23 - 09 - 2024
گره در یک طرح بزرگ ملی
گروه انرژی- تکمیل مگاپروژه خط لوله 26اینچ بندرعباس- سیرجان-رفسنجان که از سال 98 تاکنون تکمیل نشده است، یکی از عوامل ناترازی انرژی در کشور محسوب میشود که مقامات پیشین وزارت نفت هرسال وعده بهرهبرداری از آن را ارائه کردند.
وبسایت نفتما در این رابطه مینویسد:« بیش از پنج سال از شروع عملیات احداث خط لوله بندرعباس به سیرجان و رفسنجان میگذرد و هنوز این پروژه به بهرهبرداری نرسیده است. این موضوع میتواند چالش ناترازی انرژی کشور در زمستان را تشدید کند.
از زمان شروع به کار پالایشگاه عظیم نفت ستارهخلیجفارس، در کنار دیگر پالایشگاهها در بندرعباس، به دلیل عدم توسعه بهنگام تاسیسات جانبی مورد نیاز از جمله خطوط لوله انتقال فرآوردهها از این قطب تولیدی در جنوب به مناطق مرکزی کشور، امر انتقال و توزیع با مشکلات جدی مواجه است که از مهمترین چالشها میتوان به ترافیک سنگین جادهای در مسیرهای مواصلاتی از این پالایشگاهها اشاره کرد.» نفتما در ادامه مینویسد: «بخش عمده انتقال حجم عظیم فرآورده تولیدی برعهده تانکرهای حمل جادهای قرار گرفته و این موضوع علاوهبر افزایش زمان و هزینههای انتقال، مخاطرات جدی امنیت جادهای را نیز در پی دارد.»
نکته قابلتوجه این است که عملیات فاز اول و مهم خط لوله بندرعباس به سیرجان که قرار بود نقش انتقال فرآورده از پالایشگاه نفت ستارهخلیجفارس به مرکز را انجام دهد از سالها پیش آغاز شده و تاکنون نیز به بهرهبرداری نرسیده است.
در این میان بارها و بارها معاون وزیر وقت و وزیر نفت دولت سیزدهم وعده بهرهبرداری از این خط لوله را در تاریخهای مشخص داد اما دریغ از حتی یک فاز!
حال نیز با نزدیک شدن به فصل سرد سال، افزایش تقاضا و از سوی دیگر کمبود گاز طبیعی، قطعا مصرف فرآوردههای نفتی شدت خواهد گرفت.
بنابراین بسیار مهم و ضروری به نظر میرسد که وزیر نفت ورود جدی به این پروژه داشته و از هماکنون برای پیشرفت جدی پروژه خط لوله ٢۶اینچ بندرعباس به سیرجان و رفسنجان تدابیر لازم را بیندیشد تا ریسک تامین سوخت زمستانی کاهش یابد و این پروژه مهم و حیاتی صنعت نفت که سالهاست بخشی از سرمایه ملی را زمینگیر کرده و هزینههای هنگفت حملونقل و تاخیر راهاندازی را بر گردن دولت تحمیل کرده، قبل از فصل سرد سال به بهرهبرداری برسد تا دیگر شاهد تعطیلی مراکز توزیع سوخت کشور نباشیم.»
عملیات انتقال فرآوردههای تولیدی از طریق خط لوله قدیمی ۲۶اینچ بندرعباس- رفسنجان- سیرجان پروژهای بود که در سال 98 کلید خورد. این خط لوله 470کیلیومتری که به دلیل قدیمی بودن و افزایش حجم انتقال از طریق این خط فرسوده، نیاز به راهاندازی یک خط لوله جدید داشت در سه فاز طراحی شد.
فاز اول از بندرعباس، قطبآباد تا مهرآران به طول ۲۴۰کیلومتر، فاز دوم از خروجی تلمبهخانه مهرآران به تلمبهخانه رفسنجان و یک انشعاب ۸اینچی به سمت پایانه رفسنجان، فاز سوم تلمبهخانهها شامل تلمبهخانه بندرعباس، قطبآباد، مهرآران و پایانههای سیرجان- رفسنجان بوده است.
هدف از اجرای این پروژه، رساندن ظرفیت انتقال فرآوردههای تولیدی پالایشگاههای بندرعباس و ستاره خلیجفارس به روزانه ۳۰۰هزار بشکه معادل روزانه ۴۸میلیون لیتر است که نقش مهمی در صرفهجویی سوخت از محل کاهش تردد جادهای ایفا خواهد کرد.
آنطور که کارشناسان میگویند، اجرای این طرح از تردد روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰کامیون سوخت در محورهای مواصلاتی، جلوگیری میکند و افزون بر صرفه اقتصادی و افزایش ضریب ایمنی انتقال فرآورده در کشور، سبب افزایش قطبهای صنعت انتقال در کشور و خروج خطوط لوله کنونی از مرکزیت انتقال فرآورده در کشور خواهد شد.
از سویی، خط لوله بندرعباس- سیرجان- رفسنجان بهعنوان یک خط لوله جدید نقش مهمی در نوسازی خطوط لوله کشور ایفا خواهد کرد. این طرح راهبردی و ملی بهعنوان مهمترین اولویت صنعت پالایش کشور از طرحهای توسعهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و یکی از مهمترین شرکتهای اجراکننده پروژههای ملی و عظیم نفتی است که در صورت تکمیل میتواند از هدررفت انرژی هم جلوگیری کند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد