29 - 04 - 2023
یاس، نامجو و ابی چطور وارد سریالهای مجاز شدند؟
گروه فرهنگ و هنر- «قلب تو قلب پرنده، پوستت اما پوست شیر»، یک بار برای شنیدنش کافی است، چرا؟ چون ساترا خواسته بود. برای توضیح واضحتر این ماجرا باید گفت چون صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی برای قسمت آخر سریال «پوست شیر» مشروط به حذف موسیقی تیتراژ پایانی این سریال بود. بار اول پخش شد اما بعد از گرفتن تذکر، این موسیقی حذف شد که تنها دلیلش هم یک جمله بود «موسیقی غیرمجاز است». حواشی این سریال البته کم نبود. در فضای مجازی این مساله ایجاد شد که موسیقی متن «پوست شیر» هم تقلیدی است. یکی از کاربران فضای مجازی با انتشار ویدئویی اعلام کرد که موسیقی متن این سریال، ساخته بامداد افشار شباهتهای فراوانی به موسیقی متن اینتراستالر (میانستارهای) اثر هانس زیمر دارد؛ موسیقی تیتراژ «پوست شیر» با کمترین حاشیهای که ممکن بود از روی پلتفرم برداشته شد، اما در تمام نسخههای غیرقانونی منتشرشده، موسیقی ابراهیم حامدی را دارد؛ این تنها ماجرای تنشزای مشترک در حوزه تصویر و موسیقی نبود و تلویزیون و صداوسیما نیز بارها در این ورطه حاشیهساز شدهاند.
خرداد ۱۳۹۹ بود که قسمت آخر فصل سوم سریال «بچهمهندس» پخش شد و در تیتراژ پایانی موسیقی «ای ایران» به گوش میخورد که صدای خواندن چند نفر در آن است و یک زن با صلابت میگوید «دشمن ارتو سنگ خارهای من آهنم». اشتباه نکنید موسیقی موردی نداشت. حتی همخوانی یک زن و پخش آن در صداوسیما هم مشکلی نداشت، اینبار مساله حاشیهساز چیز دیگری بود. آن صدا برای لیلا فروهر بود که جنجالهای زیادی به پا کرد و البته تنها توضیح علی غفاری برای انتخاب این قطعه که سالها پیش توسط لیلا فروهر، و گروه دِ بویز اجرا شده بود؛ اظهار بیاطلاعی بود که از چند و چون و اصل و نسب این قطعه اطلاعی نداشته است.
تهیهکننده «پوست شیر»: چه بلایی سرمان آمد که به آدمهای امروزی تبدیل شدیم؟
سال ۱۳۹۵ مصطفی کیایی فیلم سینمایی «بارکد» را ساخت؛ اما مشکلش کجا بود؟ یاس، خواننده رپ! همان زمان، یعنی خرداد ۱۳۹۵، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد وقت، صحبتهایی را درباره حذف صدای یاس از تیتراژ این فیلم مطرح کرد و کمی بعدتر مشخص شد اصلاحات زیادی به این فیلم وارد شده، که یکی از آنها اصلاح موسیقی است.
همزمان با انتشار این خبر بهرام رادان در حمایت از یاسر بختیاری معروف به یاس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تاریخ تکرار میشود: حدود ده سال پیش جناب مهرجویی تماس گرفتند و گفتند «دارند جلوی اکران «سنتوری» را میگیرند.» بیشتر ایرادشان روی صدای محسن چاوشی بود. و حالا مصطفی کیایی زنگ زد و گفت نگران اکران چهارشنبه «بارکد» به خاطر صدای یاس است؛ انگار تماسهایی گرفته شده بود. تمام تلاشم این است که «بارکد» به سرنوشت «سنتوری» مبتلا نشود. یاسر، رفیق عزیزم هم خوب میداند که برای شنیده شدن صدایش در سالنهای سینما تمام سعیمان را کردهایم و میکنیم. به امید روزی که همه صداها شنیده شوند…»
همان زمان مصطفی کیایی درباره فیلمش و حاشیههایش گفته بود: «طرف حساب ما برای پخش تیتراژ، سازمان سینمایی است و ما فیلم را به صورت کامل به همراه مشخصات و تیتراژ به این سازمان ارسال کرده بودیم که صدای یاس هم در آن بود و بدون هیچ مشکلی به ما پروانه نمایش داده بودند. اما سه روز مانده به اکران، ناگهان نام یاس از تیتراژ حذف شد و ناچار شدیم موسیقی بدون کلام آهنگ یاس را بگذاریم.»
صدای محسن چاوشی را حتی از تلویزیون هم شنیدهایم، اما حدود ۱۲ سال پیش شنیدن «رفیق من سنگ صبور غمها به دیدنم بیا که خیلی تنهام» خلاف قانون بود چون در آن زمان چاوشی فعالیت خود را بدون مجوز انجام میداد. وقتی بهرام رادان برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر گرفت، کمتر کسی تصور میکرد تنها به فاصله دو روز به اکران عمومی فیلم در حالی که تبلیغات فراوانی برای نمایش عمومی آن در نظر گرفته شده بود، مُهر توقیف، از سوی وزیر ارشاد وقت به فیلم بخورد. بهرام رادان بعدها گفت: «غم فیلم سنتوری باعث مرگ فرامرز فرازمند، تهیهکننده این فیلم شد، در حالی که نسخه بدون سانسور سنتوری را مردم در خانههای خود دیدند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد.»
در آن زمان داریوش مهرجویی، برای آنکه «سنتوری» به نمایش در بیاید، به حذف صدای محسن چاوشی تن داده بود؛ اما فیلم با اینکه در جشنواره اکران شده بود، توقیف و بعدها هم قاچاق شد.
«چارخونه» به کارگردانی سروش صحت سریال طنزی بود که در سال ۱۳۸۶ روی آنتن شبکه سه تلویزیون رفت و بعد از آن هم بدون مشکل بارها و بارها از تلویزیون پخش شد؛ اما در زمان پخشش یک مشکل داشت و آن هم تیتراژ شروع برنامه با صدای محسن نامجو بود. در قسمتهای ابتدایی این سریال با صدای نامجو روی آنتن رفت؛ اما خیلی از شروع سریال نگذشته بود که حمید میهندوست مدیر تولید مجموعه تلویزیونی «چارخونه» اعلام کرد: خواننده تیتراژ «چارخونه» از سوی مسوولان پخش شبکه سه سیما تغییر یافته است. او در توضیح این تغییرات گفته بود: «در تیتراژ مجموعه تلویزیونی «چارخونه» آقای محسن نامجو به عنوان خواننده حضور داشت که بنا به تصمیمات شبکه سه سیما که من از آنها بیخبرم، مجبور به تعویض خواننده شدیم. این اتفاق در حالی رخ داد که پیش از این، محسن نامجو در مجموعه «ترش و شیرین» به کارگردانی عطاران به عنوان خواننده تیتراژ حضور داشت که این تصمیم مدیران شبکه سه در حذف این خواننده بسیار جالب است.»