5 - 11 - 2019
پایان جنگ با شهرداری
«جهان صنعت»- دستورالعمل جدیدی برای تاکسیهای اینترنتی ابلاغ شده است. خبر ابلاغ «دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر» از سوی مدیران تاکسیهای اینترنتی، مدیران شهرداری تهران و مدیران وزارت ارتباطات در شبکههای اجتماعی صادر شده است. بر اساس این ابلاغیه تاکسیهای اینترنت موظف شدهاند دو درصد از کرایه هر سفر خود را به شهرداری پرداخت کنند تا از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند. همچنین فعالیت شرکتهای حملونقل مسافر مبتنی بر اینترنت و استقلال آنها به رسمیت شناخته شده و ضابطههای قانونی این فعالیت و نحوه نظارت بر آنها مشخص شده است. البته این شرکتها زیرمجموعه شهرداری و دیگر نهادها نیستند بلکه تحت نظارت آنها فعالیت میکنند. به نظر میرسد این دستورالعمل به جنگ شهرداری و تاکسیهای اینترنتی پایان دهد. هرچند مدیران تاکسیهای اینترنتی و البته انجمن کسبوکارهای اینترنتی در گذشته نسبت به پرداخت دو درصد از کرایه هر سفر به شهرداری معترض بودند اما اکنون مدیران تاکسیهای اینترنتی در شبکههای اجتماعی نسبت به این دستورالعمل واکنش مثبتی نشان دادهاند. ظاهرا چه شهرداری و چه تاکسیهای اینترنتی از این ابلاغیه راضی هستند. به نظر میرسد این ابلاغیه تاییدیهای برای افزایش هزینه تاکسیهای اینترنتی نیز به شمار رود و این امر افزایش هزینه آژانسهای تاکسیرانی و شاید خطوط تاکسیهای شهری را نیز به همراه داشته باشد. بنابراین مسافران تنها افرادی خواهند بود که متضرر میشوند. رانندگان نیز ممکن است درصد کمتری از کرایه تاکسیها را دریافت کنند و تنها مدیران تاکسیهای اینترنتی، شهرداری و مدیران دولتی هستند که از این دستورالعمل سود میکنند.
نظارت وزارت کشور و شهرداری روی تاکسیهای اینترنتی
ابلاغیه «دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر» به امضای عبدالرضا رحمانیفضلی، وزیر کشور و خطاب به استانداران کشور رسیده است.
دستورالعمل هیات وزیران برای نظارت بر چگونگی فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور صادر شده است. براساس توضیحاتی که پیرحسینلو در یک رشته توئیت ارائه کرده در این دستورالعمل، فعالیت شرکتهای حملونقل مسافر مبتنی بر اینترنت و استقلال آنها به رسمیت شناخته شده و در عین حال ضابطههای قانونی این فعالیت و نحوه نظارت مشخص شده است. براساس گفتههای او با این دستورالعمل این شرکتها زیرمجموعه شهرداری و نهاد دیگری نخواهند بود، اما وزارت کشور و شهرداریها بر آنها نظارت خواهند کرد. به گفته پیرحسینلو، دستورالعمل به نحوی تنظیم شده که دغدغهها و نیازهای هر چهار ذینفع اصلی را در نظر بگیرد. او افزوده است: مسافران، رانندگان، شرکتها و شهرداریها هرکدام مسائلی داشتند که اگر دیده نمیشد، کلاف تاکسیرانی اینترنتی همچنان پیچیده میماند. چیزی که تهیه شده، تا حد قابل توجهی قابل دفاع و همهجانبه است.
همچنین به موجب این ابلاغیه موضوع آلودگی هوا جدی گرفته شده و خودروهای فرسوده و آلاینده به تدریج از چرخه فعالیت حذف میشوند. او در مورد این بند از دستورالعمل در رشته توئیتهای خود عنوان کرده است: از نیمه دوم ۹۹ خودروهای با عمر بالای ۱۵ سال، از نیمه دوم ۱۴۰۰ خودروهای بالای ۱۳ سال و از نیمه دوم ۱۴۰۱ خودروهای بالای ۱۰ سال (مثل تاکسیها) مجاز به فعالیت در تاکسیرانی اینترنتی نیستند. بر اساس این دستورالعمل رانندهها باید ضمن رعایت تعهدات کلی در قبال مسافر مانند داشتن گواهینامه، بیمه و رساندن به مقصد و اعلام قبلی میزان هزینه و… اعتیاد و سوءپیشینه نداشته باشند یا استعلام صلاحیت از اداره اماکن را در اختیار داشته باشند. از سوی دیگر هر راننده هم برای حفظ ایمنی مسافران، حداکثر ۱۲ ساعت در شبانهروز مجاز به سرویسدهی است.
در این دستورالعمل اختیار تعیین قیمت و هزینه سفر در اختیار شرکتها گذاشته شده، اما اگر هزینه سفر بالاتر از تعرفه تاکسیهای تلفنی باشد، باید قبل از سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام شود. همچنین در این زمینه شرکتها درباره قیمت و بقیه الزامات خود، موظف به پاسخگویی، رفع اشکال و در صورت لزوم جبران خسارت شدهاند.
واکنش مدیران در شبکههای اجتماعی
علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز در حساب توئیتری خود ابلاغ این دستورالعمل که به امضای وزیران کشور رسیده را گامی بزرگ برای حل مشکلات بر سر نظارت و نحوه فعالیت تاکسیهای اینترنتی دانسته و تاکید کرد که رویکرد شهرداری حمایت از تکنولوژی با نگاه مثبت خواهد بود. میلاد منشیپور، مدیرعامل تاکسی اینترنتی تپسی نیز از اینکه برای اولین بار است که بخش خصوصی و دولتی با درک متقابل یکدیگر به نتیجه مشترک رسیدهاند اظهار خشنودی کرده و گفته که هر چند در این دستورالعمل خواستههای طرفین محقق نشده، اما دستورالعمل جدید برای فعالیت تاکسیهای اینترنتی یک توافق برد- برد است.
محسن پورسید آقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن ابراز خرسندی از ابلاغ دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر از سوی وزارت کشور، این دستورالعمل را دستاورد مذاکرات طولانی و مفصل بین همه طرفهای مختلف ذینفع در موضوع شرکتهای تاکسی اینترنتی دانست. براساس توئیتهای پیرحسینلو بستن قرارداد شرکتها قبل از ورود به هر شهر، با شهرداری از دیگر قوانینی است که این دستورالعمل تعیین کرده است. این دستورالعمل مشخص کرده که شهرداری بدون دخالت در رابطه مالی مسافر، راننده و شرکت، باید دو درصد کرایه هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه حملونقل عمومی کند. در مقابل این کار هم شرکتها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف میشوند. همچنین بر مبنای این دستورالعمل خودروهای شخصی که به عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت میکنند، باید با نصب علامتهای مشخصکننده پشت شیشه جلو، متمایز شوند و هنگام تردد از خودروهای شخصی قابل تشخیص باشند. تاکسیهای هر شهر هم در صورت موافقت شهرداریها میتوانند در تاکسیرانی اینترنتی فعالیت کنند.
به نظر میرسد علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی یکی از کسانی است که از ابلاغ این دستورالعمل خشنود است. او نیز دیروز ظهر در یک رشته توئیت با اعلام خبر ابلاغ شدن «دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائهدهندگان خدمات هوشمند مسافر» به چالشهای شهرداری با تاکسیهای اینترنتی اشاره کرده و گفته است: مهمترین چالش در روش نظارت بر شرکتهای موسوم به تاکسیهای اینترنتی حفظ جنبههای مثبت در مدل کسبوکار آنها در عین کنترل آسیبها و ابعاد منفی جانبی در حوزههایی نظیر ایمنی سفر، مسایل زیستمحیطی و آلودگی هوا، محرمانگی اطلاعات، عدم رشد خودرومحوری در شهر و مواردی از این دست بود. او در ادامه نوشته است: در این دستورالعمل ضوابط خاصی برای رانندگان، خودروها و شرکتهای تاکسیرانی تعیین شده و نظارت بر اجرای این ضوابط از حیث حملونقلی بر عهده شهرداریها خواهد بود. بنابراین ضمن حفظ استقلال شرکتها، چارچوبی از الزامات در این حوزه رعایت خواهد شد.
براساس توئیتهای قنادان شرکتهای تاکسی اینترنتی برای فعالیت در شهرهای مختلف نیازی به اخذ مجوزهای متعدد از شهرهای کشور ندارند و فعالیت آنها در هر شهر در قالب اعلام موضوع و انعقاد یک قرارداد با فرمت پیوست دستورالعمل با شهرداری محل فعالیت خواهد بود. قنادان عنوان کرده که رویکرد آنها در شهرداری تهران نسبت به حمایت از تکنولوژی مثبت است. همچنین او ابراز امیدواری کرده که از این پس با حل شدن چالشهای حملونقلی دیرینه بین شهرداریها و شرکتهای تاکسی اینترنتی بتوانند با همافزایی متقابل به توسعه این خدمات مدرن کمک کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد