27 - 01 - 2025
چرا ترامپ به دنبال کانال پاناماست؟
چشمداشت «دونالد ترامپ» رییسجمهوری آمریکا به کانال پاناما بهعنوان یکی از شریانهای دریایی کلیدی که حدود ۵درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده، این آبراهه بیناقیانوسی را در کانون توجهها قرار داده است.
به گزارش بخش اسپانیولی تارنمای آرتی، کانال پاناما یکی از اصلیترین کریدورهای لجستیکی برای تجارت بینالمللی دریایی است. این آبراهه متعلق به کشور پاناماست، اقیانوس آرام و اطلس را بههم متصل میکند و به کاهش زمان سفر کشتیها کمک میکند. این کانال در تنگه پاناما، باریکترین قسمت آمریکایمرکزی قرار دارد و بیش از ۸۰کیلومتر امتداد دارد. برخلاف کانال سوئز که تمام طول خود را در سطح دریا میگذراند، کشتیهایی که از کانال پاناما عبور میکنند از طریق قفل بالا و پایین میروند. این قفلها کشتیها را تا ۲۶متر بالا و پایین میبرند تا از اختلاف ارتفاع میان دو اقیانوس عبور کنند.
سالانه بیش از ۱۴هزار کشتی از کانال پاناما عبور میکنند که این روند، این آبراهه را به یکی از شلوغترین خطوط کشتیرانی در جهان تبدیل میکند؛ در کنار کانال سوئز که ۲۲هزار کشتی از آن عبور میکنند. حدود ۵درصد تجارت دریایی جهان از این کانال عبور میکند و نزدیک به ۱۷۰کشور از خدمات آن استفاده میکنند.
این مسیر زمان تحویل کالا از آسیا به سواحل شرقی ایالاتمتحده را کاهش میدهد. طی کردن فاصله بین این دو مقصد به وسیله کشتی از طریق کانال پاناما ۲۰روز طول میکشد؛ در مقایسه با 6/35روز جابهجایی از طریق اطراف کیپ هورن در آمریکایجنوبی، 6/31روز از طریق دماغه امید نیک در آفریقا یا 5/29روز در صورت عبور از طریق کانال سوئز.
تاریخچه این کانال به قرن نوزدهم بازمیگردد، زمانی که اولین پروژهها برای ساخت یک کانال مصنوعی بر روی تنگه پاناما پیشنهاد شد و سپس پیشنهادات آلمانیها و فرانسویها را به دنبال داشت. آلمانیها و فرانسویها در دهه ۱۸۸۰ مرحله مقدماتی برای ساخت آن را آغاز کردند اما پیشرفت زیادی حاصل نشد.
تا اینکه در سال ۱۹۰۳ و پس از جدایی پاناما از کلمبیا، این کشور معاهدهای برای ساخت این مسیر بیناقیانوسی برای کشتیها با آمریکا امضا کرد و سال بعد، پس از خرید حقوق این طرح از فرانسویها، فرآیند ساخت این پروژه آغاز شد. این پروژه در مدت ۱۰سال (۱۹۱۴) با هزینه تقریبی ۳۸۷میلیون دلار تکمیل شد.
از زمان ساخت کانال پاناما و در بیشتر سالهای قرن بیستم، مدیریت کانال به طور کامل در دست آمریکا بود. در سال ۱۹۷۷، «عمر توریخوس رهبر سیاسی وقت پاناما و «جیمی کارتر» رییسجمهوری وقت آمریکا، «توافقنامه توریخوس-کارتر» را امضا کردند که به موجب آن واشنگتن متعهد شد کنترل کانال را به پاناما منتقل کند. این کانال از سال ۱۹۹۹ توسط کشور پاناما و «اداره کانال پاناما» (ACP) مدیریت میشود.
چرا این کانال برای آمریکا اهمیت زیادی دارد؟
۴۰درصد از مجموع ترافیک سالانه کانتینرهای آمریکا از کانال پاناما میگذرد؛ ارزش سالانه محمولههای آمریکا از طریق کانال پاناما به حدود ۲۷۰میلیارد دلار میرسد. به گفته «ریکائورته باسکِس مورالس، مدیر اداره کانال پاناما، ایالاتمتحده مشتری اصلی این مسیر دریایی با ۷۳درصد از مجموع ترافیک کانتینرهای عبوری است.
در همین رابطه خشکسالی باعث افزایش هزینههای اضافی برای بهرهبرداری از این کانال شده و این موضوع، خشم «دونالد ترامپ» رییسجمهوری آمریکا را برانگیخته است. ترامپ در ماه دسامبر گذشته (اوایل دیماه) گفت که اگر اصول توافق رعایت نشود، واشنگتن خواستار بازگرداندن کانال به طور کامل خواهد شد.
ترامپ همچنین مدعی شد که این کانال در واقع توسط چین مدیریت میشود و این اتهام توسط دولت پاناما رد شد. خوسه رائول مولینو، رییسجمهوری پاناما با رد ادعاها و تهدیدهای ترامپ اطمینان داد که «هر مترمربع از کانال پاناما و مساحت مجاور آن متعلق به این کشور است و همچنان خواهد بود.» با این حال رییسجمهوری آمریکا پس از تحلیف خود در ۲۰ ژانویه (یکم بهمن) بار دیگر بر قصد خود برای بازپسگیری کنترل کانال پاناما تاکید کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد