4 - 12 - 2022
پیشبازی!
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید پیشبینی میشد که جشنواره فیلم فجر که در چند سال اخیر و به خصوص دو سال گذشته به رخوتی غیرقابل اغماض دچار شده بود، دوباره جان تازهای بیابد و با راهیابی آثاری متفاوت از تمام دیدگاهها و اندیشههای حاضر در میان هنرمندان سینمای کشورمان، شاهد تنوری داغتر و هیجانانگیزتر برای جشنواره امسال و احتمالا سه سال پیش رو باشیم. لیست پیش رو به شش عنوان از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر اختصاص دارد که اکثرا ساختههای دوم یا سوم فیلمسازان جوانی هستند که با آثار پیشین خود، مخاطبان سینمای ایران را شگفتزده کردند و حال پس از مدتی مجددا با ساختههای جدیدشان به دنبال جلب رضایت هستند. بدیهی است که ممکن است پس از نمایش این آثار در جشنواره عدهای از آنها آنچنان که باید و شاید انتظارات را برآورده نسازند و یا آثار دیگری نیز به این لیست غافلگیریها افزوده شوند؛ این صرفا یک پیشبازی جذاب است که احتمال درست از کار
درآمدنش هم کم نیست.
ماهی و گربه (شهرام مکری): شهرام مکری یکی از مهمترین استعدادهای جوان سینمای ایران است که درست پنج سال پیش با فیلم «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» مخاطبان خود را در بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شگفتزده کرد و نام خود را بهطور جدی بر سر زبان مخاطبان جدی سینمای ایران و البته منتقدان سینمای ایران انداخت. اما با ناملایماتی که پس از جشنواره آن سال رخ داد و در نتیجهاش «اشکان...» هیچگاه رنگ پرده نقرهای را به چشم ندید، مکری با وقفهای بلند امسال با دومین فیلم بلند سینمایی خود در جشنواره فجر حاضر است. «ماهی و گربه» گویی باز هم فیلمی آوانگارد و غیرقابل پیشبینی است از فیلمساز خوشفکری که ذائقه بصری و داستانی عجیب و غریب و منحصربهفردش بدون شک به درد سینمای ایران خواهد خورد. فیلم جدید مکری که همین چند ماه پیش نیز در جشنواره ونیز مورد توجه بسیار قرار گرفت و گویی تمامش در یک پلان- سکانس روایت میشود، بدون شک از مهمترین آثار سینمای ایران در سالجاری است که میتواند شگفتیساز باشد.
همه چیز برای فروش: دومین فیلم امیرحسین ثقفی پس از «مرگ کسب و کار من است» که در جشنواره دو سال پیش توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد، میتواند یکی از مهمترین غافلگیریهای جشنواره امسال باشد.
ثقفی که گویی علاقه بسیاری به روایت داستانهایی عجیب در جغرافیایی دورافتاده دارد، اینبار نیز در یکی از شهرهای مرزی داستانش را تعریف میکند و گفته میشود صابر ابر یکی از متفاوتترین نقشآفرینیهای کارنامه هنریاش را در این فیلم ارایه داده. باید منتظر ماند و دید که ثقفی پس از تجربه نسبتا موفق پیشین، آیا چیزی به ذائقه هنریاش افزوده یا خیر؟
زندگی مشترک آقای محمودی و بانو: هرچند که فیلم پیشینِ روحالله حجازی، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» با وجود انتظارات و تبلیغات بسیار در نهایت اثر چندان مورد قبولی از کار درنیامد اما طبق شنیدهها اثر جدید وی که چهار نفر از موفقترین هنرپیشگان این سالهای سینمای ایران را جلو دوربین خود دارد، اثر غافلگیرکننده و جسوری از کار درآمده که میتواند جایگاه حجازی را به عنوان یکی از فیلمسازان خوشآتیه سینمای ایران تثبیت کند.
رد کارپت: رضا عطاران اگرچه سابقه سالها فعالیت تلویزیونی را در کارنامه خود دارد اما در چرخشی کاملا مثبت در سه سال اخیر به سمت بازی و کارگردانی در سینما آمده و سطح کاری خود را بالاتر برده است.
پس از تجربه نیمه موفقِ عطاران در «خوابم میاد»، حال بسیاری منتظر اثر شبه مستندِ جدید وی تحت عنوان «رد کارپت» هستند که به ماجراجوییهای یک عاشق سینما در سفرش به کن در بحبوحه فستیوال مهم سینمایی کن میپردازد. اگرچه تم اصلی فیلم کمی یادآور فیلم موفق «مستربین در تعطیلات» است اما باید دید عطاران با نگاه طنازانهاش آیا میتواند مخاطبان سینمای ایران را غافلگیر کند یا خیر؟
خط ویژه: مصطفی کیایی با ساخت «بعد از ظهر سگی سگی» که به یک هجویه نه چندان موفق بر فیلم معروف «بعد از ظهر سگی» تبدیل شده بود وارد سینما شد و سپس با ساخت فیلم دومش «ضد گلوله» که اینبار یک کمدی جسور و بامزه در باب دفاع مقدس بود، مورد توجه منتقدان و مخاطبان سینمای ایران قرار گرفت و نام خود را بیش از پیش مطرح کرد.
وی امسال «با خط ویژه» در جشنواره فجر حضور دارد که یک درام شهری است با بازی چند نفر از بهترین هنرپیشگان جوان سینمای ایران. باید دید دقت کیایی در خلق بزنگاههای داستانی که در «ضدگلوله» تا حدودی شاهدش بودیم، اینجا نیز میتواند با سر و شکلی بهتر به کمکش بیاید و اثری قابل توجه به مخاطبانش عرضه دارد یا خیر.
عصبانی نیستم!: رضا درمیشیان پس از سالها حضور در پشت صحنه آثار چندی از مهمترین فیلمسازان سینمای ایران با «بغض» پا به عرصه فیلمسازی گذاشته بود و هرچند که خود فیلم چندان قانع کننده از کار درنیامد اما تصویرپردازیهای به شدت آوانگارد و نسبتا موفق درمیشیان، نوید حضور فیلمسازی خوشذوق در سینمای ایران را میداد. او امسال با فیلم جدیدش که سر و شکلی کاملا متفاوت نسبت به «بغض» ساخته پیشینش دارد و با بازیگران عرصه تئاتر در جشنواره فجر حضور دارد. ذائقه بصری مناسب درمیشیان و کستینگ به ظاهر غیرمتعارفش میتواند یکی از مهمترین غافلگیریهای جشنواره امسال را رقم بزند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد