6 - 08 - 2024
کارزار برکناری زاکانی به کجا رسید؟!
رییس شورای شهر تهران در نشست خبری صبح دیروز خود با اشاره به انتخابات هیات رییسه سال پایانی شورای ششم اظهار کرد: انتخابات هیات رییسه برگزار شد و با همدلی و همراهی اعضای شورای شهر تهران، اعضای هیات رییسه شورای شهر تهران برای سال پایانی ابقا شدند.
مهدی چمران تصریح کرد: در ابتدای این دوره از مدیریت شهری تاکید داشته و داریم که برنامههای نیمهتمام و باقیمانده از دوره چهارم را به سرانجام برسانیم هر چند که پروژههای جدیدی نیز آغاز و انشاءالله طبق زمانبندی به سرانجام خواهد رسید.
رییس شورای شهر تهران ادامه داد: البته اتمام پروژههای نیمهتمام که از گذشته به جا مانده است سختیهایی را داشته و دارد اما همانطور که گفته شد تاکید ما در این دوره بر آن بوده که این پروژهها را به نتیجه برسانیم. به عنوان مثال میتوان به پروژه آزادراه شهید شوشتری اشاره کرد که این پروژه از شورای چهارم عملیاتی اما در ادامه در دوره بعد با توقف روبهرو شد.
چمران با تاکید بر اینکه قطعا فاز نخست این پروژه با ۹کیلومتر میتواند گشایشی در جهت کاهش بار ترافیک در محدوده افسریه باشد، گفت: انشاءالله این بخش در این دوره از مدیریت شهری به سرانجام خواهد رسید. البته این پروژه در دو فاز طراحی شده و قاعدتا با توجه به اینکه فاز دوم این پروژه از فضای جنگلی عبور میکند، نیازمند به طراحی چندین تونل است و علیالقاعده به این دوره نخواهد رسید اما تدابیری اندیشیده شده که با بهرهبرداری از فاز نخست و اتصالاتی که پیشبینی شده است، اتفاقات خوبی در جهت کاهش بار ترافیک منطقه محدوده افسریه شاهد باشیم.
وی با امتداد پروژه یادگار امام اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز از دوره چهارم باقیمانده بود که در دوره پنجم به دلایلی توجهی به این پروژه نشد اما در این دوره از مدیریت شهری اصرار ما بر تکمیل این پروژه و اتصال آن به بزرگراه شهید بروجردی و در نهایت آزادراه ساوه است و انشاءالله این پروژه نیز در این دوره به سرانجام خواهد رسید.
چمران افزود: طبق برنامهریزی انجام شده طی چند روز آینده در میدان فتح، پلهای چپگرد که یکی از طرحهای پیشبینی شده در قالب امتداد یادگار امام است نصب خواهد شد و در ادامه نیز با تلاش مجموعه شهرداری تهران به صورت شبانهروزی این پروژه به نتیجه خواهد رسید.وی در ادامه نشست خبری به رویکرد این دوره از شورای شهر تهران در جهت توسعه حملونقل عمومی اشاره کرد و گفت: این بخش نیز با همکاری شهرداری تهران پیش رفته است به طوری که شورای شهر تهران نیمی از بودجه سالانه خود را به حوزه حملونقل و توسعه اتوبوس و مترو اختصاص داده است بهگونهای که سال گذشته ۱۰هزار میلیارد تومان بودجه به صورت ویژه به حوزه حملونقل عمومی اختصاص داد که این رقم در سالجاری به ۱۵هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، البته ۲۸هزار میلیارد تومان نیز به صورت جداگانه در حوزه حملونقل عمومی اعم از اتوبوس و مترو اختصاص داده شده است.
چمران به ورود اتوبوسهای جدید به ناوگان حملونقل عمومی کشور اشاره کرد و افزود: قطعا ورود ۹۰۰ دستگاه اتوبوس تعداد زیادی در این دوره محسوب نمیشود البته که در قیاس با دوره چهار ساله شورای پنجم آمار خوبی است اما ما به این میزان اکتفا نکرده و نخواهیم کرد چراکه ما انتظار داریم بیش از 2هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حملونقل عمومی پایتخت اضافه کنیم البته باید در این مسیر به مشکلات کارخانجات داخلی و خارجی توجه داشته باشیم.وی گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان اتوبوسهای داخلی حداکثر در ماه ۵۰ دستگاه اتوبوس را به شهرداری تهران تحویل میدادند چراکه آنها باید برای سایر شهرهای کشور نیز اتوبوس تولید و واگذار کنند و در کنار خرید اتوبوسهای داخلی شهرداری تهران توافقات و قراردادهایی را برای خرید اتوبوسهای خارجی و چینی عملیاتی و اجرا کرده است.
وی به دیدارها و ملاقاتهای اعضای شورای شهر تهران با شهروندان تهرانی در جهت رفع مشکلات آنها اشاره کرد و افزود: ما تجربهای را از ادوار گذشته از شورا از جمله دوره دوم سوم و چهارم داشتیم و در این دوره از از این تجارب استفاده شده است به طوری که در این دوره از شورای شهر تهران ملاقاتهای مردمی اعضای شورای شهر تهران نسبت به ادوار گذشته به مراتب بیشتر بوده است.
چمران با اشاره به وجود اختلافنظر میان اعضای شورای شهر تهران گفت: خاصیت شورا همین بوده و هست اما موضوعی که بسیار مهم است اینکه اعضای شورای شهر تهران در مسائل اساسی با هم همدل و همراه هستند که میتوان به انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران در سال پایانی دوره ششم شورا اشاره کرد که اعضای هیات رییسه شورای شهر تهران با رای اعضای شورا، مجددا برای سال پایانی ابقا شدند.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط پیش آمده و حواشی هفتههای گذشته در شورای شهر تهران و تهدید برخی اعضای شورای شهر تهران به استعفا و استیضاح شهردار تهران آیا زاکانی تا پایان این دوره از مدیریت شهری در شهرداری تهران باقی خواهد ماند یا خیر گفت: البته این موضوع را بنده نمیتوانم پیشبینی کنم. قاعدتا شرایط به گونهای است که فکر میکنم همین مسیر را تا پایان دوره دنبال کنیم تا آقای زاکانی در شهرداری تهران به فعالیت خود ادامه بدهد اما صرفه و صلاح شورای شهر تهران نیز بسیار مهم است.
چمران گفت: قطعا ما مطالبات و تذکرات اعضای شورای شهر تهران به صورت ویژه پیگیری و دنبال میکنیم و هر جا ایرادات و اشکالاتی باشد آنها را به شهرداری تهران گوشزد میکنیم تا با پاسخ به ابهامات و سوالات، مشکلی پیش نیاید.
وی با بیان اینکه قاعدتا تغییر و دگرگونی در پایان سال چهارم شورای ششم به ما آسیب خواهد زد، گفت: سعی میکنیم در حین کار اگر نیاز باشد موارد و سوالات را پیگیری و مطالبات را انجام بدهیم اما نیاز به تغییر و تحول را چندان نمیبینیم.
رییس شورای شهر تهران سپس به موضوع ورود واگنهای چینی اشاره کرد و افزود: در همین ارتباط نیز اخیرا معاون حملونقل ترافیک شهرداری تهران بازدیدی را از روند ساخت نخستین واگن از واگنهای چینی انجام داده است و انشاءالله با همکاری و همراهی دولت این واگنها طبق زمانبندی وارد پایتخت خواهد شد.
چمران تصریح کرد: در حال حاضر نیز از ۱۵درصد تعهدات دولت در قالب هزینههای خرید واگنهای چینی حدود ۹درصد از سوی دولت پرداخت شده و امیدواریم باقیمانده که حدود ۵درصد است از سوی دولت پرداخت شود هر چند که با توجه به توافقاتی که با طرف چینی انجام شده است آنها با وجود اینکه ما به صورت کامل ۱۵درصد را پرداخت نکردهایم، کار شروع واگنها را آغاز کردهاند.
وی ادامه داد: انشاءالله مبلغ باقیمانده نیز هرچه سریعتر از سوی دولت به طرف چینی پرداخت شود و براساس زمانبندی حداقل تا پایان سال ما شاهد ورود یک رام قطار به تهران باشیم و بهتدریج سایر رامهای قطار نیز وارد خواهند شد. هر چند براساس برنامهریزی انجام شده قرار است ساخت این واگنها در تهران پیگیری و دنبال شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد