24 - 11 - 2021
کمبود ناوگان جادهای
گروه حملونقل- فرسودگی ناوگان حملونقلی کشور موضوع جدیدی نیست؛ ناوگان کهنهای که علاوه بر هدر دادن انرژی و منابع کشور، برای رانندگان نیز مخاطرات گوناگونی به همراه دارد. نکته مهمتر این که این خطرات جانی تنها به کامیونداران محدود نشده و میتواند برای بیشتر رانندگان حاضر در جاده تهدیدآمیز باشد. تاکنون شش هزار کامیون نو ثبت سفارش شدهاند. اما با وجود اینکه کامیونهای فرسوده همچنان در جادهها در حال گرفتن تلفات و هدر دادن سوخت یارانهای هستند، تنها دو هزار دستگاه از گمرک ترخیص شده است.
موضوع نوسازی ناوگان حملونقل جادهای و کاهش تعداد کامیونهای فرسوده در کشور از محل واردات کامیونهای تا سه سال کارکرده اروپایی پس از آنکه با مشکل حجم انبوه کامیونهای دپوشده در انبارهای گمرکات روبهرو شد، سبب شد تا از اواخر شهریور امسال دادستان تهران به این موضوع ورود کرده و دستوراتی برای رفع مشکلات و تسریع ترخیص آنها صادر کند.
اگرچه این روند تا حدودی بهبود یافته، اما بر خلاف دستور دادستان تهران که قرار بود تا پایان مهر ماه، کامیونهای مانده در انبارهای گمرکات تعیین تکلیف و ترخیص شوند، به گفته داریوش امانی معاون وزیر راهوشهرسازی و رییس سازمان راهداری و حملونقل جادهای احتمالا تا پایان امسال این روند ترخیص به طول میانجامد.
در حال حاضر غولهای آهنین فرسوده در جادهها هم به کشتههای سوانح جادهای دامن زدهاند، هم در افزایش هدررفت سوخت به دلیل مصرف تا دوبرابری سوخت یارانهای در کامیونهای فرسوده نسبت به نوساز سهیماند و هم در تخریب جادهها مشارکت میکنند. بر اساس اعلام سازمان راهداری و حملونقل جادهای، سهم کامیونها از سوانح جادهای ۱۴درصد است.
هدررفت سرسامآور سوخت
میزان مصرف سوخت کامیونهای فرسوده ۳۰ تا ۴۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و کامیونهای نوساز ۱۵ تا ۲۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که تفاوت ۲۰ لیتری (هدررفت سوخت) دارند؛ از سوی دیگر ۲۰۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده در جادههای کشور تردد دارند که میزان متوسط پیمایش هر کامیون سالانه ۸۰ هزار کیلومتر است. بنابراین سالانه هدررفت یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر گازوییل یارانهای در کشور داریم؛ نرخ گازوییل بر اساس فوب خلیجفارس حدود ۷/۶ سنت است که با احتساب هر دلار ۲۵ هزار تومان، حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان برای هر لیتر خواهد بود.
با این حساب سالانه به دلیل تردد کامیونهای فرسوده در کشور حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان هدر میرود.
تولیدات ناچیز داخلی
آمار منتشر شده از سوی ایرانخودرودیزل با نماد خاور در سامانه کدال نشان میدهد که این شرکت در شش ماهه نخست امسال ۱۸۵۴ دستگاه کامیون سنگین تولید و ۱۸۰۳ دستگاه به فروش رسانده است. آمار تولید کامیون سبک این شرکت در سال جاری صفر بوده است. سایپادیزل با نماد خکاوه نیز در ششماهه نخست امسال ۵۰۳ دستگاه کامیون تولید کرده که همه آنها سبک و زیر ۱۰ تن هستند. این در حالی است که تردد کامیونهای سبک در جادههای کشور صرفه اقتصادی ندارد و برای اقتصادی شدن، باید بالای ۱۰ تن باشند.
آمار واردات دقیق نیست
صدرالله بمانا دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جادهای درباره آخرین وضعیت واردات کامیونهای سه سال کارکرد از گمرک گفت: تا پایان هفته گذشته دو هزار دستگاه ترخیص شده است. فرآیند ترخیص روی روال افتاده و سرعت گرفته است. وی افزود: نهادهای ذیربط در گمرکات اجرایی تهران، شهریار، اردبیل، زنجان، اصفهان، شیراز و مشهد مستقر شدهاند. وی درباره واردات کامیونهای جدید اروپایی گفت: آمار دقیقی نداریم، چرا که کامیونها وارد مرز شده و در گمرک میمانند. به جای آنکه خریدار به آلمان یا ترکیه برود تا کامیون بخرد از واردکنندگان در مرز خریداری کرده و سپس ثبت سفارش خرید میکنند. واردکننده نیز شرکت حملونقلی است که سفارش واردات از خریدار دریافت کرده است. از این رو آمار واردات زمانی دقیق میشود که در سامانه گمرک به ثبت برسد.
دریافت معرفینامه برای اسقاط
۳ هزار کامیون
دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جادهای ادامه داد: آنچه سازمان راهداری آمار دارد، تعداد ترخیص کامیونهای پلاکگذاری شده است. از دو هزار دستگاه کامیون ترخیصی، ۸۰۰ دستگاه شمارهگذاری شده است. همچنین سه هزار دستگاه کامیون فرسوده برای اسقاط معرفینامه دریافت کردهاند که دو هزار دستگاه را ناجا تایید کرده است. مشاور سازمان راهداری و حملونقل جادهای در امور نوسازی ناوگان افزود: مشکلات ارزی واردات کامیونهای سه سال کارکرد اروپایی برطرف شده و دیگر نیازی به ارائه ضمانتنامه بانکی برای این کامیونها نیست، چون به کامیونهای وارداتی نه ارز دولتی تعلق میگیرد و نه نیمایی و صرفا منشأ خارجی دارد یا از محل ارز صادرات وارد کشور میشوند. بمانا درباره حل مشکل ارائه خدمات پس از فروش به کامیونهای وارداتی تصریح کرد: ایرانخودرودیزل ۹۰ دستگاه بنز وارداتی را تایید کرد و خدمات پس از فروش آنها را برعهده گرفت که امکان ترخیص فراهم شد.
مخالفت ایرانخودرودیزل با واردات کامیون
بمانا در پاسخ به این پرسش که چرا مدیرعامل ایرانخودرودیزل با واردات کامیونهای اروپایی مخالف است، گفت: اولا این خودروها، خودروهای عمومی هستند و در تمام دنیا خودروهای عمومی با بالاترین کیفیت ساخته میشوند. لذا کارکرد واقعی آنها تا ۱۵ سال است. به خصوص که استانداردهای معاینه فنی اروپا بسیار سختگیرانه است. بمانا گفت: دوم اینکه دو سال از سه سال کارکرد کامیونهای وارد شده دارای گارانتی بسیار قوی بوده است که نشان میدهد کارکرد این کامیونها چندان بالا نیست. او در گفتوگو با مهر ادامه داد: سوم اینکه جادههای اروپا اکثرا آزادراه و بزرگراه هستند و کامیونها در جادههای با استانداردهای بالا تردد داشتهاند. به گفته دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جادهای موارد مذکور نشان میدهد، واردات کامیونهای اروپایی ضربهای به تولید داخل نمیزند.
کامیونهای چینی مونتاژ داخل اجازه ورود به اروپا را ندارند
بمانا خاطرنشان کرد: کامیونهای تولید داخل عمدتا سبک و زیر ۱۰ تن هستند. ما تکنولوژی تولید کامیون سنگین را نداریم. از سوی دیگر عمده کامیونهای تولید داخل، به صورت واردات قطعات از چین و سپس مونتاژ آن در داخل است، چون تکنولوژی تولید گیربکس یا کامپیوتر این کامیونها را نداریم. دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جادهای تاکید کرد: کامیونهایی که وارد کردهایم کمتر در داخل تردد دارند و عمدتا برای ترانزیت هستند، چون اروپا اجازه ورود کامیونهای چینی که در ایران تولید میشود را نمیدهد. این در حالی است که در کشورهای همسایه شرقی ما صددرصد کامیونهای اروپایی هستند و به راحتی وارد کشورهای اروپایی میشوند. وی تاکید کرد: کامیونهایی که وارد میشود مازاد نیست بلکه رفع کمبود است و به ازای واردات هر دستگاه، یک کامیون فرسوده اسقاط میشود. ۲۰ درصد نیاز نوسازی ناوگان را با واردات برطرف میکنیم و ۸۰ درصد از محل تولید داخل است.
افزایش قیمت کامیون در پی توقف واردات
مشاور سازمان راهداری تاکید کرد: اگر طرح واردات کامیون اروپایی متوقف شود، شاهد افزایش قیمت کامیون خواهیم بود. سال گذشته ولوو اچ اف، هفت میلیارد تومان بود، با آغاز واردات به ۵/۳ میلیارد تومان کاهش یافت ولی چون در حال حاضر تولید داخل نداریم و واردات هم کمرنگ شد، فعلا به چهار تا ۵/۴ میلیارد رسیده است، اما اگر به طور کامل طرح واردات کامیون اروپایی متوقف شود مطمئن باشید قیمت کامیون به بالای ۱۰ میلیون تومان میرسد. همچنین فرسودگی بیشتر شده، در ترانزیت به مشکل میخوریم و تصادفات و تلفات جادهای نیز افزایش خواهد یافت.
مشکل کمبود کامیون داریم
بمانا بیان کرد: در تابستان امسال کالاهای اساسی در بنادر دپو شده بود و کامیون برای حمل آنها کم داشتیم؛ سازمان راهداری مجبور شد همه کامیونها را بسیج کند تا حمل کالای غیراساسی متوقف شده و کامیونها به حمل کالاهای اساسی اقدام کنند، بنابراین مشکل کمبود کامیون داریم.
نیاز به نوسازی ۳۰ هزار دستگاه در سال
بمانا ادامه داد: اگر قانون واردات کامیونهای اروپایی به طور کامل اجرا شود، نهایتا سالانه دو هزار دستگاه وارد خواهد شد و مجموعا به هفت هزار دستگاه میرسد در حالی که سالانه نیاز به حداقل نوسازی ۳۰ هزار دستگاه داریم تا کل ناوگان ما نوسازی شود، اما آیا شرکتهای خودروساز ما توان تولید سالی ۳۰ هزار کامیون سنگین را دارند؟
دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جادهای تصریح کرد: از سال ۹۵ قرار شد طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون فرسوده از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در سه سال اجرا شود، اما تنها در این سه سال پنج هزار دستگاه کامیون از سوی تولیدکنندگان داخلی تحویل شد.
تصویب طرح جدید در شورای اقتصاد
او خاطرنشان کرد: به دستور رستم قاسمی و سیدرضا فاطمیامین وزرای راهوشهرسازی و صنعت، معدن و تجارت طرح جدیدی برای نوسازی ناوگان جادهای از سوی سازمان راهداری تدوین شده و قرار است در شورای اقتصاد مطرح و تصویب شود. بر این اساس ۱۳۶ هزار کامیون، ۲۲ هزار مینیبوس و ۹ هزار دستگاه اتوبوس فرسوده از محل تولید داخل نوسازی خواهند شد. مشکلات طرحهای قبلی در طرح جدید رفع شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد