28 - 10 - 2019
نابسامانی در وضعیت پروازها
برخی مشکلات به وجود آمده در اثر ازدحام مسافران و زوار در فرودگاه نجف و فقدان زیرساختهای مناسب در این فرودگاه، سبب شد تا تعدادی از پروازهای شب گذشته به تهران با تاخیر تا ۱۰ ساعت مواجه شود. در دو روز پایانی زیارت اربعین حسینی (ع) و همزمان با آغاز موج گسترده بازگشت زائران، بسیاری از زوار اربعین از تاخیرهای به وجود آمده در پروازهای بازگشت از فرودگاه نجف گلایهمند هستند.
بسیاری از مسافرانی که از فرودگاه نجف عازم تهران یا دیگر شهرهای میزبان پروازهای اربعین هستند، از تاخیرهای چندساعته شکایت دارند. به گونهای که برخی پروازها با بیش از ۸ ساعت تاخیر انجام شده است. به عنوان مثال پرواز ۲۱:۳۰ قشمایر شب گذشته با ۸ ساعت تاخیر، ۴:۳۰ بامداد دیروز فرودگاه نجف را به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) ترک کرد.
بروز تاخیر در بسیاری از پروازهای دیروز و دیشب از فرودگاه نجف به مقصد شهرهای ایران منجر به ازدحام شدید جمعیت در این فرودگاه شده و برای زائران خستهای که گیتهای متعدد بازرسی این فرودگاه را در ازدحام جمعیت پشت سر گذاشته و در سالن ترانزیت متوجه تاخیر پروازهایشان شده بودند، شرایط سختی را ایجاد کرده بود.
بر اساس آییننامه حقوق مسافر، در پروازهای خارجی با بیش از پنج ساعت تاخیر، شرکت هواپیمایی ملزم به ارائه خدمات پذیرایی نوع اول و دوم (میانوعده و وعده غذایی گرم و کامل) و همچنین انتقال مسافران به هتل است. ضمن اینکه شرکت هواپیمایی ملزم به بازپرداخت ۲۰ درصد از هزینه بلیت به مسافران خواهد بود.
این در حالی است که فرودگاه نجف با اخذ مقررات سختگیرانه در ابتدای انجام پروازهای اربعین امسال، خواهان انجام تعهدات ایرلاینهای ایرانی پیش از آغاز عملیات پروازهای اربعین و بازپرداخت بدهیهای شرکتهای هواپیمایی ایرانی به این فرودگاه بود تا مجوز برگزاری پروازهای اربعین امسال را صادر کند.
عباس جمشیدی معاون بازرگانی هما در نشست خبری در نیمه دوم مهر ماه امسال اعلام کرد: ایرانایر توانست با فرودگاه نجف در خصوص بازپرداخت بدهیهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به تفاهم برسد.
وی ادامه داد: اگر بدهیهای ایرانایر به فرودگاه نجف بازپرداخت نمیشد، امسال اجازه انجام پروازهای اربعین را به ما نمیدادند.
مقصود اسعدیسامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز هفته گذشته در گفت وگو با مهر درباره بدهی ایرلاینهای ایرانی به فرودگاه نجف اظهار داشت: شرکتهای هواپیمایی ایرانی ۱۵ میلیون دلار به فرودگاه نجف بدهی داشتند که پیش از انجام عملیات پروازهای اربعین امسال، همه شرکتهای هواپیمایی بدهکار توانستند با فرودگاه نجف به توافق برسند.
این سختگیریهای فرودگاه نجف در حالی است که مقامات عراقی از ارائه کوچکترین خدمات و رسیدگی به زیرساختهای این فرودگاه خودداری میکنند. زیرساخت ضعیف جادههای نجف و سختگیریهای فرودگاه، سبب ازدحام مسافران شد.
از سوی دیگر با توجه به فراهم نبودن زیرساخت مناسب در جادههای مواصلاتی عراق، برخی زوار نمیتوانند در موعد مقرر پیش از پرواز، به فرودگاه نجف برسند.
همچنین مقامات این فرودگاه سختگیریهای سنگین و روند طولانی در خصوص بازرسیهای امنیتی نسبت به مسافران اعمال میکنند که سبب آشفتگی زائران از یک سو و نیز انجام با تاخیر پروازها از سوی دیگر شده است.
فرودگاه نجف از هر مسافر ۱۰ دلار میگیرد
با این حال بر اساس مصوبهای که شورای شهر نجف دارد، از هر مسافری که از طریق فرودگاه نجف وارد عراق یا از خاک این کشور خارج میشود، ۱۰ دلار برای آبادانی این شهر دریافت میشود که اخذ این مبلغ سبب میشود بسیاری از مسافرانی که پول عراقی یا دلار همراه ندارند، با مشکل مواجه شوند و این موضوع در ایجاد تاخیر در پروازها بیاثر نیست.
درگیری با کارمند قشمایر در فرودگاه نجف
به گفته برخی مسافران، شب گذشته به دلیل تاخیر هشت ساعتهای که یکی از پروازهای قشمایر به تهران داشته، مردم با مسوولان این شرکت هواپیمایی در نجف درگیر میشوند. دبیر انجمن ایرلاینها: مشکلات به وجود آمده در فرودگاه نجف مرتفع شد/ استقرار سازمان هواپیمایی در نجف مقصود اسعدیسامانی در گفت وگو با مهر درباره تاخیرات به وجود آمده در پروازهای دو روز گذشته فرودگاه نجف اظهار داشت: شب گذشته برخی پروازهای قشمایر، تابان، ماهان و هما دچار مشکل شد که در نتیجه مسافران با تاخیر به تهران رسیدند.
وی علت اصلی این اتفاق را ازدحام مردم و زائران در فرودگاه نجف عنوان کرد و افزود: از صبح امروز مشکل برطرف شده و پروازها به موقع در حال انجام است. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه هواپیمایی که قشمایر به نجف فرستاده بود، با نقص فنی مواجه شد، ادامه داد: این شرکت هواپیمایی برای مسافرانی که پرواز آنها با تاخیر روبه رو شد، تسهیلات فراهم و آنها را به هتل منتقل کرده است .
وی یادآور شد: از یک تیم کارشناسی از سازمان هواپیمایی کشوری در فرودگاه نجف مستقر شدند تا بر روند انجام پروازها نظارت داشته باشند. ایرلاینها نیز در فرودگاه نجف دفتر دایر کرده و نیروهای خود را در این فرودگاه مستقر کردهاند.
اسعدیسامانی درباره درگیری مردم با کارمند قشمایر در فرودگاه نجف گفت: از مردم میخواهیم صبور باشند. شرکتهای هواپیمایی تمام تلاش خود را به خرج میدهند تا مشکل مردم برطرف شود. درگیری با کارمند شرکت هواپیمایی، رفتار مناسبی نبود.
وی در خصوص بدهی ایرلاینهای ایرانی به فرودگاه نجف گفت: بخشی از این بدهیها پیش از آغاز عملیات پروازهای اربعین پرداخت و بخشی دیگر نیز با مذاکرات انجام شده، تقسیط شده است.
معاون بازرگانی یک شرکت هواپیمایی: تاخیر پروازهای اربعین به دلیل ازدحام مسافران است
محمد خداکرمی معاون بازرگانی هواپیمایی وارش نیز با بیان اینکه تاخیرهای به وجود آمده برای هر شرکت هواپیمایی باید مورد به مورد بررسی شود، گفت: وارش در عملیات اربعین امسال هیچ تاخیری نداشت.
سرپرست سابق سازمان هواپیمایی کشوری افزود: این ایرلاین روزانه از ۲۰ مهر ماه تا کنون به طور متوسط ۷ پرواز به نجف داشت که متوسط تاخیرها کمتر از چند دقیقه بوده و علت اصلی آن هم، رفتارهای سختگیرانه بخش امنیتی فرودگاه نجف است که سبب افزایش ازدحام مسافران در گیتهای بازرسی میشود.
وزیر راه: امسال کمترین میزان تاخیر پروازی در اربعین را شاهد بودیم
محمد اسلامی وزیر راهوشهرسازی نیز صبح دیروز (شنبه ۲۷ مهر) در بازدید از مرکز مدیریت پایانههای مرزی کشور در ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی طی این مدت همکاری لازم را داشتند گفت: در پروازها با حداقل تاخیر روبه رو هستیم و نسبت به سال گذشته با افزایش ۳۵ درصدی پروازها مواجه شدهایم.
به نظر میرسد برخلاف تدارک گسترده و برنامهریزی خوبی که امسال در زمینه حمل ونقل جادهای و ریلی برای جابهجایی زائران اربعین انجام شده، در حوزه حملونقل هوایی برنامهریزی و مدیریت منجسمی صورت نگرفته است و همانگونه که دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز اشاره کرد، سازمان هواپیمایی کشور صبح دیروز برای مدیریت شرایط در فرودگاه نجف مستقر شده که باید امیدوار بود طی روزهای آتی که بازگشت زائران به کشورمان ادامه دارد، پروازهای شرکتهای هواپیمایی نیز به موقع و با کمترین تاخیر انجام شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد