18 - 01 - 2024
پنجره ملی خدمات هوشمند دولت فعال است
«جهانصنعت»- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تا به حال حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده کردهاند. عیسی زارعپور چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از پنجره ملی خدمات هوشمند دولت اظهار کرد: برای اولین بار در این دولت پنجره ملی خدمات هوشمند سال گذشته راهاندازی شد. براساس تکلیف قانونیای که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مشخص شده بود تکالیفی برای دستگاهها مشخص شد تا سال گذشته حداقل ۳۰ درصد از خدمات خود را از طریق این پنجره ارائه دهند. او افزود: دستگاهها ابتدا باید به این پنجره متصل میشدند که آدرس آن my.gov.ir است. در قانون بودجه ۱۴۰۲ هم چهار تکلیف مشخص شده بود که اولا دستگاههای باقیمانده متصل شوند، ثانیا تمام خدماتشان را از طریق این پنجره ارائه دهند، ثالثا تمام استعلامات بیندستگاهی به شکل برخط انجام شود و رابعا ۲۰ درصد خدماتشان را هم به شکل هوشمند ارائه دهند. تعریف ما از خدمات هوشمند این است که بدون مراجعه حضوری و بدون دریافت هرگونه مدرک چه برخط و غیربرخط و در لحظه بدون مداخله انسانی خدمت دریافت شود.
زارعپور در ادامه عنوان کرد: خوشحالم که اعلام کنم الحمدلله پنجره راه افتاده و الان که در خدمت شما هستم بیش از ۳۵ میلیون کاربر احرازهویتشده دارد، یعنی ۳۵ میلیون نفر از هموطنان بالای ۱۸ سال تا به حال حداقل یک بار به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت مراجعه و از خدمات آن استفاده کردهاند که این رکورد بسیار بزرگی است. این عدد در فروردین امسال حدود ۱۳ میلیون بود، یعنی تقریبا سه برابر شده و ۲۸۰ درصد رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه «تعداد مراجعات ماهانه به این پنجره هم قابل توجه است»، افزود: به طور میانگین ماهانه ۸۰ میلیون مراجعه داشتهایم، یعنی هر کدام از آن ۳۵ میلیون کاربر تقریبا سه بار مراجعه و از خدمات این پنجره استفاده کردهاند. وزیر ارتباطات با یادآوری این موضوع که اتصال بعضی از دستگاهها مورد اشکال بوده و باقی مانده است، خاطرنشان کرد: چند زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی باقی ماندهاند، البته بعضا متصل شدهاند، ولی استاندارد اتصال را از دست دادهاند و در حال اتصال هستند. سازمان بهزیستی هم با وجود اینکه از اولین سازمانهایی بود که متصل شد به دلیل مشکلاتی که در سامانههای خود داشته فعلا از اتصال خارج شده و امیدواریم هر چه سریعتر متصل شوند.
او اضافه کرد: در بین دستگاهها تکلیف دوم که باید خدمات را کاملا به شکل برخط ارائه دهند، وزارت دادگستری، نیرو، ارتباطات، آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش بیش از ۷۰ درصد خدمات خود را برخط ارائه کردهاند. وزارت دادگستری و نیرو صد درصدی بودهاند و خودمان در وزارت ارتباطات ۹۷ درصد خدماتمان به شکل الکترونیکی ارائه میشود. زارعپور ادامه داد: در انتهای لیست هم بعضی از دستگاهها مانند وزارت جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و نفت بوده که نیازمند کار ویژهتری هستند و اکنون در حال برگزاری جلساتی با آنها هستیم تا به سرعت مشکلات را برطرف کنند. اینها متصل هستند، اما درصد خدماتی که ارائه میدهند پایین است. وی درباره هوشمندسازی هم گفت: در حال پیگیری هستیم، چون هنوز تا آخر دی فرصت است که ۲۰ درصد خدماتشان را به صورت هوشمند ارائه دهند، دوستان در حال ارائه گزارشهای نهایی خود هستند. در جلسه بعدی گزارش هوشمندسازی را هم خدمت شما ارائه خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات با اشاره به استعلامات برخط عنوان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور در حال رخ دادن است این است که بیش از ۱۲۰۰ سرویس وجود دارد که دستگاهها در حال استفاده از این سرویسها هستند و استعلامات مختلف مثل استعلام مدرک تحصیلی و انواع استعلاماتی که دستگاهها به آن نیاز دارند، انجام میشود. تا الان فقط امسال در ۶ ماهه نخست، ۶ و نیم میلیارد بار این سرویسها مورد استفاده قرار گرفتهاند و پیشبینی ما این است که تا پایان سال حداقل به ۸ و نیم یا ۹ میلیارد بار برسد. این رقم پارسال در کل سال ۷ و نیم میلیارد بوده است. وی در ادامه یادآور شد: هر کدام از این تراکنشها که در مرکز ملی ارتباطات انجام میشود احتمالا یا یک مراجعه حضوری بوده یا مدرکی باید از مردم گرفته میشده یا مردم میخواستند جای دیگری بفرستند و برای گرفتن آن مراجعه کردهاند که این نشان میدهد روند هوشمندسازی دولت با شتاب دنبال میشود. امسال حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته استعلامات برخط در حال افزایش بوده است.
زارعپور در پاسخ به سوالی درباره نقش وزارت ارتباطات در برگزاری انتخابات الکترونیک اظهار کرد: در قانون انتخابات امسال که به تصویب رسید تکالیفی برای همه دستگاهها از جمله وزارت ارتباطات مشخص شده است. وزارت ارتباطات در تامین زیرساختهای مورد نیاز برای برگزاری انتخابات در شعب باید نقش خود را ایفا کند. اکنون کارگروهی را تشکیل دادهایم که هر هفته جلسه داریم و نزدیک به ۶۰ هزار شعب اخذ رایای که در کشور وجود دارد و حتی نزدیک به ۱۵ هزار شعبه سیار که در ۵۰ هزار نقطه حضور پیدا میکنند، باید وضع ارتباطشان بررسی و پایدار شود. همکاران من در حال دنبال کردن این موضوع هستند تا در روز انتخابات وضعیت کاملا پایدار باشد.
او در ادامه بیان کرد: بحث دومی که دنبال میکنیم کمک به افزایش مشارکت از طریق حمایتی که سکوهای داخلی برای تبلیغات نامزدهای تاییدصلاحیتشده انجام میدهند، است. در حال بررسی هستیم تا این سکوها یک بسته انتخاباتی به ستاد انتخابات کشور ارائه دهند تا در اختیار نامزدها قرار گیرد. اکنون بحمدالله سکوهای داخلی مورد اقبال مردم هستند و بخش قابل توجهی از مردم عزیزمان در این سکوها حضور دارند و فرصت خوبی برای شناساندن نامزدها به مردم از طریق سکوهای داخلی است و حداقل آن این است که برای هر نامزد تاییدصلاحیتشده یک کانال با تیک آبی در سکوهای داخلی راهاندازی خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد