23 - 11 - 2024
پرسش از آقای اتابک درباره خودرو
یکم- آیا در دیگر کشورهای جهان هم داستان خودروسازی مثل ایران است؟ پیش از اینکه پاسخ دهیم بهتر است به این مساله اشاره کنیم که مگر داستان خودروسازی در ایران چگونه است؟ واقعیت این است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اندیشهای پدیدار شد که تولید را مقدس و تجارت را مذموم معرفی کرد که از دل آموزههای مارکسیستهای ایرانی بیرون آمده است و هنوز ادامه دارد.
دوم- پیامد این اندیشه چه بوده است؟ پیامد اندیشهای که تجارت را ناپسند اما تولید را مقدس میداند این است که تولید صنعتی تحت هر شرایطی باید اتفاق بیفتد و اسیر کیفیت و قیمت و رقابت نشود. داستان خودروسازان در ایران اینگونه شده است. خودروسازان ایرانی از هرگونه حمایت در سه دهه پس از جنگ برخوردار بوده و نتوانستهاند با خودروهای خارجی رقابت کنند.
سوم- این سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت که گفته«دولت هیچ تمایلی به افزایش قیمت خودرو ندارد و مصوبه افزایش قیمت مربوط به دوره قبل است و با این وجود دولت چهاردهم، میزان افزایش را کمتر از نصف آنچه در ۱۸ماه قبل مصوب شده بود، اعمال کرد» چه اثری در بازار خودرو دارد؟ به نظر میرسد حرفهای وزیر هیچ اثری در مسیر افزایش قیمت ندارد و تازه میتواند به خودروسازان راه را نشان دهد که هنوز برای افزایش قیمت جا دارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد