17 - 09 - 2023
واقعیتهایی که مخبر نمیداند
تقریبا بیش از یک سال است که فعالان حوزه لوازم خانگی چه در بخش عرضه و چه در بخش تولید از کاهش شدید تقاضا و راکد شدن بازار گلایه دارند؛ اکبر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این ارتباط میگوید: مدتهاست که به علت قدرت خرید پایین مردم و البته عدمهمخوانی درآمدها با قیمت کالاها، رکود بر بازار لوازم خانگی حاکم شده است.
کاهش خرید و فروش در بازار لوازم خانگی تا جایی جلو رفته که به گفته پازوکی، بعضا فروشندگان مجبور به فروش کالا با حداقل سود ممکن میشوند تا فقط کالا را فروخته باشند.
ترکشهای کاهش فروش و کمبود نقدینگی در صنعت لوازم خانگی به تولیدکنندگان این حوزه نیز اصابت کرده است؛ بهگونهای که به گفته تولیدکنندگان، اگر چه به دلیل نوسانات قیمت مواد اولیه، ارز و … نیاز است که قیمت محصولات لوازم خانگی افزایش یابد اما به دلیل کاهش تقاضا، تولیدکنندگان تمایلی به افزایش قیمت ندارند.
در این بین ۲۲ شهریورماه جلسه معاون اول رییسجمهور با انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با حضور عباس علیآبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسوولان مربوطه در وزارت صمت و برخی تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی به منظور بررسی وضعیت صنعت لوازم خانگی برگزار شد.
بررسی صحبتهای محمد مخبر معاون اول رییسجمهور در این جلسه نشان میدهد، جلسهای که میتوانست تبدیل به بررسی چالشها و هماندیشی جهت یافتن راهکاری به منظور کاهش هزینههای سربار تولید و افزایش تقاضا از طرق مختلفی همچون فروش اعتباری و … شود صرفا محلی برای اظهار مسائل صادراتی بوده و «مخبر» در قالبهای مختلفی به تمجید صنعت لوازم خانگی در بخش تولید پرداخته و اشاره خاصی به حل مشکلات روز این صنعت نداشته است.
در ادامه مشروح جلسه معاون اول رییسجمهوری با تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی آمده است.
محمد مخبر در این جلسه با اشاره به توانمندی و ظرفیتهای این صنعت در تولید باکیفیت، طراحی زیبا، محصولات متنوع و با فناوری روز تاکید کرده است که تولیدکنندگان لوازم خانگی میتوانند با گرفتن سهم بازار منطقه تبدیل به الگویی در صنایع کشور شوند.
معاون اول رییسجمهوری در این نشست تدوین «طرح تحول صنعت لوازم خانگی» با رویکرد کاهش قیمت تمام شده و افزایش بهرهوری را یک ضرورت مهم دانست و افزود: رویکرد دولت سیزدهم پیوند و رابطه دوجانبه دولت- صنعت برای رقابت و تسخیر بازار منطقه و کشورهای همسایه است. در این زمینه انتظارات این صنعت از دولت برای رسیدن به این هدف باید مورد ملاحظه قرار گیرد.
مخبر به بازار ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه و همچنین سیاست توسعه دیپلماسی و روابط با همسایگان در دولت مردمی اشاره و تاکید کرد: باید در کنار شناخت و بهرهگیری از امکانات موجود در کشورهای همسایه و ظرفیتهای صادراتی به بازارهای این کشورها، سفارتخانههای جمهوری اسلامی با افزایش نقش تجاری و اقتصادی به کمک تولیدکنندگان بیایند که البته وزارت خارجه در این زمینه برنامهریزی و اقدامات خوبی انجام داده است.
وی خاطرنشان کرد: عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای و بریکس فرصتی برای ورود به بازارهای کشورهای عضو این سازمانها است.
مخبر با تاکید بر اینکه صنعت کالای لوازم خانگی تبدیل به مزیت و نقطه قوت صنایع کشور شده است، افزود: این صنعت به چنان بلوغ و رشدی در سالهای گذشته رسیده است که باید زیست بوم بازاری خود را به حوزه صادرات تغییر دهد که در این راستا دولت باید شرایط لازم را برای حضور بینالمللی کالاها و محصولات صنعت لوازم خانگی ایرانی فراهم کند.
وی تولید محصولات صنعتی با بهرهوری بالا را از لازمههای حضور موفق در بازارهای جهانی دانست و گفت: کاهش هزینه و ارتقای بهرهوری تاکنون در سرفصل مدیریتی کشور جایگاه خود را پیدا نکرده است که البته بخش خصوصی توانسته به دلیل اقتضائات بازاری برنامهریزی خوبی در زمینه بهرهوری داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به اینکه در صنعت لوازم خانگی در دو سال گذشته جهشهای بسیار خوبی اتفاق افتاده، تصریح کرد: مهمترین مساله برای رشد این صنعت و گرفتن سهم بازارهای بینالمللی نوآوری و توسعه بازار است که طی جلسات مختلف وزارت صمت با تولیدکنندگان این بخش اقدامات و برنامهریزیهای مناسب و لازم انجام شده است.
در این جلسه دفتر صنایع خانگی وزارت صمت گزارشی از رشد ۱۶ میلیونی تولیدات لوازم خانگی در سال گذشته و تولید ۶ میلیون و هشتصد هزار در ۵ ماه سال جاری و در مجموع رشد ۲۲ درصدی تولیدات این صنعت و همچنین کمتر بودن تورم سالانه لوازم خانگی از متوسط نرخ تورم در کشور ارائه و تاکید کرد: صنعت لوازم خانگی توانسته است در حوزههای مختلف و با افزایش عمق تولید داخلی در حوزههایی که تاکنون تولیدی انجام نشده، ورود پیدا کند.
در ادامه این جلسه برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور به بیان دغدغهها، نیازمندیها و مسائل خود از قبیل تغییرات سیاستهای بانکی، تخصیص ارز و تغییرات در روند ثبت سفارشها، عدم تخصیص به موقع تسهیلات مالی، تشکیل برخی پروندهها و مشکلات تعزیراتی، لزوم مقابله با قاچاق کالا، افزایش سهم کالای لوازم خانگی ایرانی در بازار داخلی کشور، تامین مواد اولیه و اطمینان از استمرار تامین این مواد با قیمت مناسب، حل مشکل تعهدات ارزی برای افزایش صادرات، رفع مشکلات برای ورود به باشگاه بینالمللی بازار لوازم خانگی، بهرهگیری از بازار مناطق آزاد کشورهای همسایه، پایش در صنعت، مدیریت کردن منابع اولیه، توجه به واحدهای تحقیق و توسعه و فروش اعتباری مواد اولیه به تولیدکنندگان لوازم خانگی پرداختند.