1 - 11 - 2023
۱۲ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در حال تردد هستند
محمود مشهدیشریف رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو پیرامون آخرین آمارهای مربوط به خودروهای فرسوده کشور اظهار کرد: براساس اطلاعات موجود از این نوع وسایل نقلیه، در حال حاضر بالغ بر ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت، ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی تجاری (انواع کامیونها)، ۵/۲ میلیون اتومبیل سواری و در نهایت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار وسیله نقلیه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس مستعمل در کشور وجود دارد که مجموع آنها به حدود ۱۲ میلیون دستگاه وسیله نقلیه فرسوده میرسد.
رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو همچنین درباره مصاحبه رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده مبنی بر اسقاط ۳۰ هزار دستگاه خودرو در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ و رشد ۳ برابری این عدد نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال ۱۴۰۱ گفت: با فرض صحت اسقاط این تعداد خودرو، باید این نکته را یادآور شد که این عدد در مقایسه با تعداد خودرویی که باید اسقاط شود کمتر از ۱۰ درصد است.
وی توضیح داد: شرایط برای اسقاط خودروهای فرسوده باید بهگونهای رقم بخورد که آمار تعداد آنها در هر سال به طور میانگین به عدد ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار دستگاه برسد. اسقاط ۳۰ هزار دستگاه خودروی مستعمل در مقایسه با سالهایی مثل ۹۸، نشان از رشدی ۷ برابری آن دارد، اما در مقایسه به اسقاط ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۳ این عدد فقط یکیازدهم آن میشود.
مشهدیشریف تصریح کرد: مقایسه اسقاط ۳۰ هزار دستگاه خودرو با ارقام سالهای قبل حرف درستی است، اما این عدد در مقایسه با چشمانداز تعیینشده در برنامه در حال تدوین هفتم توسعه، نشان از عقبماندگی ۹۰ درصدی در زمینه اسقاط خودروها دارد.
رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو همچنین درباره سن فرسودگی خودروهای سواری هم توضیح داد: در این مورد دو مولفه مرز فرسودگی و همچنین سن فرسودگی وجود دارد؛ در حال حاضر اگر سن یک خودرو ۱۵ سال باشد، میتوان گفت که در مرز فرسودگی قرار دارد، اما اگر ۲۰ سال باشد، میتوان گفت که آن اتومبیل فرسوده است.
وی خاطرنشان کرد: این مولفهها برای انواع وسایل نقلیه متفاوت است. به عنوان مثال، سن فرسودگی تاکسیها ۱۰ سال و برای اتوبوسهای حملونقل شهری از نوع دیزلی ۱۰ سال، پایه گازسوز هیبریدی ۱۲ سال و در آخر برقیها ۲۰ سال است.
مشهدیشریف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اسقاط خودروهای قدیمی میتواند منجر به برهم خوردن تعادل در بازار خودرو شود یا خیر، گفت: خیر، زیرا اکنون تیراژ تولید خودرو توسط خودروسازان بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار الی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است. علاوه بر این مساله، ما اکنون با تراکم تولید خودرو مواجه هستیم؛ لذا، برای ادامه فعالیت چرخه تولید این کالا، اسقاط خودروهای فرسوده یک امر ضروری است.
رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در پایان تاکید کرد: با اسقاط خودروهای فرسوده بازارهای جدیدی برای اتومبیلهای تازه تولیدشده ایجاد میشود؛ در صورت توقف و یا کند شدن روند اسقاط خودروها، خیابانهای تهران یا سایر شهرها تبدیل به پارکینگ ماشین میشود، کمااینکه چنین وضعیتی الان هم اتفاق افتاده است.