7 - 01 - 2025
هوشمصنوعی لکوموتیو جهان
پریسا حاجیمحمدی*- استفاده از هوشمصنوعی در زمینههای بیشماری توانایی متحول کردن اقتصاد، صنعت، سیاست و جامعه را دارد بنابراین پرداختن به نیاز فوری افراد جهت پذیرش هوشمصنوعی نُقل مجلس کارشناسان صنعت است زیرا هوشمصنوعی میتواند کلیه خدمات را به مرحله بعدی توسعه در صنعت برساند. فناوری استفاده از هوشمصنوعی در قانون و پیشرفتهایی که در چارچوب موجود انجام میدهد به پتانسیل هوشمصنوعی برمیگردد که نامحدود است. مزایای استفاده از هوشمصنوعی در شرکتها و سازمانها میتواند شامل کاهش ساعات کاری و افزایش بهرهوری در بین متخصصان باشد که نتایج بهتری را برای مشتریان به همراه خواهد داشتد و به طور غیرمستقیم، شرکت میتواند بار کاری را افزایش دهد و با مشتریان مختلف بدون به خطر انداختن زمان زندگی کارمندان خود مواجه شود که میتواند به برقراری تعادل بین کار و زندگی نیز کمک کند که اکثر همکاران در شرکتهای بزرگ از آن شکایت دارند.
نکته بسیار مهم و حائز اهمیت اینکه هوشمصنوعی هرگز نمیتواند جایگزین عامل اخلاقی در قانون شود زیرا یک ناحیه خاکستری وجود دارد یعنی هیچکس در نظر قانون کاملا بیعیب و بیدفاع نیست. قانون با گذشت زمان تکامل مییابد و این بحث اخلاقی درباره تصمیمگیری هوشمصنوعی برای انسانها برای مدت طولانی وجود داشته و در عصر دیجیتال هنرمند کسی است که بتواند از فناوری هوشمصنوعی استفاده موثری کند.
طبق نظرسنجی سال2023 حدود 42درصد از مشاغل در مقیاس سازمانی هوشمصنوعی را در عملیات خود ادغام کردند و 40درصد نیز هوشمصنوعی را برای فرآیندهای آتی سازمان خود در نظر گرفتهاند.
علاوه بر این، 38درصد از سازمانها هوشمصنوعی را در جریان عملیات کار خود پیادهسازی کردهاند در حالی که 42درصد همچنان در حال بررسی این کار هستند.
ایجاد درک علمی مشترک از خطرات هوشمصنوعی نیز به عنوان یک نیاز اساسی برای کنترل هوشمصنوعی مطرح شده است. سازمان ملل متحد پایه مهمی را برای پیشبردی از کشورهای سراسر جهان میخواهد که برای درک علمی جدید و توسعه مفهومی هوشمصنوعی با پیشرفت فناوری همگام شوند. سازمان ملل همچنین موقعیت خوبی برای پیشبرد اجماع و نقاط مرجع مشترک هوشمصنوعی دارد که به تسهیل فرآیندی فراگیر و بادوام برای حکمرانی هوشمصنوعی کمک میکند.
با تغییرات بسیار زیاد با چنین سرعتی، تغییرات در هوشمصنوعی میتواند برای صنایع مختلف و جامعه بهطور کلی کاربردهای موثر و فراوانی داشته باشد. کسبوکارهای موفق، اغلب شیوه زندگی جهان را تغییر داده و ارزش بسیار زیادی را به مشتریان ارائه میدهند، همه اینها را در نظر بگیرید، با وجود حاشیههای سود بلندپروازانه، استراتژیهای تجاری شرکتها صرفا از اهداف مالی ناشی نمیشود. هرکدام ارزش مصرفکننده را از طریق نوآوریهایی مانند تلفنهای هوشمند، موتورهای جستوجوی سریعتر و پخش ویدئو در اولویت قرار دادند. در حال حاضر همه شرکتها به نوعی از هوشمصنوعی در کسبوکار استفاده میکنند. ابزارها و خدمات هوشمصنوعی از جمله فیلترهای ایمیل و بانکداری آنلاین همگی نمونههایی از نفوذ فناوری مبتنیبر هوشمصنوعی به زندگی روزمره ما هستند.
فناوری مبتنی بر هوشمصنوعی زندگی روزمره ما را به عنوان مصرفکننده روانتر میکند اما استفاده از هوشمصنوعی چه معنایی برای دنیای تجارت دارد؟ فرصتهای کارسازی شده و سرعت بخشیدن به کارهای روزمره و پتانسیل حذف خطای انسانی قطعا پیامدهای مهمی برای هر کسبوکار است.
هوشمصنوعی به بخشی ذاتی از آنچه یک شرکت موفق را میسازد تبدیل خواهد شد و ابزاری برای خلق ارزش در سازمان محسوب میشود. هوشمصنوعی به یک همکار سازمانی ضروری و قابل اعتماد تبدیل شده که استفاده از آن در استراتژیهای کسبوکار امری اجتنابناپذیر است. حتی توانمندسازی همکاران سازمانی برای تصمیمگیریهای تجاری بهتر باید بهنوعی با هوشمصنوعی گره بخورند.
کسبوکارها هر روز حجم عظیمی از اطلاعات را در تمام بخشها تولید میکنند. این شامل هر چیزی از تراکنشهای مالی گرفته تا ثبت اطلاعات منابع انسانی و استفاده از برنامههای مختلف است. برای اینکه دادهها ارزشمند باشند، باید بینشهای قابل هضم و عملی را به همراه داشته باشند. در حالی که مدیریت داده معمولا یک تحلیلگر داده است، فرمولبندی دادهها در بینشهای مرتبط با کسبوکار در نقش معمار سازمانی قرار میگیرد و ارائه رویکرد خاص در سراسر یک سازمان با استفاده از قدرت هوشمصنوعی امکانپذیرتر است و باعث میشوند تصمیمهای بهتری بگیریم.
هوشمصنوعی این پتانسیل را دارد که فرصتها و تهدیدهای کسبوکارمان را در لحظه شناسایی کند، در حالی که ممکن است و میتواند بسیار مستعد «تصمیمسازی» باشد که با تجزیه و تحلیل دادهها و آموزش و استفاده از ابزارهای هوشمصنوعی میتوانیم در تشخیص خطرات و ریسکهای کسبوکار ماهر شویم.
* دکترای کسبوکار حرفهای DBA
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد