4 - 02 - 2025
واگذاری «کیشایر» استخوانی در گلوی جزیره
شرکت هواپیمایی کیشایر با واگذاری این شرکت به سازمان خصوصیسازی، عملا از هدف اصلی خود دور شد.
به گزارش ایرنا، کیشایر پس از ثبت و دریافت مجوزهای قانونی به عنوان یکی از شرکتهای تابعه سازمان منطقه آزاد کیش و در قالب یک شرکت سهامی خاص، فعالیت خود را از خرداد ماه ۱۳۷۰ با دو فروند هواپیمای اجارهای شروع کرد.
این شرکت هواپیمایی که آشیانه آن در کیش مستقر است، با بهرهمندی از ظرفیتهای منطقه آزاد کیش، با تغییر استراتژی و بهکارگیری متخصصان کارآزموده و رعایت اصل صرفهجویی و فعالیت مداوم، در مدت کوتاهی ضمن رفع مشکلات، به پیشرفتهای قابل ملاحظهای در زمینه بازرگانی، عملیات، فنی، خدمات فرودگاهی و پشتیبانی دست یافت که عملا بدون سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد کیش این موفقیت ممکن نبود.
هرچند این شرکت هواپیمایی متعلق به کیش در سایه سوءمدیریتها نتوانست آنطور که باید شکوفا شود اما در سال ۱۳۹۶ تصمیم سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان سهامدار اصلی آن، مبنی بر واگذاری سهام خود، به یک چالش دیگر در این جزیره مرجانی تبدیل شد. امروز شرکت هواپیمایی کیش چند سالی است که در صف ارزشگذاری سازمان خصوصیسازی قرار گرفته تا پس از تصویب قیمت پایه، با مزایده واگذار شود؛ نتیجه آنکه این مزایده میتواند بیس و آشیانه این شرکت هواپیمایی را از کیش جدا کرده و عملا با یک خلأ در حملونقل هوایی جزیره، یک ضربه سنگین به صنعت گردشگری این منطقه وارد کند.
تلاش مدیران جدید سازمان منطقه آزاد کیش برای تعلیق واگذاری
در آذر سال جاری محمد کبیری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از توافق با رییس سازمان خصوصیسازی برای تعلیق واگذاری کیشایر خبر داد که بازتاب مثبت زیادی در فضای مجازی داشت. وی اعلام کرد که پیرو دستور وزیر اقتصاد با همراهی دبیر شورایعالی مناطق آزاد و رییس سازمان خصوصیسازی، توافق شد فرآیند واگذاری شرکت هواپیمایی کیشایر به بخش خصوصی تا انجام بررسیهای دقیقتر و بازنگری در تصمیمات، به تعلیق بیفتد.
کبیری به نگاه مثبت رییس سازمان خصوصیسازی به این موضوع اشاره کرد و آن را باعث امیدواری دانست. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این رابطه معتقد است که کیشایر به عنوان یکی از داراییهای استراتژیک جزیره، نقش مهمی در توسعه گردشگری، تسهیل حملونقل و تقویت جایگاه اقتصادی کیش دارد و بازگشت این شرکت هواپیمایی به مدیریت منطقه آزاد میتواند در راستای سیاستهای توسعهای جزیره، از جمله جذب گردشگران و سرمایهگذاران موثر باشد.
کبیری بیان کرد: شرکت هواپیمایی کیش باید به عنوان بازوی اصلی توسعه گردشگری و اقتصادی جزیره، در خدمت اهداف بلندمدت منطقه آزاد باشد.
واگذاری کیشایر به سازمان خصوصیسازی
یک اشتباه راهبردی بود
در همین رابطه به سراغ فعالان حوزه سرمایهگذاری و صنعت گردشگری به خصوص قدیمیهای کیش رفتیم تا نظر کارشناسی آنان را پیرامون این واگذاری جویا شویم.
نگاه اشتباه تصدیگرایانه نسبت به شرکت هواپیمایی کیش یکی از مشکلات اساسی بود. کاربری کیش گردشگری است و توسعه این صنعت بدون ایجاد زیرساختهای لازم در این جزیره ممکن نخواهد بود. امروز باید دولت از هر ابزاری برای افزایش پروازها به جزیره کیش استفاده کند و قطع به یقین بازگشت کیشایر به منطقه آزاد کیش در این مسیر بسیار اثربخش خواهد بود.
طهمورث قاسمی مشاور فراکسیون مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی و دبیرمجمع سازندگان کیش معتقد است که واگذاری کیشایر به سازمان خصوصیسازی یک اشتباه راهبردی بود. وی در رابطه با این ادعای خود توضیح داد: کیش یک جزیره محصور در آب است که خط هوایی از زیرساختهای ضروری برای توسعه آن محسوب میشود و نباید نگاهی تصدیگرایانه به آن داشت، به طور مثال همانگونه که بدون ایجاد خط پروازی مستمر نمیتوان توسعهای در جزیره بوموسی، تنب کوچک و بزرگ قائل شد، جزیره کیش نیز شرایط جغرافیایی خاصی دارد و باید از هر سیاستی که منجر به تقویت خطوط پروازی میشود، حمایت کرد.
وی با بیان اینکه این واگذاری بدون توجه به بستر قانونی و شرایط منطقه انجام شده است، افزود: نگاه اشتباه تصدیگرایانه نسبت به شرکت هواپیمایی کیش یکی از مشکلات اساسی بود. کاربری کیش گردشگری است و توسعه این صنعت بدون ایجاد زیرساختهای لازم در این جزیره ممکن نخواهد بود. امروز باید دولت از هر ابزاری برای افزایش پروازها به جزیره کیش استفاده کند و قطع به یقین بازگشت کیشایر به منطقه آزاد در این مسیر بسیار اثربخش خواهد بود.
دبیر مجمع سازندگان کیش ادامه داد: در بحث ایجاد زیرساخت نباید به فکر سوددهی از آنها بود چراکه ایجاد زیرساخت یعنی تلاش برای هموار کردن مسیر توسعه. به نظرم این برداشت اشتباه از شرکت هواپیمایی کیش که یک زیرساخت مهم در منطقه است، سبب واگذاری آن شد.
وی اضافه کرد: میتوان با ساز و کارهایی سبب شد که هم ملاحظات اصل ۴۴ رعایت شود و هم کیشایر به منطقه آزاد کیش بازگردد و در خدمت صنعت گردشگری کیش زیبا باشد.
جزیره کیش با کیشایر زنده است
مهرداد تاوتلی، دبیرکل جامعه هتلداران کیش از دیگر فعالان صنفی جزیره است که به ضرورت حفظ آشیانه شرکت هواپیمایی کیش در این جزیره باور دارد.
وی تشکیل یک شرکت هواپیمایی به نام کیشایر را در سال ۱۳۷۰، یک تصمیم کارشناسی و تخصصی دانست و گفت: معتقدم بخشی از توسعه کیش مدیون قرارگیری بیس این شرکت هواپیمایی در جزیره بود چراکه هر وقت شاهد افول فعالیت در کیشایر بودیم، گردشگری کیش نیز تحت تاثیر منفی قرار گرفته است.
دبیرکل جامعه هتلداران کیش اولویت اصلی توسعه صنعت گردشگری کیش را حمل و نقل هوایی عنوان کرد و افزود: کیش متعلق به تمامی ایران است و باید از هر فرصتی برای تقویت این جزیره به عنوان نگین خلیجفارس بهره برد.
وی اضافه کرد: اگر قرار بر خصوصیسازی باشد باید شرکت کیشایر از طریق سهام به کیشوندان دارای کد شناسایی و شرکتهای ثبت شده در کیش واگذار شود تا آشیانه آن در جزیره حفظ شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد