9 - 05 - 2024
وضعیت ناوگان هوایی کشور
ایلنا- دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر در ناوگان هوایی ۱۹۲فروند فعال و ۱۵۹فروند هم سر خط داریم، گفت: هر هواپیما تا زمانی که گواهینامه صلاحیت پروازی داشته باشد عملیاتی است و امکان برقراری پروازهای داخلی و خارجی را دارد.مقصود اسعدی سامانی درباره اینکه چند فروند هواپیمای استاندارد در ناوگان هوایی کشورمان وجود دارد، اظهار داشت: براساس آخرین آمار منتشر شده از سازمان هواپیمایی کشوری، ۳۳۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشورمان وجود دارد که ۳۲۱فروند آن مسافری و ۹فروند باری است. براساس آمارهای سازمان هواپیمایی کشوری از ۳۲۱ فروند هواپیمای مسافری موجود در ناوگان ۱۹۲فروند فعال و ۱۵۹فروند هم سر خط است.او ادامه داد: هر هواپیما تا زمانی که گواهینامه صلاحیت پروازی داشته باشد عملیاتی است و امکان برقراری پروازهای داخلی و خارجی را دارد. تعدادی از هواپیماهای ناوگان به دلیل کمبود انواع قطعات زمینگیر هستند،در بین هواپیماهای فعال هم تعدادی از هواپیماها به دلیل نیاز به چک، باید تحت تعمیر قرار بگیرند و دوباره وارد چرخه هوایی و پروازی شوند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: براساس آماری که در اختیار داریم تقریبا ماهانه ۵/۱میلیون مسافر از طریق ناوگان هوایی کشورمان جابهجا میشوند و روزانه چیزی حدود ۵۳۰پرواز داخلی و خارجی در فرودگاههای کشورمان انجام میشود که روزانه با ۴۲۰پرواز داخلی ۵۰هزار مسافر در مسیرهای داخلی جابهجا میشوند. آمارها بیانگر آن است که اینگونه نیست که ناوگان هواپیماهای فعال کشور تنها ۷فروند هواپیما داشته باشد.اسعدی سامانی تاکید کرد: وقتی هواپیما گواهینامه عملیات پرواز داشته باشد، قاعدتا صلاحیت جابهجایی مسافر را دارد و تا زمانی که اورهال شود میتواند پرواز داشته باشد. البته درست است که سن ناوگان هوایی کشورمان نسبت به میانگین جهانی بالاتر بوده و به حدود ۲۷سال میرسد اما برخی از شرکتهای هواپیمایی داخلی کشورمان توانستند که هواپیماهای جدید وارد کنند و سن ناوگان در این ایرلاینها به کمتر از ۲۰سال هم میرسد.او در پاسخ به این پرسش که آیا میانگین سن ۲۷سال برای ناوگان هوایی عدد بالایی محسوب نمیشود، اظهار داشت: در دنیا هواپیمایی با سن بالاتر از ۲۷ سال در حال پرواز هستند و سن هواپیما عامل محدودکننده نیست. البته طبیعتا بالا بودن سن هواپیما باعث میشود که هزینه شرکتهای هواپیمایی افزایش پیدا کند اما فعلا چارهای هم نداریم. البته نیروهای متخصص صنعت هوایی کشورمان امروز توان تعمیر انواع تایپ هواپیمایی را دارند و دیگر نیازی به متخصصهای خارجی برای چک، نگهداری و اورهال و تعمیر هواپیما نداریم. حتی برخی از کشورها هواپیماهای خود را برای تعمیر و اورهال به ایران میفرستند.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: این موضوع هم درست است که تعداد هواپیماهای ناوگان کشورمان براساس سند چشمانداز افزایش پیدا نکرده و با اعداد تعیین شده فاصله دارد و در حال حاضر تعداد ناوگان در حدی نیست که بتواند تمام تقاضای مورد نیاز را پاسخ دهد اما همین ناوگان ظرفیت جابهجایی ۵/۱میلیون مسافر در ماه را دارد.اسعدی سامانی درباره خرید هواپیما از سوی شرکتهای هواپیمایی و این انتقاد که چرا با وجود خرید هواپیماهای جدید، عرضه بلیت افزایش پیدا نمیکند، گفت: اخیرا تلاشهایی برای ورود هواپیماهای جدید در کشور شده است اما به دلیل مسائل تحریمی نمیتوانیم جزئیات آن را اعلام و رسانهای کنیم. برخی از هواپیماهای جدیدی که وارد کشور شده سر خط آمدهاند و تعدادی هم در مراحل پروسه ورود به چرخه پروازی هستند.او افزود: باید توجه داشت که تمام منافذی که میتوانیم از آن کانال، هواپیما خریداری و وارد کشور کنیم توسط آمریکا رصد میشود و جلوی اقدامات شرکتها برای خرید ناوگان جدید گرفته میشود و بارها این اتفاق افتاده که امکان اعلام رسانهای کردن آن نیست.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تاکید کرد: در سال ۹۶ توانستیم ۲۴میلیون مسافر را از طریق ناوگان هوایی جابهجا کنیم و اگر روند جهانی رشد ۶درصدی افزایش جابهجایی مسافر هوایی در ایران هم در نظر بگیریم، در سال گذشته باید به عدد جابهجایی ۳۶میلیون مسافر میرسیدیم، اما به دلیل محدودیت ناوگان این عدد محقق نشد و حدود ۱۸میلیون مسافر با ناوگان هوایی کشورمان جابهجا شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد