25 - 01 - 2025
پایان مهلت ارسال آثار پیش از آغاز بلیتفروشی
گروه هنر- دبیر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر با تعیین یک ضربالاجل قاطع، اعلام کرد آثاری که تا پیش از آغاز بلیتفروشی به دبیرخانه جشنواره تحویل داده نشوند، از رقابت این دوره کنار گذاشته خواهند شد. او این موضوع را در نشست رسمی با حضور رائد فریدزاده، رییس سازمان سینمایی و جمعی از صاحبان آثار مطرح کرد. این نشست که روز پنجشنبه چهارم بهمنماه در محل ستاد جشنواره برگزار شد، بر ضرورت رعایت زمانبندی و قوانین جشنواره تاکید داشت تا فرآیند ارزیابی و اکران فیلمها با نظم بیشتری انجام شود. تصمیمگیری قاطع دبیرخانه، فضای رقابت را بهسمت شفافیت و انضباط سوق میدهد.
در این نشست رائد فریدزاده گفت: خوشحالم تا چند روز دیگر شاهد جشنواره ملی فجر خواهیم بود و این حس نوستالژیک و خاطره ابدی و شیرینی که داریم نویدبخش این است که جشنواره پرشکوهی خواهیم داشت. از منوچهر شاهسواری که قبول زحمت کرد و همکارانم در دبیرخانه فجر که در مدت کوتاه توانستند کارها را پیش ببرند تشکر میکنم. او افزود: هنوز آثار جشنواره را ندیدهام ولی با چیزهایی که از همکارانم دریافت کردهام، فکر میکنم شاهد آثار خوبی در جشنواره باشیم. رییس سازمان سینمایی ادامه داد: اینکه همه دوستان قبول کردند در چارچوب مشخص قواعد آثار را داوری کنیم امر مبارکی است. معمولا گاهی برخی فیلمسازان تصور میکنند جفا و ناداوری شده ولی واقعیت این است که در دورههای گذشته نیز اینگونه نبوده و ممکن است با تغییر داوران نظرات متفاوت باشد. فکر میکنم بعد از ۴۳دوره جشنواره به بلوغی رسیده باشد که همه قطعا قواعد آن را قبول داشته باشند. امیدوارم با حضور شما جشنواره خوبی پیشرو داشته باشیم.
در این رقابت همه رفیق هستیم
در ادامه این نشست، منوچهر شاهسواری، دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: در روزهای آینده ماراتنی میان ۳۳ فیلم آغاز میشود که در این رقابت همه رفیق هستیم و امیدوارم این رقابت را به خوبی شروع کرده و با همدلی طی کنیم. سینما سرزمین، زندگی، حرفه و حیثیت ماست و هر لکهای به این حیثیت وارد شود، جدا از اینکه به چه کسی وارد است، به حوزه زیستی ما یعنی سینما وارد میشود. امیدوارم سال سینمایی خوبی را بعد از جشنواره آغاز کنیم. او با اشاره به اینکه بلیتفروشی جشنواره فیلم فجر از دهم بهمن آغاز میشود، افزود: از شما صاحبان آثار میخواهم که با دبیرخانه جشنواره بابت دریافت کپی فیلمها و DCP همکاریهای لازم را انجام دهید تا به موقع ارسال شوند. حداقل دو روز فرصت لازم است که همه فیلمها و اقلام را در تمام سایتهای بلیتفروشی بارگذاری کنیم. از آنجا که بسیاری از دوستان بلیتها را تکی نمیخرند، بدترین موضوع این است که بعد از خریداری بلیت در سالن نمایش حاضر شوی و فیلم دیگری نمایش داده شود چرا که فیلم اصلی به موقع نرسیده است. این بیحرمتی به مخاطب است و از شما تقاضا میکنم این امر را جدی بگیرید. شاهسواری ادامه داد: برای صیانت از حقوق صاحبان آثار، نسخههایی که در اختیار هیات انتخاب قرار گرفته بود را از بین بردیم تا جایی نمایش داده نشود. از دوستان میخواهیم که در رساندن نسخه نهایی عجله کنند چرا که از هر زمانی که بلیتفروشی آغاز شود، اگر آن فیلم آماده نباشد، کانال فروش بلیت برای آن فیلم نیز حذف میشود. دبیر جشنواره افزود: همه تلاش ما این است که تا ۸ بهمن فیلمشناخت (کاتالوگ) آماده باشد تا روز افتتاحیه یک کاتالوگ مرتب و بدون اشتباه داشته باشیم. برای همین از شما میخواهم عکس و پوستر فیلم را به دبیرخانه برسانید تا در کاتالوگ این دوره از جشنواره که یک سند تاریخی برای شماست منتشر شود. شاهسواری در ادامه گفت: گاهی برخی تهیهکنندگان دچار وسواسهایی میشوند و نسخههای متفاوتی از فیلم به ما میدهند، درحالیکه ما نمیتوانیم تشخیص دهیم کدام نسخه اصلی است؛ از شما میخواهم این کار را نکنید و تنها نسخه نهایی خود را به ما بدهید.
او افزود: همچنین تلاش شده جدول آن بخشی که در زنجیره رسمی جشنواره در شهرستانهاست با عدالت کامل تدوین شود. درآمدهای آنها نیز توسط شورای عالی تهیهکنندگان مدیریت و نظارت و در پایان جشنواره درآمدهای حوزه شهرستانها به صاحبان آثار تقدیم میشود. پرداختهای جشنواره به صاحبان آثار نیز براساس پروانه مالکیت یا نامه رسمی معاونت ارزشیابی سازمان سینمایی پرداخت میشود تا بعدها دچار مشکلات حقوقی در این ماجرا نشویم.
نباید آرای مردمی را با سانسهای غیرواقعی مخدوش کنیم
شاهسواری درباره اکرانهای فوقالعاده جشنواره نیز بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است که از اکران فوقالعاده آثار به شکل غیرواقعی جلوگیری کنیم. تعداد نمایشهایی که تعیین شده است در سالنهای مردمی و تخصصی رسانهها، منتقدان، سالن شهرداری و بانک ملی است و غیر از این محلها هیچ سانس فوقالعادهای برگزار نمیشود. گاهی برخی تهیهکنندگان با ارتباطاتی که دارند سانس فوقالعاده برای فیلم خود برگزار میکنند تا فضای افکار عمومی را تحتتاثیر قرار دهند. نباید آرای مردمی را با سانسهای غیرواقعی مخدوش کنیم. او در ادامه گفت: امسال قرار است عمده سالنهای مردمی را تحت پوشش گزارشهای تصویری، عکاسی و رسانهای قرار دهیم و همه تلاشمان این است که حضور مردم در سالنهای مردمی را نیز در رسانهها منعکس کنیم و بازتاب جشنواره محدود به سالنهای رسانهها نباشد. برای همین از صاحبان آثار میخواهیم که اگر به سالنهای مردمی مراجعه میکنند ما را هم باخبر کنند تا ثبت رسانهای انجام دهیم و از این فرصت استفاده کنیم.
رفاقت را حفظ کنیم
شاهسواری با بیان اینکه «حاضر به شنیدن تمامی انتقادات همکارانم هستم»، افزود: از شما میخواهم حرمت همکارانمان را حفظ کنیم. گاهی در یک مصاحبه مطبوعاتی برخی همکاران از جشنواره و سینما گلایه دارند؛ از شما میخواهم رفاقت را حفظ کنیم. پیشبینی ما این است که آثار رسیده به جشنواره با استقبال ویژه در سالنها روبهرو خواهد شد. از شما میخواهیم این دورهمی سینمایی را تبدیل به خاطره خوش کنیم. دبیر جشنواره در ادامه گفت: امسال هیچ سالنی که از لحاظ فنی امکان کپی و تقلب داشته باشد در فهرست سینماهای جشنواره قرار ندارد. بیشتر بر خود لابراتوارها تکیه کردهایم که مراکز چک فنی ما هستند. بازبینی فنی فیلمها نیز در سالن عباس کیارستمی فارابی انجام میشود تا آثار بدون نقص نمایش داده شوند. شاهسواری با اشاره به استفاده از عکسها و پوسترهای فیلمها در بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر در ایام جشنواره فیلم فجر گفت: امسال امیدواریم بتوانیم بیش از ۳۰۰ نقطه تهران را به آثار شما مزین کنیم. برای همین عکس و پوستر باکیفیت برای این ماجرا میخواهیم. در نظر داریم این اتفاق پیش از افتتاحیه رقم بخورد و بیلبوردها را به آثار شما مزین کنیم. از شما میخواهم در این خصوص نیز با دبیرخانه جشنواره همکاری لازم را انجام دهید. او درباره آرای مردمی در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر گفت: جایزه سیمرغ مردمی نیز امسال ذیل نظارت خانه سینما انجام میشود. این جایزه سالها در خانه سینما انجام شده است که امسال بهروز شده و همه وجوه این جایزه را حفظ میکند.
شاهسواری همچنین درباره جزئیات درآمد از نمایش تهران و شهرستانها اظهار داشت: ۵۰درصد درآمد نمایشهای تهران و زنجیرههای نمایشی مربوط به تهیهکنندگان است. سهم تهیهکنندگان از درآمد نمایشهای شهرستانها نیز یک عدد کلی است که دوستان باید تبدیل به جدول کنند تا ببینیم به هر فیلم چقدر تعلق میگیرد. در نمایشهای شهرستان نیز هیچ ارگانی نمایش اختصاصی ندارد، مگر آنکه از پیش هزینه آن را بپردازد و آنهم قراردادی است که جزئیات آن هنوز مشخص نیست.
دبیر جشنواره درباره داوری آثار انیمیشن نیز گفت: دوستان حوزه انیمشین تقاضا داشتند که داوری تخصصی نداشته باشند و این را میگویم طبق مقررات امکان اینکه انیمیشنها را در بخش داوری اصلی قرار دهیم وجود دارد. امسال همان جایزه انیمیشن را داریم که هیات داوران اصلی آن را داوری خواهند کرد. البته در سایر رشتههای فنی مانند موسیقی، صدا و… میتوانند رقابت کنند ولی در رشتههای دیگر مانند کارگردانی نمیتوانند رقابت کنند. او در خاتمه صحبتهایش تاکید کرد: رفاقت و رقابت را همسان کنید؛ نگذارید به سینمای ایران آسیب برسد که هر موقع آسیبی برسد من به اندازه خود فکر میکنم سهمی داشتهام. برخی از ما عمرمان را در سینما گذاشتهایم و برخی در آغاز هستند. امیدواریم روزهای خوشی در پیش داشته باشیم.
تنها بلیتهایی که فروخته میشوند در آرای مردمی شرکت میکنند
در ادامه این نشست، علی آشتیانیپور، مدیر بخش فیلم برگزیده تماشاگران چهلوسومین جشنواره فیلم فجر درباره روند اخذ رای مردمی در این دوره از جشنواره گفت: امسال بعد از چند سال دوباره آرای مردمی بررسی میشود. در این دوره به همراه همکارانم در سمفا و میلاد شکرخواه، مدیر فناوری اطلاعات، درباره این چند سال که سیمرغ مردمی باگهایی داشت و مورد اعتراض قرار گرفته بود آسیبشناسی شد و تصمیم گرفته شد برای مردم و فیلمسازان سیمرغ مردمی را احیا کنیم. او افزود: از زمان آغاز بلیتفروشی، کار آرای مردمی شروع میشود و بخشهایی که شامل رایگیری میشود با پایان هر روز آرا از تمام سالنهای سینماهای مردمی جمعآوری شده و در اختیار ستاد رایگیری قرار میگیرد و بررسی میشود. آرای اخذشده وارد سیستم رایگیری میشود و آخرین گزارش از میزان رای یک فیلم و جایگاه آن در میان دیگر آثار مشخص میشود. همچنین بلیتهای مربوط به صاحبان آثار، ارگانها، نهادها و سهمیه سینماداران و سانسهای فوقالعاده شامل آرای مردمی نمیشوند و تنها بلیتهایی که فروخته میشوند در آرای مردمی به حساب میآیند. براساس این گزارش، در این نشست علاوهبر تهیهکنندگان و کارگردانان آثار حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره، اعضای شورای عالی تهیهکنندگان نیز حضور داشتند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد