3 - 02 - 2025
گلایه از واردات لنت ترمز به کشور
ایسنا- تولید لنت در داخل برای انواع وسیله نقلیه و غیرنقلیه، در شرایطی به خودکفایی کامل رسیده و انبارهای لنتسازان مملو از کالای با کیفیت داخلی است که راه برای واردات این کالا باز است، همین امر گلایه تولیدکنندگان لنت را به همراه داشته است. آنها معتقدند با تخصیص یکهشتم ارز واردات به تولیدکنندگان داخل برای تامین مواداولیه، میتوان ارزشافزوده قابلتوجهی برای کشور ایجاد کرد.
لنت ترمز از جمله قطعات پرمصرف و فوق ایمنی خودروهاست که طی سالهای اخیر، با تلاش تولیدکنندگان داخل آنهم در شرایط تحریمی، توانسته به خودکفایی کامل برسد. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ تولیدکننده داخلی تحت نظارت سازمان ملی استاندارد، در صنعت تولید لنت ترمز و کلاچ، مشغول به فعالیت هستند؛ بهگونهایکه به همت تولیدکنندگان ایرانی، لنت انواع وسایل نقلیه از موتورسیکلت و خودروهای سواری تا خودروهای سنگین و نیمهسنگین (اتوبوس، مینیبوس، ون، کامیون و کامیونت) و حتی قطارها و متروهای شهری و لنت انواع وسایل غیرنقلیه همچون لنت آسانسور، پرسهای صنعتی و توربینهای بادی و… در داخل تولید میشوند.
صنعت لنت در شرایطی به خودکفایی کامل رسیده و با کیفیت بالا و بیش از میزان نیاز داخل تولید میشود بنابراین هیچگونه نیاز به واردات لنت به کشور وجود ندارد اما نکته اصلی اینجاست که واردات بیرویه در این حوزه صورت میگیرد. بر این اساس، واردات لنت ترمز به کشور در عین بینیازی به واردات، گلهمندی فعالان این صنعت و لنتسازان از سیاستهای متناقض و خلقالساعه مقامات دولتی را به همراه داشته است که دبیر انجمن تولیدکنندگان لنتترمز و کلاچ ایران در گفتوگو با ایسنا در این زمینه به ارائه توضیحاتی پرداخت.
مسعود حسنپور، دبیر انجمن تولیدکنندگان لنتترمز و کلاچ ایران ضمن گلایه از واردات لنت به کشور به ظرفیت تولید اشاره کرده و گفت: آمار صنعت نشان میدهد که ظرفیت تولید لنت در کشور بیش از ۱۰۰هزار تن در سال است؛ این در حالی است که میزان مصرف انواع لنت در حدود ۷۵هزار تن در سال است.
وی ادامه داد: ارزبری این صنعت عددی بین ۱۵ تا ۲۰درصد ارزش لنت مصرفی در کشور است که آنهم از بابت واردات مواداولیه و بهروزآوری ماشینآلات و تجهیزات خط تولید است اما نکته مهم اینجاست که براساس برآوردها، چنانچه صنعت تولید لنت کشور تعطیل شود، برای پاسخگویی به نیاز بازار داخل، باید بیش از پنجبرابر، خروج ارز از کشور داشته باشیم.
حسنپور با اشاره به اینکه بحث واردات لنت آنهم در شرایطی که تولید داخل میتواند پاسخگوی کامل نیاز بازار باشد، جایی تلختر میشود که تولیدکنندگان لنت برای تامین مواداولیه موردنیاز خود با محدودیتهای ارزی مواجه هستند اما واردکنندگان با دریافت ارز، اقدام به واردات لنت به کشور میکنند. وی گفت: این در حالی است که با تخصیص یکپنجم تا یکهشتم ارز واردات به تولیدکنندگان داخل برای تامین مواد اولیه، میتوان ارزشافزوده قابلتوجهی برای کشور ایجاد کرد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لنتترمز و کلاچ ایران لنتسازان در ادامه عنوان کرد: تولیدکنندگان بهدلیل نبود برخی مواداولیه تولید، همچون گرافیت، ناچار به واردات هستند، در برخی مواقع به قدری در صفهای طولانی تخصیص ارز قرار میگیرند و فرآیند تخصیص و تامین ارز برای آنها زمانبر میشود که تولیدکننده مجبور به خرید مواداولیه از بازرگان به سه الی چهار برابر قیمت میشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایطی بر بازار حاکم شده که تولیدات داخل بهتدریج، جای خود را به واردات داده و سهم تولیدکنندگان لنت در بازار مصرف کاهش پیدا کرده است، گفت: این در حالی است که به جرات میتوان گفت لنتهای تولیدی داخل از لحاظ کمی و کیفی پاسخگوی نیاز بازار است بنابراین با توجه به اینکه بازار برای تامین لنت در مضیقه نیست، نیازی به واردات آن به کشور هم وجود ندارد.
حسنپور عنوان کرد: بهطور واضح در قانون تاکید شده که واردات کالاهای دارای مشابه داخلی در داخل ممنوع است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید دارند اما یک نکته بسیار قابلتوجه که فعالان این صنعت بر آن تاکید دارند این است که «ممنوعیت واردات کالاهای دارای مشابه داخلی همچون لنت ترمز تا پایان برنامه ششم توسعه، به معنای آزادسازی واردات کالاهای دارای مشابه داخلی به کشور نیست؛ بر همین اساس دولت به جای باز کردن درهای واردات و آسیب به تولیدات داخل، میتوانست با ایجاد محدودیت در واردات، ورود کالاهای دارای مشابه داخل نظیر لنت ترمز که پاسخگوی نیاز خودروسازان و بازار مصرف بوده است را مدیریت کند.»
به گفته وی واردات لنت ترمز طی سالهای اخیر به کشور آزاد بوده به صرف اینکه، بازرگانان طی این سالها دچار مضیقه بوده و سود آنها در واردات این کالا از بین رفته است؛ لنتهای وارداتی در حالی به وفور ثبت سفارش و به کشور وارد میشوند که انبار تولیدکنندگان مملو از لنت است.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لنتترمز و کلاچ ایران عنوان کرد: شرح واقعیت صنعت لنت و تشریح توان تولید داخل و البته گلایهمندی نسبتبه شرایط پیشآورده شده و تاکید بر رواج واردات کالای دارای مشابه داخلی به کشور، توسط فعالان این صنعت، طی مکاتبات به وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته اما همچنان واردات بیرویه لنت به کشور ادامه دارد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد