10 - 09 - 2024
میانگین نمرات دانشآموزان رشته انسانی زیر ۱۰ شد
«جهانصنعت»- رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش روند تصحیح ۶۰میلیون پاسخبرگ در امتحانات نهایی خردادماه امسال را تشریح کرد و به تحلیل نتایج آزمونهای نهایی پرداخت. محسن زارعی دیروز در نشست خبری تحلیل نتایج آزمونهای نهایی گفت: ۴۰۰ همکار طراح، ۷۲ ساعت در فضای قرنطینه بودند؛ برای ۱۱۳ عنوان درس کار طراحی امتحانات نهایی انجام شد و در نهایت کار تصحیح ۶۰میلیون پاسخبرگ انجام و 6هزار و 29 حوزه اجرا درگیر برگزاری بودند و در کل ۱۴هزار حوزه اجرا در کشور درگیر امتحان نهایی بودند.
وی با بیان اینکه تصحیح در امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی صورت گرفت، افزود: ۱۳۸هزار عامل اجرایی شامل منشی، مراقب و حفاظت و… در برگزاری امتحانات همکاری داشتند. زارعی با بیان اینکه ۹ تیم چهارنفره، شامل ۳۶ نفر ۱۲روز برای آزمون اول و دوم در قرنطینه ماندند، ادامه داد: در خرداد سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰هزار دبیر تخصصی در فرآیند تصحیح مشارکت داشتند و حدود 6هزارو 29 حوزه اجرا درگیر برگزاری آزمون بودند. حوزههای اجرا مشترک و در کل کشور حدود ۱۴هزار حوزه اجرا در کل کشور مشغول فعالیت بودند، همچنین حدود ۶۶۷ حوزه تصحیح در کشور امر تصحیح را پیگیری میکردند.
به گفته او، کار تصحیح صرفا در حوزههای تصحیح انجام نمیشد و در مدارسی که همکاران مشغول تدریس بودند نیز میتوانستند کار را انجام دهند زیرا تصحیح الکترونیکی بود البته هیچ معلمی تصحیح اوراق دانشآموزان استان خودش را انجام نداده است. زارعی درخصوص روند تصحیح اوراق امتحانی اظهار کرد: بعد از بارگذاری پاسخبرگها، اوراق به صورت تصادفی دو بار تصحیح کامل شد که در این فرآیند معلمان مصحح به دانشآموزان استان خودشان دسترسی نداشتند.
رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش اظهار کرد: محاسبه نمره کل برای حدود 5/1میلیون داوطلب انجام شد. این محاسبه تقریبا برای هزار و 360 عنوان درس نفر بوده که برای دومین سال پیاپی توسط وزارت آموزشوپرورش این کار بزرگ انجام شد.
زارعی با بیان اینکه امتحانات نهایی کار بزرگی بود که با مشارکت همه دستگاهها به ویژه وزارت کشور که حفاظت آزمون و تامین امنیت آزمون را براساس مصوبه شورای امنیت کشور برعهده داشت، برگزار شد، گفت: از استانداران سراسر کشور خواسته شد موضوع تامین امنیت آزمون در دستور کار شورای تامین استانها و شهرستانها قرار بگیرد، همچنین در وزارت کشور و در کمیسیون حفاظت از آزمون مستقر در وزارت کشور با حضور دستگاههای امنیتی، موضوع تامین امنیت پیگیری میشد. پلیس فتا و فراجا همکاری خیلی خوبی را با وزارت آموزشوپرورش داشتند. شبکههای سودجویی که فعالیت میکردند، در ایام پیش از آزمون و ایام آزمون، اخبار کذبی منتشر میکردند که بلافاصله شناسایی میشدند و با بسیاری از این شبکهها برخورد شد که اطلاعاتی را پلیس فتا درباره عواملی که دستگیر شدند، منتشر کرد.
زارعی با بیان اینکه ۱۸میلیون و ۵۲۰ هزار و ۲۰۰نفر داوطلب به تفکیک پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در خرداد ۱۴۰۳ آزمون دادند، گفت: میانگین معدل دانشآموزان در رشته تجربی پایه دهم 64/12، یازدهم 52/11 و
دوازدهم ۱۲ شد.
به گفته او، میانگین معدل دانشآموزان در رشته ریاضی و فیزیک پایه دهم 69/12، یازدهم 26/11 و دوازدهم 82/11 است.
او با بیان اینکه میانگین نمرات دانشآموزان در رشته علوم انسانی در پایه دهم 44/9، در پایه یازدهم 07/9 و در پایه دوازدهم 13/9 است، افزود: میانگین معدل در مجموع سه رشته اصلی پایه دهم 52/11 و پایه دوازدهم 98/10 بوده است.
زارعی با بیان اینکه میانگین معدل دانشآموزان در پایه دهم نسبت به پایه یازدهم و دوازدهم بهتر از سایر پایههاست، ادامه داد: این امر حاکی از آن است که دانشآموزان در این پایه به معلم و کتاب درسی رجوع داشتهاند.
رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش با بیان اینکه استان یزد بیشترین رشد نمره را داشته است، گفت: همچنین استانهای هرمزگان، فارس، خراسان رضوی و خوزستان نسبتبه سال گذشته نمره معدلشان ارتقا پیدا کرده است. او با بیان اینکه میانگین نمرات دانشآموزان در سال گذشته 23/11 در رشته تجربی بوده و امسال به ۱۲ رسیده است، گفت: نمرات دانشآموزان در رشته ریاضیفیزیک به 82/10 رسیده است. عملکرد دانشآموزان دختر از پسر بسیار بهتر بوده است. معدل دانشآموزان دختر در رشته ریاضیفیزیک 97/12 و نمرات دانشآموزان پسر 24/11 است. مجموع نمرات مدارس دولتی و غیردولتی در ریاضی فیزیک 96/11 بوده است، مقایسه میانگین نمرات نشان میدهد که اکثر دروس بهویژه دروس عمومی رشد داشتهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد