27 - 11 - 2024
۲۰۸همت؛ زیان انباشته خودروسازان
«جهانصنعت»- بررسی صورتهای مالی خودروسازان تا پایان مهر ۱۴۰۳ نشان میدهد، مجموع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور- فقط شرکتهای مادر- بالغ بر ۲۰۸هزار و ۳۴۰میلیارد تومان بوده است که حاکی از تداوم روند منفی درآمدزایی آنها بهشمار میرود. با وجود این، انتظار میرود با اجرایی شدن افزایشهای اخیر قیمت کارخانهای خودروهای داخلی
تا حدی- دستکم در کوتاهمدت- این روند را کُند یا حتی متوقف کند. اما از آنجا که تجربه سالهای تحریمزده اخیر نشان میدهد و برخی تحلیلگران بازار پیشبینی کردهاند، نرخ دلار بنای آرام گرفتن ندارد و احتمالا باز هم دچار جهش خواهد شد. اگر این تجربهها تکرار و این پیشبینیها محقق شوند، با گذشت مدت کوتاهی، دوباره شاهد تشدید شکاف میان قیمت کارخانهای خودروهای داخلی با قیمتهای بازار آزاد خواهیم بود. در چنین شرایطی است که برخی کارشناسان، عرضه خودرو در بورس کالا را حتی از همین روزها تجویز میکنند تا با استفاده از مکانیسم کشف قیمت در این بازار، فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد همواره به هم نزدیک باقی بمانند تا هم خودروسازان دچار زیان نشوند و هم به اصطلاح فنر قیمت جمع نشود تا در یک بزنگاه دیگر، رها شود.
پس از جهش ارزی سال۱۳۹۱ و افزایش شدید قیمت خودروها، شورای رقابت وفق ماده (۵۸) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، تدوین دستورالعمل نحوه قیمتگذاری خودروها را برعهده گرفت و از همان ابتدا مناقشات میان خودروسازان و شورای رقابت ایجاد شد و با شروع دور دوم تحریمها در سال ۱۳۹۷، نحوه قیمتگذاری آثار فراوانی را بر صنعت خودرو ایجاد کرد به نحوی که با وجود مشکلات ناشی از تحریم و ناکارآمدی خودروسازان، تا پایان مهرماه سال جاری زیان سه خودروساز بزرگ کشور مجموعا به بیش از ۲۰۸هزار میلیارد تومان رسیده است.
آنگونه که مهر گزارش کرده است، هر چند از سال۱۳۹۷ تاکنون چندین بار مسوولیت قیمتگذاری میان شورای رقابت و سایر نهادها از جمله ستاد تنظیم بازار دست به دست شده اما این تغییر نهادی نهتنها وضعیت را بهتر نکرده که به بدتر شدن وضعیت نیز منجر شده است.
تازهترین آمارها
بررسی آخرین وضعیت صورتهای مالی خودروسازان که البته یک گزارش غیر تلفیقی بوده و فقط به سه شرکت مادر ایرانخودرو، سایپا، پارسخودرو مربوط میشود و شرکتهای زیرمجموعه را لحاظ نکرده است، نشان میدهد زیان انباشته همچنان ادامه دارد و هر ماه رکوردهای جدیدی را ثبت میکند؛ به شکلی که مجموع زیان انباشته سه شرکت ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو تا پایان مهرماه به ۲۰۸هزار و ۳۴۰میلیارد و ۵۵۸میلیون تومان رسیده است.
تا انتهای سال۱۴۰۲ مجموع زیان انباشته خودروسازان ۱۸۶هزار و ۴۱۴میلیارد و ۲۳۹میلیون تومان بوده که نشان میدهد در این مدت بالغ بر ۲۲هزار میلیارد تومان به زیان انباشته خودروسازان اضافه شده و این رقم در انتهای مهرماه به ۲۰۸هزار و ۳۴۰میلیارد و ۵۵۸میلیون تومان رسیده است.
نکته قابل توجه آنکه خودروسازان از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۱۱هزار میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کردهاند که در قیاس با مدت مشابه پارسال که این رقم ۳۱هزار میلیارد تومان بود، کاهش ۶۵درصدی را نشان میدهد.
در این بین با توجه به اینکه وضعیت زیاندهی خودروسازان وارد ریل کاهشی شده و از آن طرف نیز خودروسازان توانستند مجوز افزایش ۳۰درصدی قیمت را بگیرند، به نظر میرسد وضعیت زیاندهی این شرکتها نسبت به قبل کندتر شود.
زیان ۱۲۲همتی ایرانخودرو
گزارش صورت مالی ایرانخودرو نشان میدهد این شرکت تا انتهای مهرماه امسال بالغ بر ۱۲۲هزار و ۱۶۰میلیارد و ۱۷۵میلیون تومان زیان انباشته داشته است، یعنی مجموع زیان انباشته این شرکت بیش از ۲برابر سرمایه ثبت شده این شرکت (۳۰ همت) است. زیان انباشته این شرکت تا انتهای سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۱۰هزار و ۳۶۱میلیارد و ۲۶۳میلیون تومان بود.
این شرکت طی ششماهه امسال ۷ هزار و ۲۷۹میلیارد و ۳۷۸میلیون تومان زیان ناخالص داشته است که نسبت به مدت مشابه پارسال که این رقم ۱۲هزار و ۵۴۵میلیارد و ۳۶۱میلیون تومان بود افت ۶۳درصدی را نشان میدهد.
زیان 6/58 همتی سایپا
بررسی صورتهای مالی شرکت سایپا نیز نشان میدهد این شرکت تا پایان مهرماه امسال ۵۸هزار و ۶۱۱میلیارد و ۴۱۶میلیون تومان زیان انباشته ثبت کرده است که مانند ایرانخودرو بیش از ۲برابر سرمایه ثبتشده خود زیان انباشته دارد. سرمایه ثبتشده این شرکت بالغ بر ۱۹هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است. همچنین سایپا در ششماهه امسال بالغ بر یک هزار و ۱۴۰میلیارد و ۷۹۱میلیون تومان زیان ناخالص به ثبت رسانده است که در مقایسه با نیمه نخست پارسال که ۶هزار و ۶۰۵میلیارد و ۷۷۹میلیون تومان بود افت ۸۲درصدی را نشان میدهد.
زیان 5/27 همتی پارسخودرو
بررسی صورت مالی شرکت پارسخودرو نیز بیانگر تداوم زیاندهی این شرکت همچون ایرانخودرو و سایپا است.
بر این اساس تا پایان مهرماه امسال این گروه خودروسازی ۲۷هزار و ۵۶۸میلیارد و ۹۶۷میلیون تومان زیان انباشته ثبت کرده است. سرمایه ثبتشده پارسخودروییها در بورس، کمی بیش از ۱۱هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است بنابراین زیان انباشته آنها از نصف سرمایه بالاتر است.
زیان انباشته این شرکت در نیمه نخست 2هزار و ۱۶۲میلیارد و ۵۰۸میلیون تومان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۴هزار و ۲۰۲ میلیارد و ۲۰۶ میلیون تومان بود افت ۴۸ درصدی را نشان میدهد.
سرمایه ثبتشده پارسخودروییها در بورس، کمی بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان است بنابراین زیان انباشته آنها از نصف سرمایه بالاتر است.
خودروسازان ورشکسته
براساس این گزارش، با توجه به اینکه زیان خودروسازان از سرمایه ثبتشدهشان بیشتر است از این رو این ۳ خودروساز مشمول ماده۱۴۱ قانون تجارت بوده و در مسیر ورشکستگی قرار دارند. ماده ۱۴۱ برای شرکتهایی است که نیمی از سرمایه خود را از دست دادهاند. در واقع این ماده یک پیشبینی قانونی است تا شرکت و پرسنل آن پیش از نابودی کل سرمایه شرکت، چارهای بیندیشند. در متن ماده ۱۴۱ قانون تجارت آمده است که «اگر بر اثر زیانهای وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیاتمدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوقالعاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت، مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. در صورتی که هیاتمدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوقالعاده مبادرت نکند، یا مجمعی که دعوت میشود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد شود هر ذینفع میتواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیتدار درخواست نماید.»
نکته قابل توجه آنکه در قانون تجارت، حتی عواقب عدم رعایت ماده۱۴۱ نیز منتشر شده که براساس ماده ۲۶۵، میتواند حکم جزایی در پی داشته باشد. در صورتی که هیاتمدیره برای برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده پیشگام نشود، این وظیفه بر عهده بازرس خواهد بود. بازرس باید در کمتر از دو ماه نسبت به اعلام نصف شدن سرمایه و لزوم برگزاری مجمع اقدام نماید. از اینرو میبینیم که برخی کارفرمایان برای بر ملانشدن وضعیت مالیشان، از معرفی به عنوان مشمول ماده ۱۴۱ طفره میروند. برخی دیگر ترجیح میدهند با روشهایی شبیه تهاتر یا واگذاری بدهیها به بدهکاران، بخشی از سرمایه اصلی صندوق را حفظ کنند.البته خودروسازان تاکنون توانستهاند با تجدید ارزیابی داراییهای خود از این اتفاق جلوگیری کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد