24 - 12 - 2017
موزه فرش آسیب میبیند
ساخت ایستگاههای مترو در سطح شهر تهران موضوع پرچالشی است. چند سال پیش بود که نامگذاری ایستگاه نزدیک به تئاتر شهر مورد مناقشه بود و چند سال قبلش ساختن این ایستگاه. پوشاندن نمای ساختمان پر ابهت تئاتر شهر علاوه بر آنکه به لحاظ بصری به این بنا آسیب وارد کرد میتواند مشکلاتی را در ثبت یادگار تئاتر پایتخت ایجاد کند. حالا مدتهاست که ایجاد هواکش در جنب موزه فرش خیابان امیرآباد به موضوع بحث میان مسوولان مدیریت شهری و میراث فرهنگی تبدیل شده است. ابراهیم خلیلآبادی- رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر، اولین نفری بود که به وضعیت این هواکش انتقاد کرد و گفت: این هواکش دقیقا در مقابل در اصلی موزه فرش است که خوشبختانه با ممانعت و برخورد مسوولان موزه این بنا ایجاد نشده است. بعد از آن بود که محمدحسن طالبیان، معاون میراثفرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تاکید کرد: میراث فرهنگی به مترو اجازه نمیدهد سازه هواکش خود را در محدوده این موزه احداث کند. آنها نخست باید با میراث فرهنگی هماهنگ کنند.
طالبیان با بیان اینکه نخست باید طرح از سوی شرکت مترو ارائه سپس تایید نهایی در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی اعلام شود، گفت: سازه مترو نباید در فضای موزه قرار گیرد و حتی تا حد امکان نباید دیده شود. قطعا از نظر فنی و مهندسی میتوانند این کار را انجام دهند.
مخالفتها ادامه داشت تا اینکه روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی با انتشار خبری به نقل از رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراثفرهنگی استان تهران اعلام کرد: براساس برنامهریزیها و تصمیمهای اتخاذ شده از سوی مسوولان متروی تهران یک هواکش در ضلع شمال غرب میدان در مجاورت موزه فرش نصب شده بود و از نظر فنی باید هواکش دوم در ضلع جنوب غربی نیز احداث میشد تا در عملکرد هواکش خللی ایجاد نشود بنابراین از نظر فنی امکان جابهجایی و تعیین مکان جدید برای هواکش در مجاورت موزه فرش وجود نداشت.
او افزود: بر اساس این مسایل فنی، اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با نصب هواکش در مجاورت موزه فرش ایران در لچکی حد فاصل خیابان کارگر و فاطمی موافقت کرد اما با اتخاذ تصمیماتی مقرر شد حجم و سازه این هواکش تهدیدی برای موزه به حساب نیاید و با المانهای موزه فرش همسانسازی شود.
خسروآبادی اضافه کرد: از آنجا که از نظر فنی امکان جابهجایی این هواکش وجود نداشت مقرر شد حجم و سازه این هواکش از المانهای موزه الهام گیرد. با توجه به اینکه این سازه با المانهای نمای موزه فرش همسانسازی شده و دارای مزایایی از جمله تابلوی معرفی موزه فرش ایران، تابلویی برای اعلام برنامههای موزه فرش ایران است علاوه بر آن با المانهای موزه از نظر طراحی مناسبسازی شده است موجب معرفی بیشتر معماری موزه و جذب گردشگر خواهد شد.
سخنان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در حالی مطرح شد که مدیرعامل شرکت مترو نیز از انجام هماهنگی و اخذ تاییدیه از مسوولان وقت میراث فرهنگی خبر داده است.
همچنین مهندس امام، مدیرعامل شرکت مترو در گفتوگو با ایسنا با اشاره به حواشی نصب هواکش مترو خط ۶ در مجاور موزه فرش گفت: میتوان تونلهای هواکش میانتونلی خطوط را تا شعاع محدود جابهجا کرد.
وی افزود: موزه فرش در سمت جنوب شرقی امیرآباد قرار دارد و میتوان این هواکش را در آن سمت خیابان و مقابل موزه ایجاد کرد. برای انجام این کار نسبت به تملک زمین باید اقدام شود که علاوه بر تحمیل هزینههای میلیاردی، زمانبر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه مسوولان وقت با هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی تهران اقدام به طراحی و ایجاد این هواکش کرده بودند گفت: در زمان جانمایی برای احداث هواکش و شناسایی فضاهای موجود، مسوولان مترو تاییدیه سازمان میراث فرهنگی تهران را اخذ کرده بودند و حالا بنا به دلایلی منکر این موضوع شدهاند.
امام با بیان اینکه ما نیز درخصوص حفظ میراث فرهنگی تهران حساس هستیم گفت: بر همین اساس برای نمای هواکش میانتونلی طراحی خاصی در نظر گرفته شده که دقیقا شبیه و هماهنگ با موزه فرش باشد به گونهای که نظارهگران از بیرون متوجه این نامتجانس بودن هواکش و موزه فرش نشوند.
او در پاسخ به این سوال که آیا نصب این هواکش به ساختمان زیان میرساند یا نه گفت: این هواکش آلودگی هوای داخل تونل را خارج میکند و قطعا آلودگی داخل تونل از هوای تهران بیشتر نیست و مشکلی نیز در سازه وارد نخواهد کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد