال جاری تاکنون خودروسازان داخلی پیامی برای تکمیل وجه ارسال نکردند. این در حالی است که مراکز اسقاط وظیفه خود را انجام دادهاند و ناجا نیز تایید اسقاط را ارائه کرده است. ستاد نوسازی و وزارت صمت باید خودروسازان را مکلف کنند که این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند تا باری از روی دوش مراکز اسقاط، ناوگان فرسوده حملونقل و مصرف بالای بنزین برداشته شود و به اصطلاح با یک تیر چند نشان زده شود.