3 - 02 - 2025
نقش هوشمصنوعی در هوش تجاری
پریسا حاجیمحمدی*
کاربردها، مزایا و چالشهای حضور هوشمصنوعی در هوش تجاری چیست؟ ابزارهای هوشمصنوعی در حال تبدیل شدن به بخش کلیدی سیستمهای هوش تجاری هستند که هم برای افزودن قابلیتهای جدید تجزیه و تحلیل و هم ساده کردن وظایف کاربرد خواهند داشت. هوش تجاری به یک جزء حیاتی در تصمیمگیری سازمانی تبدیل شده است. سیستمهای
Business intelligence یا BI اگر به عنوان داشبوردهای متمرکز ساخته شده توسط تیمهای IT و BI یا حتی اگر به عنوان برنامههای کاربردی مستقر شوند، یک ابزار استاندارد برای کاربران تجاری و مدیران کسبوکارها هستند. با این حال، هوشمصنوعی رابطه بین تصمیمگیرندگان و دادههای تجاری تجزیه و تحلیل شده در سیستمهای برنامهریزی هوش تجاری را متزلزل میکند.
هوش مصنوعی مزایای بالقوه زیادی در کسبوکارها و کاربردهای بسیار متنوعی دارد که برخی مکمل هوش تجاری و برخی دیگر در تضاد با آن عمل میکنند. میخواهیم بدانیم هوشمصنوعی چگونه میتواند ارزش جدیدی را هنگام ادغام با هوش تجاری در کسبوکارمان به ارمغان بیاورد و با ادامه روند ترکیب آنها به دنبال چه چیزی باشیم. مهمترین سوال این است که بدانیم نقش هوشمصنوعی در هوش تجاری چیست؟ برنامههای کاربردی هوش تجاری، مانند داشبوردهای BI و گزارشهای تعاملی، بیشتر به جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای قبلی به همراه اطلاعات فعلی برای دریافت تصویری از عملیات تجاری مربوط میشوند که به عنوان تجزیه و تحلیل توصیفی شناخته میشود یعنی در واقع ما وضعیت کسبوکار را در حال حاضر و در گذشته توصیف میکنیم.
با این حال، این تنها نیمی از داستانی است که بسیاری از کاربران تجاری از دادههای خود میخواهند. آنها همچنین سیستمهای تجزیه و تحلیل دادهها را اینچنین میخواهند که به آنها بگوید چه اتفاقی ممکن است در آینده بیفتد یعنی نیاز به تجزیه و تحلیل پیشبینیکننده دارند و در مورد ادامه مسیر کسبوکار چه روند و چه کاری باید انجام دهند؛ رویکردی که گاهی اوقات آن را تجزیه و تحلیل تجویزی مینامند.
در گذشته، مانع بزرگی برای استقرار موفقیتآمیز چنین سیستمهایی وجود داشت: ساختن آنها و اغلب اوقات درک و عمل کردن به آنها پیچیده است. هوشمصنوعی با قدرت تحلیلی و تجربیات کاربر ساده شده مبتنی بر پردازش زبان میتواند به تغییر از رویکردهای توصیفی به رویکردهای پیشبینیکننده و در نهایت تجویزی کمک کند. این امر به کسبوکارها امکان میدهد تا روندها را پیشبینی کرده و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.سیستمهای هوشمصنوعی همچنین تجزیه و تحلیل دادههای فوری را فعال میکنند که دیدگاه بهروزتری را در اختیار تصمیمگیرندگان قرار میدهد. علاوهبراین، ادغام هوشمصنوعی در هوش تجاری میتواند اتوماسیون فرآیندهای کسبوکار را به ویژه برای کارهای ساده یا معمولی تسهیل کند. انجام این کار باعث ذخیره انرژی و بهبود کارایی کلی در شرکتها میشود.
یکی از مزایای استفاده از هوشمصنوعی در برنامههای کاربردی تجاری احتمالا توسط توسعهدهندگان و تحلیلگران بررسی خواهد شد اما برخی روندها هماکنون در حال ظهور هستند. به طور خاص، میتوانیم به چهار مزیت زیر اشاره کنیم:
– توانایی هوشمصنوعی برای خودکارسازی فرآیندها با حداقل مداخله انسانی یک مزیت اقتصادی مهم است. بیشتر کار در تجارت شامل آمادهسازی داده است که میتواند کاملا تکراری باشد یا خروجیهای مشخصی داشته باشد که مورد نیاز هر کسبوکاری است. هوشمصنوعی میتواند هم آمادهسازی دادهها و هم تجزیه و تحلیل دادهها را بهطور موثری خودکار کند و به کاربران تجاری در محیطهای تجاری این امکان را میدهد بر وظایف استراتژیک که به تجربه و دانش تجاری آنها نیاز دارد، تمرکز کنند. این کار بهرهوری کلی کسبوکار را بهبود میبخشد و روند آتی آن عملکرد استراتژیک سازمان را نیز بهبود بخشد.
– افزایش مسیرهای تصمیمگیری از تنوعهای هوشمصنوعی است که میتواند الگوهای پیچیده را حتی در حجم وسیعی از دادهها شناسایی کند و راهکار جدید بسازد. شرکتها میتوانند از الگوریتمهای ماشین برای اجرای آزمایشهای تحلیلی، بررسی و کاوش سناریوهای مختلف، بر پیچیدهترین مجموعه دادهها استفاده کنند و نتیجه یک رویکرد دقیقتر، تکرارپذیرتر و اغلب روشنگرتر است که به تصمیمگیریهای تجاری بهتر کمک میکند.
– چابکی کسبوکار از طریق اعمال قدرت عملیاتی در زمان واقعی از تواناییهای مشهود هوشمصنوعی با توجه به تجزیه و تحلیل سریع دادههاست و کسبوکارها را قادر میسازد تا به سرعت به تغییرات بازار واکنش نشان دهند، در نتیجه تجزیه و تحلیلها باید نسبتا ساده نگاه داشته شوند تا جریان دادهها بیش از حد پیچیده نشود. هوشمصنوعی مدیریت پیچیدهتر دادهها را با عملکرد بالاتر امکانپذیر و هوش تجاری در زمان واقعی اجرای عملیات را بسیار موثرتر میکند.
– رابطهای جستوجو که توسط ابزارهای هوشمصنوعی جدیدتر پشتیبانی میشوند، تجربه بسیار سادهتری را برای کاربران تجاری که با دادههای BI کار میکنند، فراهم میکند. آنها دیگر نیازی به یادگیری زبان ماشین یا حتی نحوه استفاده از ابزارهای تجسم داده ندارند. با هوشمصنوعی کاربران میتوانند با استفاده از واژگان تجاری خود با سیستم BI به زبان طبیعی صحبت کنند. همچنین درک نتایج تجزیه و تحلیل آسانتر است و ویژگیهای تجزیه و تحلیل مبتنی بر هوشمصنوعی میتوانند تجسمسازی ایجاد کنند و کد بنویسند تا تجزیه و تحلیلهای بیشتر انجام شود. این افزایش دسترسی به قابلیتهای تجزیه و تحلیل برای کاربران غیرفنی میتواند به توسعه یک فرهنگ واقعی در یک سازمان کمک کند.
* مدیر اجرایی شرکت توسعه بازرگانی بینالمللی آرتین تجارت پایا
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد