19 - 10 - 2024
نارضایتی تاکسیرانان
گروه جامعه- حملونقل عمومی و کمبودها و نواقص آن، در کلانشهری مثل تهران از بزرگترین چالشهایی است که دردسرهای بسیاری را برای شهروندان تهرانی ایجاد کرده است. فرسوده بودن ناوگان فعلی حملونقل عمومی نیز از جمله مشکلاتی است که به اندازه کمبود این ناوگان برای مردم مشکلآفرین است و از جمله تبعات آن میتوان به معضل آلودگی هوا اشاره کرد. مسوولان شهرداری تهران در خرداد ماه سالجاری از انعقاد قرارداد برای واردات ۵۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی خبر داده بودند و به گفته آنها مقرر بود تا پایان امسال ۲۷هزار دستگاه تاکسی برقی به ناوگان حملونقل عمومی افزوده شود که تاکنون هیچکدام از این وعدهها محقق نشده است.
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران نیز ضمن تاکید بر اینکه یکی از دلایل عرضه تاکسیهای برقی، رفع آلودگی هوا در کلانشهر تهران است، بیان کرد:« در حال حاضر برای خودروهای برقی که از سوی کرمان موتور عرضه میشود، هر راننده باید ماهانه ۱۷میلیون تومان قسط بپردازد و کدام راننده این توان را دارد؟ ما موضوع ضمانت و تسهیلات صندوق کارآفرینی را برطرف کردیم و راننده تاکسی با ۲۰۰ میلیون تومان میتواند تاکسی را خریداری کند اما اگر دولت سهم خود را نپردازد تامین این تاکسیها قابل تحقق نیست.» با این حال تاکنون هزار دستگاه تاکسی برقی جدید برای ورود به ناوگان تاکسیرانی وارد شده است، روند جایگزینی آنها در ناوگان تاکسیرانی به کندی پیش میرود. یکی از دلایل اصلی این موضوع همانطور که رانندگان و مسوولان شورای شهر مطرح میکنند ناتوانی رانندگان در پرداخت اقساط بالای تسهیلات بانکی است. تاکسیداران معتقدند که اگرچه نوسازی ناوگان فرسوده یک اقدام ضروری است اما باید به وضعیت اقتصادی رانندگان نیز توجه شود. آنها مجبورند برای تامین هزینههای زندگی و تامین قطعات خودروهای فرسوده، ساعات طولانی کار کنند. با توجه به شرایط اقتصادی کنونی و هزینههای بالای زندگی، پرداخت اقساط بالای تسهیلات بانکی برای بسیاری از رانندگان غیرممکن است.
البته در کنار هزینه بالای خرید تاکسیهای برقی، هزینههای نگهداری و تعمیرات خودروهای برقی نیز میتواند برای رانندگان سنگین باشد. به عنوان مثال، تعویض روغن و انجام معاینه فنی به صورت مرتب، هزینههای اضافی برای رانندگان ایجاد میکند. گفته میشود برای رفع این مشکل، رانندگان تاکسی خواستار ارائه تسهیلاتی با شرایط بهتر هستند. آنها پیشنهاد میکنند که مدت زمان بازپرداخت تسهیلات طولانیتر شود و مبلغ اقساط ماهانه کاهش یابد تا پرداخت آن برای رانندگان آسانتر شود، همچنین ارائه وامهایی با نرخ سود کمتر میتواند به رانندگان کمک کند تا بتوانند هزینههای خرید خودرو را تامین کنند. در هر حال اگرچه ورود تاکسیهای برقی به تهران یک گام مهم در راستای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان و مهمتر از همه کاهش مصرف سوخت است اما برای موفقیت این طرح باید به نیازها و مشکلات رانندگان نیز توجه شود. ارائه تسهیلات مناسب و حمایت از رانندگان میتواند به گسترش استفاده از تاکسیهای برقی و بهبود ناوگان حملونقل عمومی کمک کند.
80 هزار تاکسی فرسوده
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به اینکه در دوره مدیریت شهرداری آقای زاکانی چه تعداد تاکسی جدید به ناوگان حملونقل عمومی تهران افزوده شد، گفت: در شهر تهران ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تردد هستند و بیش از نیمی از این تاکسیها فرسوده هستند و در این دوره تاکنون ۸هزار تاکسی فرسوده نوسازی شدهاند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته شهر تهران به ۱۱۰هزار دستگاه تاکسی نیاز دارد که باوجود ۸۰ هزار تاکسی فعلی که نیمی از آنها هم در شرایط فرسودگی قرار دارند به ۳۰هزار تاکسی دیگر هم نیاز داریم تا مشکلاتی که مردم در حملونقل و عمومی در بخش تاکسی با آن روبهرو هستند مرتفع شود و پیگیر هستیم تا بخشی از این نیاز در قالب تاکسیهای حوزه توسعه در کنار اقدامات نوسازی وارد ناوگان حملونقل عمومی شوند.
وی درباره سرانجام برقی کردن ناوگان تاکسیرانی اظهار کرد: برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی و بهویژه در بخش تاکسیرانی و استفاده از یک خودروی با کیفیت و یک خودرویی که میتواند خدمات مناسبی را به شهروندان ارائه کند، یک پروژه بزرگ اما درست و بجاست. وقتی حرفی از حملونقل پایدار زده میشود شامل ناوگان مناسب و باکیفیت بدون سروصدا و خودروهایی میشود که از سوخت پاک استفاده میکنند و شهرداری تهران با همین رویکردهای فوق کار واردات خودروهای برقی و بهویژه تاکسیهای برقی را در طول مدت دوره ششم مدیریت شهری و در راستای وظایفی که در قانون هوای پاک بر عهدهاش گذاشته شده، در دستور کار خود قرار داد و این پروژه مساعدت و همکاری همه بخشهای برون سازمانی را نیاز دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۱ تاکسی برقی به رانندگان تاکسی که متقاضی بودهاند تحویل شده و ۱۲ نقطه نیز برای جایگاه این خودروها در نقاط مختلف شهر تهران برای شارژ این تاکسیها در نظر گرفته شده است که این تعداد دستگاه شارژ برای تاکسیهای فعلی کفایت میکند. اگر دستگاه شارژ خودروهای برقی از نوع سریع باشد، چیزی حدود ۴۰دقیقه و اگر از نوع شارژ آرام باشد چیزی حدود ۶ تا ۷ساعت زمان برای شارژ کردن خودروهای برقی نیاز است.
او ادامه داد: نکته این است که در بسیاری از کشورهایی که به سمت برقیسازی خودروها و ناوگان حملونقل عمومی اقدام کردهاند، زیرساخت به گونهای فراهم شده که امکان شارژ خودروهای برقی در منازل هم فراهم است و ما هم به دنبال چنین موضوعی هستیم. در برخی کشورها تعرفه برق مصرفی در بخش خانگی برای شارژ خودروهای برقی صفر است و اگر با وجود محدودیتهایی که وزارت نیرو ممکن است داشته باشد، اگر زیرساختهای لازم برای شارژ این تاکسیهای برقی در منازل شهر تهران هم ایجاد شود و کمکم به این سمت حرکت کنیم، رانندگان به استفاده از خودروهای برقی ترغیب میشوند.
ملکی بیان کرد: قیمت خودروهای برقی در مقایسه با دیگر خودروهای غیربرقی که مورد استفاده مردم قرار میگیرند، دو برابر بیشتر است و اگر ما بخواهیم رانندگان را به خرید و استفاده از این خودروها که از سوخت پاک استفاده میکنند، تشویق کنیم باید شرایط به گونهای فراهم شود که بخشی از قیمت تمام شده خودرو حتما در قالب یارانههای دولتی به راننده کمک شود. 171دستگاه تاکسی برقی وارد چرخه حملونقل عمومی تاکسیرانی شده است و 150دستگاه تاکسی برقی دیگر نیز ظرف یک ماه آینده وارد ناوگان میشود و مابقی نیز تا پایان این دوره مدیریت شهری وارد ناوگان حملونقل عمومی خواهند شد. شروع هر پروژهای یکسری مشکلات و محدودیتها و سختیهایی را دارد اما وقتی کار شروع میشود بقیه مسیر راحتتر میشود.
وی درباره علت تجمعات رانندگان ناراضی خریدار خودروهای برقی بیان کرد: برای خودروهای برقی که هماکنون در تهران فعالیت دارند، شهرداری تسهیلات بسیار خوبی را (تسهیلات ۳۰۰میلیون تومانی با کارمزد ۸درصد) اختصاص داده است و خودروساز هم مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان با کارمزد ۸درصد به خریداران تاکسیهای برقی تسهیلات میدهد و اینکه میگویند این تسهیلات پرداخت نشده است صحت ندارد. یک تاکسی برقی یکمیلیارد و ۳۰۰میلیون تومان برای فرد خریدار تمام میشود و هماکنون ۹۰۰میلیون تومان آن به صورت تسهیلات با کارمزد ۸درصد به راننده متقاضی پرداخت میشود. رانندگان ناراضی حاضر در تجمعات اخیر تسهیلات بلاعوض میخواهند و تحقق ماده ۱۲ که در حوزه اختیارات شهرداری نیست را طلب میکنند. رانندگان طی روزهای اخیر با تجمع مقابل ساختمان شهرداری خواهان تحقق وعدهها از جمله اجرای ماده ۱۲ شدند که براساس آن نیمی از قیمت خودروهای برقی بیش از یکمیلیارد تومانی به عنوان کمک بلاعوض دولت باید به رانندگان تاکسی برقی پرداخت شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: به گفته مسوولان شهرداری تهران، تحقق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، توسط دولت است؛ قانونی که براساس آن دولت باید به ازای صرفهجویی که در مصرف سوخت به واسطه برقیسازی انجام میشود، مبالغی را به سازمانهای موثر پرداخت کند. شهرداری تهران در دوره فعلی که تا اینجای کار بیش از سه سال با مدیریت زاکانی به پیش رفته، پر است از وعدههای بیسرانجامی که بعید است در مدت باقیمانده از این دوره مدیریت شهری عملی شدند. مشکلات کمبود و فرسودگی حملونقل عمومی تنها به این دوره از مدیریت شهری و تنها به شهرداری زاکانی مربوط نیستند اما لیست طولانی وعدههای تحقق نیافته زاکانی بیشتر از هر دوره دیگری در این دوره خودنمایی میکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد