22 - 01 - 2025
پیشنهاد راهاندازی موزه در مدارس کشور
«جهانصنعت»- وزیر آموزشوپرورش در پنجمین نشست سراسری معاونان میراث فرهنگی ادارات کل استانی گفت: موضوعات میراث فرهنگی اساسیترین نقش را در شکلگیری فرهنگ و تمدن آن کشور دارد و هویت یک جامعه را میراث فرهنگی میسازد. علیرضا کاظمی در پنجمین نشست سراسری معاونان میراث فرهنگی ادارات کل استانی گفت: در حال بازمهندسی نظام تعلیم و تربیت هستیم و شعارمان «هر دانشآموز حداقل یک نقش و حداقل یک تشکل» است. ساختارسازی و توانمندکردن آن و نهادینهسازی در مراحل بعدی است. برای اینکه این تشکیلات را در حوزه دانشآموزی شکل دهیم، نیاز به یک ساختار تشکیلاتی مشترک داریم و معاونان میراث فرهنگی باید ارتباطات وثیقی با معاونان پرورشی و آموزشی استانها داشته باشند.
کاظمی به ذکر خاطره بازدیدش از یکی از مدارس محروم در حاشیه شهر پکن اشاره کرد و افزود: این مدرسه ۱۵۰۰ دانشآموز داشت و اولین جایی که بازدید کردیم، موزه مدرسه بود. منشور تربیتی مدرسه، مدالهای کسب شده، مدیران مدرسه، نقاشیها و خطاطی منتخب، مفاخر مدرسه و… در موزه این مدرسه به نمایش درآمده بود و دانشآموزان هم راهنمای موزه بودند. این مدرسه ۱۵۰سال قدمت داشت و طی این مدت فقط ۱۱مدیر داشته است. ثبات مدیریت به حفظ هویت منجر شده بود. وزیر آموزشوپرورش افزود: چه خوب است که ما هم برای مدارسمان موزه طراحی کنیم. وظیفه داریم به صورت عمومی در حوزه میراث فرهنگی کشور کار کنیم. کاظمی ادامه داد: موضوعات میراث فرهنگی اساسیترین نقش را در شکلگیری فرهنگ و تمدن آن کشور دارد. مفاخر علمی و فرهنگی در شهر اثرگذار هستند و کنشهای آنان منطبق بر میراث است و هویت یک جامعه را میراث فرهنگی میسازد. عقبه یک کشور را میراث فرهنگی آن میسازد، فرقی هم ندارد میراث ملموس باشد یا ناملموس بنابراین توجه به میراث فرهنگی یک کشور، توجه به هویت آن است.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: بحرانهای هویتی نظیر کمرنگشدن دلبستگی و افتخار به مبانی فرهنگی و عقاید، بیانگر این است که ما نتوانستهایم مولفههای اساسی هویتبخش را به نسل جدید منتقل کنیم.
کاظمی به اقدامات مشترک میان وزارتخانههای آموزشوپرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اشاره کرد و افزود: برخی اقدامات نمادین میتوانیم انجام دهیم، مانند زنگ میراث فرهنگی در مدارس. اقدامات انگیزشی هم میتواند از دیگر اقدامات مشترک میان آموزشوپرورش و میراث فرهنگی باشد. نکته بعدی، اقدامات تشکیلاتی است. بدون اقدامات تشکیلاتی و عملیاتی نمیتوان کار فرهنگی کرد. ما آمادهایم تشکیلات دانشآموزی ویژه میراث فرهنگی راهاندازی کنیم. نظیر آنچه قبلا مانند «همیار پلیس» را در دانشآموزان شکل دادیم.
وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: در حال بازمهندسی نظام تعلیم و تربیت هستیم و شعارمان «هر دانشآموز حداقل یک نقش و حداقل یک تشکل» است. ساختارسازی و توانمندکردن آن و نهادینهسازی در مراحل بعدی است. برای اینکه این تشکیلات را در حوزه دانشآموزی شکل دهیم، نیاز به یک ساختار تشکیلاتی مشترک داریم و معاونان میراث فرهنگی باید ارتباطات وثیقی با معاونان پرورشی و آموزشی استانها داشته باشند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد