12 - 03 - 2025
واسطهها در واردات خودرو اخلال میکنند
مهدی ضیغمی، مدیر واردات خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مشکلاتی که در ترخیص کامیونها و خودروهای وارداتی وجود دارد، واسطه را از عوامل بروز اخلال در واردات خودرو در مرزهای کشور دانست.
در نشست رییس اتاق قزوین و مدیر واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور عضو هیاترییسه اتاق قزوین و رییس کمیسیون تجارت و گمرک اتاق قزوین، وضعیت نابسامان واردات کامیون و انواع کشنده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بهگزارش اتاق ایرانآنلاین، مهدی ضیغمی در این نشست گفت: مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت در خصوص تعرفه واردات خودرو خیلی کارشناسی صورت نگرفته بود و پیشبینیهای فنی ما حاکی از این است که سال آینده انواع واردات خودرو چه در حوزه کامیونها و کشندههای (تکمحور و دومحور) و خودروهای روز دنیا با افزایش قیمت مواجه خواهند بود و البته این افزایش قیمت، در انواع خودروهای هیبریدی و برقی و ماشینهای بنزینی متفاوت محاسبه میشود.
ضیغمی افزود: براساس قانون هر فرد مقیم خارج میتواند یک دستگاه خودرو وارد کشور کند و بانک مرکزی بر نحوه تسویه ارز آن نظارت میکند ولی اکنون بهدلیل محدودیتهای قانونی حتی دیپلماتها نیز در ترخیص خودروهای خود دچار مشکل هستند.
وی واسطهها را در بروز اخلال در واردات خودرو در مرزهای کشور بهویژه مرز بازرگان دخیل دانست و اظهار کرد: هماکنون نزدیک به ۳۵۰۰خودرو پشت مرزها معطل رهاشدهاند که امیدواریم با ورود دادستان کل و مقامات ارشد اجرایی این مشکل رفع شود. از سوی دیگر، بیشاظهاری بعضی فعالان اقتصادی بهمنظور دریافت ارز بیشتر نیز زمینهساز بروز مشکلاتی در این زمینه شده است.
ضیغمی با استقبال از پیشنهاد ابتکاری اتاق قزوین تصریح کرد: میتوانیم سهمیه واردات کامیون کشنده را بستگی به موقعیت هر استانی تعریف کنیم، مثلا استانی که از توانمندی کشت و صنعت برخوردار است، میتواند نسبتبه ثبت سفارش و واردات کانتینرهای یخچالدار بهصورت ویژه و به نمایندگی از سراسر کشور اقدام کند.
مدیر واردات خودروی وزارت صمت، اصلاح پلکانی قیمت واردات کشندههای کارکرد را یک مشکل بزرگ برشمرد و افزود: اتاق قزوین میتواند با همکاری اتاقهای بازرگانی کشور و نامه ریاست اتاق ایران به وزیر صمت، بهعنوان استان پایلوت تعیین قیمت واردات کامیونهای کارکرده تبدیل شود تا نسبتبه نوسازی ناوگان حملونقل تجاری کشور اقدام اساسی صورت گیرد.
در این جلسه مهدی عبدیان، رییس اتاق قزوین اظهار کرد: خوشبختانه اتاق قزوین از ارتباط بسیار خوبی با رییس اتاق ایران و همچنین روسای اتاقهای مشترک همانند اتاق ایران و آلمان برخوردار است و ما ظرف همین یکی دو روز آینده از طریق رییس اتاق ایران پیشنهاد رسمی خود را مطرح میکنیم.
وی افزود: میتوانیم با کمک مشاوران و کارشناسان و همچنین چند تن از کارکنان اتاق قزوین، یک گروه تخصصی ایجاد کنیم تا قیمت اصلاحشده و پلکانی انواع کشندهها بهصورت یکسان در کشور اعمال و حتی میزان افت کارکرد سالانه آنها نیز با یک فرمول مشخص تعیین شود.
رییس اتاق قزوین تاکید کرد: متاسفانه در سطح کشور بهجای اینکه به فعالان اقتصادی خوشنام تکیه شود؛ یکسره سامانههای جدید اینترنتی تعریف میشود که از بطن این سامانهها و خلأهای موجود در آن، موضوعات مشکلزا به دست میآید و جامعه را متلاطم میسازد.
عبدیان یادآور شد: از طریق ارسال پیشنهاد مکتب خود به ریاستجمهور، رییس قوه قضاییه، وزیر صمت و با همراهی رییس اتاق ایران و دیوان محاسبات کشور آماده کمک به رفع مشکل واردات کامیون و کشنده و ترخیص خودروهای انباشته در اماکن گمرکی و پشت مرزهای کشور هستیم.
در این جلسه بصیری گفت: اتاق بازرگانی و بخشخصوصی از قسمتهای مورد اعتماد مردم در جامعه است که میتواند تنگناهای اداری ایجادشده توسط دستگاههای اجرایی را با شیوههای ابتکاری خود برطرف سازد.
جباری، رییس کمیسیون تجارت و گمرک اتاق قزوین نیز به ارائه گزارشی از تعداد و چگونگی واردات کامیون به استان قزوین و مشکلات ترخیص و ثبت سفارش آنها پرداخت و خواستار توجه ویژه وزارت صمت به فعالان حوزه ناوگان حملونقل تجاری شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد